[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. being-xboxed

being-xboxed Peace here!

Leuk Bevonden:
    85
    Dit dus. Plus dat voor veel mensen de aanvullende beurs echt extreem hoog is.

2. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.131
    Ik had 300 euro voor drie jaar om na die tijd te horen dat ik 2 jaar teveel had gekregen 8)

Hoppa, in een keer een schuld van bijna 3000 euro :mad:

3. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    Ja, die krijg ik ook. Echt bizarre bedragen. Als ik in september hbo ga doen, krijg ik die nog voor 38 maanden inclusief basisbeurs en OV. Als ik alles afrond, heb ik ook nog geen schuld.

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dat ben ik met je eens. Ik stimuleer mijn zoon ook om na de middelbare school eerst een tijd te gaan reizen en daarna een zakcentje bij elkaar te werken. In die tijd kan hij dan rustig nadenken over een passende studiekeuze.

Maar er zijn natuurlijk meer manieren en imo betere manieren om een student te stimuleren een betere keuze te maken ipv dit leenstelsel. Voorbeelden:

- Meer keuzebegeleiding op school (al is die al heel wat meer dan toen ik op op het VO zat)
    - Middelbare school doortrekken naar minimaal 18 en wellicht zelfs 20
    - Betere controle aan de poort bij de studies

etc.

Dit is gewoon een bezuinigingsmaatregel en heeft voor mijn gevoel erg weinig te maken met het belang van de student.

5. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    Tuurlijk zijn er betere manieren. Ik gaf alleen aan wat ik er nog voor positiefs aan zag. Verder vind ik het leenstelsel niet bepaald geweldig. Alhoewel ik wel blij ben dat OV blijft. Dat is het duurste nog.

6. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.022
    Ze moeten gewoon t USA model doen. Middelbare school > college > werken > evt master.

7. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.131
    In de VS hebben ze toch altijd van die grote schulden na hun opleiding? Lijkt me geen goed systeem.

8. Maddmonkey

Maddmonkey Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.435
    Volgens mij is US idd veel met schulden werken. Of een beurs krijgen.

9. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik moest volledig lenen. Na mijn master had ik ca. €25000 schuld bij de DUO...

10. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.022
    Oke qua financien niet dan :+

11. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.131
    Na 15 jaar word je schuld kwijtgescholden toch?

12. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Klopt, maar omdat ik veel verdien is het maandelijke bedrag wat ik af moet lossen ook hoger. Heb bijna alles nu betaald in ongeveer 10 jaar. Kwijtschelding kom ik dus meer voor in aanmerking ;)

13. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.022
    Maar merk je het echt dat het wordt afgeschreven? Hebcje er veel last van?

14. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.131
    Ah, dat is eigenlijk alleen maar beter! Wat had je ook alweer gestudeerd?

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    De draagkrachtberekening is niet ontzettend vriendelijk en ook relatief stijl. Iaw er wordt steeds een groter gedeelte van je inkomen als draagkracht gezien. Ik verdien ongeveer 1,5 keer modaal en ik geloof dat mijn draagkracht iets van 350,- per maand is. Ik heb gelukkig een lagere schuld maar betaal nog altijd zo'n 200 per maand aan DUO. Dat bedrag zou ik best graag in mijn zak willen houden ;)

edit: mocht je al een schuld hebben, begin dan direct na je studie met aflossen.

16. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.131
    Ik ben ook van plan als ik een baan heb een wat over heb gelijk een aardig bedrag in een keer af te lossen, dan zal ik nog thuiswonend zijn en nog wat over hebben.

17. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.022
    Ik wil gerust aflossen, maar er is weinig werk en ik ga toch eerst ff een jaar reizen oid van mn gespaarde geld bij een functie waarvoor je niet je WO hebt gedaan. Na je opleiding heb je 5jr de tijd om een baan te zoeken (in principe 2jr, maar je kan nog 3jr uitstel fixen), en dan 15jr om af te betalen idd. Maar als je dat niet kan, dan wordt het niet kwijtgescholden maar wordt het aflosbedrag per maand lager en wordt het gewoon verspreid over langer dan 15jr (dacht ik).

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.640
    Blame it on de overheid! We kunnen gvd niet eens meer een jaar reizen.

DAT DIT KAN IN NEDERLAND!

19. Reckuuza

Leuk Bevonden:
    18.022
    Ik ga ook reizen van het geleende geld van DUO hoor, cheapste lening die je je maar kunt voorstellen :+

20. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.131
    Oja, lening weer even naar 0 zetten want het collegegeld is betaald voor dit jaar :+

Awesome, op het DUO kan je je cijfers van de Havo nog checken 8)

Laatst bewerkt: 27 mei 2014

Deel Deze Pagina