Even paar vraagjes en kleine update.
Splitten of full-body?
Ik deed in Maastricht altijd 3/week fitnessen en dan full-body steeds. Nu fitness ik echter tijdelijk (vakantie \o/) in Eindhoven met m'n broer en hij doet 4 à 5 keer per week fitnessen en split z'n spiergroepen over de dagen. Maandag deden we rug, biceps en buik, dinsdag borst en triceps, vandaag rustdag, morgen benen en vrijdag schouders. Ik merk dat ik zo veel meer uit mijn fitness haal. Ik voel me veel sterker (zit ook tussen de oren) tijdens zo'n workout en ik heb veel meer spierpijn, daar waar ik dat normaal alleen na squatten heb. Normaal gesproken ben ik na de deadlift/squat en bench press (waarmee ik begin) al best moe en heb ik het gevoel bij de andere oefeningen niet alles te kunnen geven. Het lijkt me logisch ook, maar is het ook zo dat splitten beter werkt dan full-body? Het voordeel (?) bij full-body is wel dat je meerdere keren per week dezelfde spiergroep traint. Bij splitten is dat één keer per week en dan flink.
In Maastricht ga ik komend jaar ook gewoon weer 3 keer per week fitnessen. Bijvoorbeeld borst/triceps/buik, rug/biceps, been/schouders. Raden jullie dat eerder aan dan full-body? Gewoon voor mijn gevoel haal ik er niet alles uit bij full-body. Maar wel meerdere keren squatten/deadliften/bench pressen per week.. Hmmm..
Onderhoud tijdens vakantie zonder apparaten/gewichten/etc?
Ik ga vanaf begin augustus 3 à 4 weken op vakantie naar Italië met de familie van m'n vriendin. Daar zitten we in een huisje en gaan we iedere dag dingen bezoeken. Genoeg beweging zit daarin, alleen zit ik te bedenken hoe ik ervoor zorg dat ik toch nog wat 'onderhoudsfitness' kan doen. Ik ken de push-ups voor de chest (en triceps), bench dips voor triceps en gewoon buikspier oefeningen. Maar is dat genoeg voor 'onderhoud' (vage term, maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel)? Ik ga met hun op vakantie en gewoon lol hebben, maar als ik d.m.v. dagelijks of om de dag korte sessies er voor kan zorgen dat ik enigszins fit blijf, wil ik dat wel.
---
Qua voeding ben ik overigens een stuk vooruit gegaan. Ik doe niet meer alles registreren met MFP, maar houdt in m'n hoofd wel alles bij en probeer op trainingsdagen meer te eten dan op rustdagen. Dat gaat automatisch ook wel, want op die dagen merk ik gewoon dat ik meer honger heb. Verder probeer ik wat kleinigheidjes omtrent macro's van lean gains te onthouden als in: weinig vetten op trainingsdagen en meer op rustdagen, veel eiwitten op rustdagen, veel koolhydraten op trainingsdagen en minder op rustdagen, etc.
Ik merk ook aan m'n lichaam dat ik vooruitgang heb geboekt. Ik maak geen foto's en weeg me ook niet vaak, maar de spiegel is mijn beste vriend. Ik ben een stuk minder 'vettig/zacht' en het is allemaal wat strakker. M'n armen zijn flink gegroeid en m'n chest redelijk, maar rug/schouders lopen achter. Die heb ik het eerste halfjaar ook verwaarloosd. Ik probeer dat nu recht te trekken met steeds vaker pull-ups/chin-ups.
Laatst bewerkt: 16 jul 2014