Uit mijn reply kan je geen enkel sentiment afleiden. Ik geef alleen maar aan dat ik voor een partij stem die voor het verlaten van de EU is. Dat is een feit geen sentiment.
Het onderscheid wat voor mij belangrijk is, is dat ik tegen deze EU ben en daar bijzonder weinig geloof in heb. Ik ben echter voor een Europa en een gezonde samenwerking tussen landen.
Die samenwerking kon en kan ook prima plaats vinden zonder een EU, daarvoor hadden we de EEG.
Daarnaast spelen er nog een aantal andere reden. Ten eerste geloof ik niet dat een continent waarbij nog zoveel culturele, arbeidsmarkt- en woningmarkttechnische zaken etc verschillen zijn dat je die als één geheel kan aansturen. Voorbeeld: een begrotingstekort van meer dan 3% kan voor 1 land een prima tijdelijke oplossing zijn en voor de ander niet. Ook zaken mbt (jeugd)werkloosheid, belastingen (Van Baalen stemde voor Europese belastingen, een freakin VVD-er), vrouwenparticipatie wil je gewoon landelijk bepalen. Daarin wil je geen EU bemoeienis en minimaal een veto.
Ook staat de EU veel te ver van de mensen af waardoor je een ivoren toren creëert van heb ik jou daar. Collega 'ik stem voor EU!', ik 'waarom dan?', collega 'omdat ze volgens mij heel veel goede dingen doen!' ik 'zoals?', collega 'dat weet ik zo even niet...'.
Ook het voorbeeld hierboven mbt de verwachting van voor of tegen stemmen spreekt wel boekdelen. Het leeft gewoon niet. Een gekozen EU zal op deze manier ook nooit een representatieve afvaardiging zijn van wat de burgers willen.
Daarnaast heb ik ook geen vertrouwen in de heren en dames zelf. Exorbitante salarissen, vergoedingen, malafide praktijken etc. Keer op keer komen ze aan het daglicht maar omdat het weer te ver is van het dagelijks leven van de burger verdwijnen de schandalen zonder al te veel bombarie weer in de doofpot. Laatste voorbeeld was ook een mooie: de niet gekregen salarisverhoging in 2012 voor de EP-ers (want recessie, laten we coulant zijn) is deze maand nog even met terugwerkende kracht alsnog uitgekeerd, gewoon omdat het kan. Het zal ook geeneens echt onwil zijn van het parlement. Echter werken gaat het nooit. Ik ben zelf ambtenaar en het is zo moeilijk om constant het besef bij mensen tussen de oren te krijgen en te houden dat het hier wel om publieksgeld gaat en we ook op basis van dat besef goed moeten handelen. Dat lukt op gemeente- en landelijk niveau al niet, laat staan op Europees niveau. In ICT-projecten zie je dit ook al heel lang terug. Oude grote logge watervaltrajecten met veel top-downsturing worden afgeschaft omdat ze onbestuurbaar zijn, te duur en zorgen voor een ontevreden onderlaag (de realisatielaag). Deze trajecten worden vervangen door agile trajecten die door het team zelf worden aangestuurd. De betrokkenheid gaat omhoog, de teamleden zijn tevredener en men voelt zich verantwoordelijk. Die metafoor gaat hier prima op.
Ook ben ik redelijk nationalistisch. Ik ben er trots op om Nederland te zijn, op onze normen, waarden, cultuur. Die diversiteit wil ik behouden. Ik voel me Nederlander en geen Europeaan.
Nogmaals: ik ben helemaal voor goede samenwerkingen, die zijn essentieel. Ik ben tegen een centraal orgaan die ons wetten en regels kan voorschrijven.
edit: mbt je opmerking 'hervorm die dan!', dat raakt echt kant noch wal. Mensen in Nederland gaan zich niet druk maken om de parken in Roemenië of het behoud van arbeidsplaatsen in Frankrijk, maar maken zich druk om hun eigen leefomgeving. Pas het bestuur daarop aan. Al is het afschaffen van de huidige EU natuurlijk ook een hervorming
Klik om te vergroten...