[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
  2. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    ‘Ik dacht dat ik ja of nee moest stemmen’

Verwarring bij kiezers door lijst met namen

De Europese verkiezingen hebben voor verwarring gezorgd bij de Nederlandse kiezers. Veel mensen gingen naar het stemhokje om ‘ja’ of ‘nee’ tegen Europa te zeggen, maar werden geconfronteerd met een lijst met partijen en namen.

Sabine Ketting (38 ) uit Veghel dacht op weg naar haar werk snel even de EU af te kunnen serveren, maar kwam bedrogen uit: “Ik heb de campagne intensief gevolgd en was eigenlijk best trots dat ik zo’n duidelijke en overwogen keuze had gemaakt. Bleek ik ineens op een mens te moeten stemmen. Wist ik veel.”

Maastrichtenaar Kees van der Vegt (60) was blij met de heldere berichtgeving over de verkiezingen: “Ik las in de krant wel over de ophoging van de minimumtarieven voor vennootschapsbelasting en de richtlijnen voor emissierechten tot 2020. Dat werd op televisie gelukkig teruggebracht tot een eenvoudig ja of nee. Maar ja, dan krijg je opeens zo’n ingewikkelde lijst voor je neus. Ze kunnen me wat, ik heb gewoon ‘ja’ erop geschreven.”

SP-lijsttrekker Dennis de Jong is nog steeds in de war: “Ik ging vol goede moed stemmen, maar kreeg een onbegrijpelijke lijst voorgeschoteld vol met namen van mensen die ik niet ken. Sta je daar met je goede gedrag en je rode potlood. De naam ‘Hans van Baalen’ klonk vaag bekend, dus dat hokje heb ik maar ingekleurd.”

De NOS komt in de problemen door de kieslijst. Hoofdredacteur Marcel Gelauff: “Wij willen zondag gewoon kunnen zeggen of het ja of nee is. Nu moeten we de uitslagen van partijen bij elkaar op gaan tellen. Partijen als VVD, PvdA en CDA weigeren echter ook off the record een duidelijk ja of nee uit te spreken. Probeer dan je werk als journalist maar eens te doen.”

3. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dit soort sentimenten kan ik heel moeilijk begrijpen.

Werkelijk iedereen heeft dezelfde conclusie: Europa is momenteel te bureaucratisch. Maar de kiezer denkt uiterst zwart-wit: Een partij is óf voor de EU in al haar huidige positieve en negatieve aspecten, óf een partij is tegen de EU. Dat is toch ridicuul? Er is een enorm spectrum aan meningen dat daar tussenin zit.

Ie-de-reen vindt de EU te bureaucratisch. En geen enkele pro-EU partij pleit voor al die zaken van de EU die we niet waarderen, zoals de grote overhead en de overdreven regeldruk. Integendeel, al die partijen pleiten voor hervormingen, op een wijze die zij passend vinden. Maar ze verenigen zich in het idee dat een open markt gunstig is en dat Europa op enkele grote terreinen er beter voor staat als ze samenwerkt.

Het idee om uit de EU te stappen en vervolgens "wel wat handelsverdragjes" te sluiten is onbegrijpelijk opportunistisch. Men klaagt over gebrek aan zeggenschap in Brussel en dan zou het antwoord zijn om al onze invloed en stemrecht aan de wilgen te hangen? :confused: Dan worden we onderhandelingspartner met de EU ipv volwaardig lid. En iedereen kijkt naar Zwitserland, maar dat wil je niet. Zwitserland zag op 9 februari al haar Europees onderzoeksgeld in één nacht in rook opgaan over een verschil van inzicht met de EU. Dat onderstreept dat je niet kunt verwachten wel de baten te ontvangen, maar niet de lasten te dragen.

Als je tegen de EU bent, hervorm die dan! Maar ik wil een vrije markt, ik wil dat Europa samen de energieproblematiek oplost en ik wil dat Europa samen een vuist maakt in buitenlandconflicten. En ik ben niet bereid dat op te geven voor minder gezeur over of ik wel of geen plastic zakjes mag gebruiken in de supermarkt.

Die werkloosheidsnorm? Ja, dat vind ik ook een debiel idee. Hoe wil je dat in godsnaam kunnen garanderen als land?

Laatst bewerkt: 22 mei 2014
  4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Uit mijn reply kan je geen enkel sentiment afleiden. Ik geef alleen maar aan dat ik voor een partij stem die voor het verlaten van de EU is. Dat is een feit geen sentiment.

Het onderscheid wat voor mij belangrijk is, is dat ik tegen deze EU ben en daar bijzonder weinig geloof in heb. Ik ben echter voor een Europa en een gezonde samenwerking tussen landen.

Die samenwerking kon en kan ook prima plaats vinden zonder een EU, daarvoor hadden we de EEG.

Daarnaast spelen er nog een aantal andere reden. Ten eerste geloof ik niet dat een continent waarbij nog zoveel culturele, arbeidsmarkt- en woningmarkttechnische zaken etc verschillen zijn dat je die als één geheel kan aansturen. Voorbeeld: een begrotingstekort van meer dan 3% kan voor 1 land een prima tijdelijke oplossing zijn en voor de ander niet. Ook zaken mbt (jeugd)werkloosheid, belastingen (Van Baalen stemde voor Europese belastingen, een freakin VVD-er), vrouwenparticipatie wil je gewoon landelijk bepalen. Daarin wil je geen EU bemoeienis en minimaal een veto.

Ook staat de EU veel te ver van de mensen af waardoor je een ivoren toren creëert van heb ik jou daar. Collega 'ik stem voor EU!', ik 'waarom dan?', collega 'omdat ze volgens mij heel veel goede dingen doen!' ik 'zoals?', collega 'dat weet ik zo even niet...'.

Ook het voorbeeld hierboven mbt de verwachting van voor of tegen stemmen spreekt wel boekdelen. Het leeft gewoon niet. Een gekozen EU zal op deze manier ook nooit een representatieve afvaardiging zijn van wat de burgers willen.

Daarnaast heb ik ook geen vertrouwen in de heren en dames zelf. Exorbitante salarissen, vergoedingen, malafide praktijken etc. Keer op keer komen ze aan het daglicht maar omdat het weer te ver is van het dagelijks leven van de burger verdwijnen de schandalen zonder al te veel bombarie weer in de doofpot. Laatste voorbeeld was ook een mooie: de niet gekregen salarisverhoging in 2012 voor de EP-ers (want recessie, laten we coulant zijn) is deze maand nog even met terugwerkende kracht alsnog uitgekeerd, gewoon omdat het kan. Het zal ook geeneens echt onwil zijn van het parlement. Echter werken gaat het nooit. Ik ben zelf ambtenaar en het is zo moeilijk om constant het besef bij mensen tussen de oren te krijgen en te houden dat het hier wel om publieksgeld gaat en we ook op basis van dat besef goed moeten handelen. Dat lukt op gemeente- en landelijk niveau al niet, laat staan op Europees niveau. In ICT-projecten zie je dit ook al heel lang terug. Oude grote logge watervaltrajecten met veel top-downsturing worden afgeschaft omdat ze onbestuurbaar zijn, te duur en zorgen voor een ontevreden onderlaag (de realisatielaag). Deze trajecten worden vervangen door agile trajecten die door het team zelf worden aangestuurd. De betrokkenheid gaat omhoog, de teamleden zijn tevredener en men voelt zich verantwoordelijk. Die metafoor gaat hier prima op.

Ook ben ik redelijk nationalistisch. Ik ben er trots op om Nederland te zijn, op onze normen, waarden, cultuur. Die diversiteit wil ik behouden. Ik voel me Nederlander en geen Europeaan.

Nogmaals: ik ben helemaal voor goede samenwerkingen, die zijn essentieel. Ik ben tegen een centraal orgaan die ons wetten en regels kan voorschrijven.

edit: mbt je opmerking 'hervorm die dan!', dat raakt echt kant noch wal. Mensen in Nederland gaan zich niet druk maken om de parken in Roemenië of het behoud van arbeidsplaatsen in Frankrijk, maar maken zich druk om hun eigen leefomgeving. Pas het bestuur daarop aan. Al is het afschaffen van de huidige EU natuurlijk ook een hervorming :+

5. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Niet.

6. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    Uiteindelijk op Mews gestemd xD liep lachend weg uit het stemhokje met de gedachte van pokemon in het parlement :p

7. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Als ik zo de standpunten bekijk lijkt het wel alsof VVD VOOR dierenmishandeling en leed is...

8. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik vind dit een zeer heldere argumentatie. Maar ik snap niet dat je antwoord daarop is om direct uit de EU wil stappen. Het wringt bij mij dat EU-tegenstanders niet eens willen proberen om deze van binnenuit te hervormen. Nu zijn we lid en hebben we stemrecht. In 2016 is NL weer EU-voorzitter. Alle kansen zijn er om van binnenuit de discussie aan te gaan. Ik denk dat juist de critici in de unie meer gedaan kunnen krijgen dan daarbuiten.

9. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Alleen al qua veiligheid is de EU de beste beslissing die we op politiek vlak hebben gemaakt.

Het lullige aan de EU is dat de gewone burger de negatieve randeffecten makkelijk kan waarnemen, maar de onderliggende benefits niet dagelijks te zien zijn. Maar die benefits zijn er wel degelijk.

10. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Als je het hoofd van Teeven en Opstelten ziet wordt dat ook niet minder.

11. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik had een dierenstemwijzer ingevuld en daarmee kwam ik met alle punten overeen met de PvdD. VVD stond op alle punten lijnrecht daar tegen over. Kan het haast niet geloven...

12. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    En op wie stem jij dan? Want ik ben het wel met je eens. Maar ik wordt geen drol wijzer welke partij nou waar voor staat. Vooral als je in de krant leest dat alle grote partijen in Nederland gebruik maken van het feit dat de grote meerderheid in Nederland geen idee heeft wat er in de EU plaats vindt. En daar mooi op inspelen door dingen te zeggen die niet in hun agenda staan.

13. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik vind europees stemmen sowieso altijd lastig want de partijen die hier tegen elkaar campagne voeren kunnen europees zomaar in dezelfde fractie belanden. Dus je stemt op een clubje binnen een clubje..

zo maakt het volgens mij europees bijvoorbeeld weinig uit of ik VVD of D66 stem

14. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    In een ideale wereld zou dit ook zeker de juist weg zijn! Maar Nederland is totaal niet vertegenwoordigt. Met een opkomst van naar schatting 30% en iets van 10% van de zetels kan je niet de hervormingen doorvoeren die je als land wilt zien. Maar goed dat is mijn gev.... eeh sentiment ;)

Welke zijn dat dan? En dan met name de benefits die de EU heeft tov de oude EEG.

Tijdje terug zag ik het tempo waarin wetten worden aangenomen of verworpen in het EP (zelf indienen mag thank god niet), daar werd je niet goed van. 1 minuut per wetsvoorstel was al lang. Een onhoudbaar systeem als je het mij vraagt.

We hebben mi juist een flexibel en relatief vrij systeem nodig. Niet het waterhoofd wat nu ontstaat.

edit:

Waarmee je dus mijn punt onderstreept: als burger heb je veel te weinig in te brengen. Ik wil overigens graag op de UKIP stemmen (dat mag dan weer niet...) dus vandaar mijn stem op art 50.

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Jawel, UKIP zit in de fractie Europa van Vrijheid en Democratie. Dan moet je SGP stemmen, die zitten daar ook in.

UKIP is toch die partij van die homofoob? Zitten ook gezellig met de Lega Nord ja.

Vind het altijd een beetje flauw om de EU te vergelijken vs de EEG. De EU is een logisch gevolg van de EEG. Dus begrijp ik nu dat je tegen de EU bent maar wel voor de EEG?

16. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Het probleem is dat de meeste partijen zich profileren als een "USofEU partij" of "terug met de gulden partij". SP is de enige die duidelijk zegt van: geen superstaat, wel economische groei.

Ik vind een economische EU een geweldig idee, maar dan wel een groeiende economie, niet het halve Oostblok uitnodigen en dan de rest van de EU nivelleren.

17. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.131
    Stemwijzer zegt SGP, laten we dat maar niet doen :+

Trouwens een hele beperkte stemwijzer, even een andere zoeken.

18. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Lul ben je ook

19. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12

20. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden: