[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    M'n punt is dat het er niet toe dit imo waar zwarte piet op gebaseerd is.

2. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Oh?? 8)

3. Xandorra

Xandorra Eigenlijk best wel gezellig

Leuk Bevonden:
    554
    Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper.[1]In 1850 introduceerde de onderwijzerJan Schenkmanin zijn leesboekjeSint Nicolaas en zijn Knechtdrie nieuwe zaken, die zijn blijven hangen in de sinterklaasfolklore: een gekleurde knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam en was gekleed als eenpage. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hijPieterwordt genoemd,en in 1895 was de naam Zwarte Pietal in zwang geraakt.

Over de herkomst van Zwarte Piet zijn de meningen verdeeld. Feitelijke documenten zijn onbekend. Vast staat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland en België voor zover bekend geen helper.

Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen:

hij zou oorspronkelijk eenschoorsteenvegerzijn, en van het roet zwart zijn geworden;
    hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op eenslavenmarktin Myra werd vrijgekocht;
    hij zou oorspronkelijk eendemonzijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
    hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
    hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnenWodan, of diens helperNörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (alsvruchtbaarheidssymboolhij zou afstammen van de zwarte ravenHuginn en Muninn, dieOdinvergezelden;[9]
    hij zou afstammen vanberserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.

KORTOM een eeuwenoude traditie waar je gewoon lekker vanaf moet blijven en bevalt het je niet, dan neem je de eerste beste boot naar Spanje :D

4. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Was autocorrect

5. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    Probleem met enkel wat roet is dat een kind de acteur of de persoon kan herkennen die de desbetreffende zwarte piet speelt.

Wat. :lol:

6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Ooo is Sinterklaas gewoon de duivel? Pff wat doet iedereen dat zo gestresst joh, ik dacht dat hij iets veel ergers moest voorstellen.

7. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.019
    Wat boeit het eigenlijk gasten. Sinterklaas bestaat toch niet.

8. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.777
    Hij houd toch van kleine kinderen of niet?

9. Xandorra

Xandorra Eigenlijk best wel gezellig

Leuk Bevonden:
    554
    Lol ja ik verzin het niet, staat op Wikipedia :p

vandaar die rode mijter om zn horentjes te verstoppen

Nou ik had er toen aardig de pest in dat ze de clu vertelde en dat het de buurman was die jaren lang op de duur zat te bonzen.
    Elke keer zaten mn broer, zuster en ik plannetjes te smeden om sneller te zijn en dus zo Sinterklaas te onderscheppen :thumbup::D:D

Tja vandaag de dag noemen we dat anders.. niet?

10. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Yep, that's right.

Though, zwarte vegen ipv helemaal zwart zou ik ook wel ok vinden, als het dan toch moet.

11. PePzi NL

PePzi NL Ōkami! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    203
    [yt]ElYwUY60UYw[/yt]

Maar serieus, deze discussie moet eens kappen. Tegenwoordig alles en iedereen racistisch vinden is blijkbaar een trend van de afgelopen paar jaar, die begon met die idiote negerzoendiscussie. Je kan vandaag de dag een neger niet meer zwart noemen zonder hem te beledigen. Zwarte Piet komt dus uit 1850, waarom is het nu, 160 jaar later, opeens zo'n gigantisch probleem dan? Omdat het trendy is. Het enige dat we er mee bereiken is dat kinderen het ook 'racistisch' gaan vinden, alleen omdat papa en mama het er zo vaak over hebben met de ouders van Jantje en het elke dag voorbij komt op het nieuws. Als we er nou allemaal over ophouden en die aandachtshoeren die niet met hun poten van een kinderfeest af kunnen blijven geen aandacht meer geven is het zo opgelost. :)

Anders ga ik me maar eens flink beledigd voelen door al die pakken blankevla in de Albert Heijn.

12. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
  13. RemcoM

RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

Leuk Bevonden:
    2.046
  14. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Oh dat is die van Vice. Viel best tegen. Enige wat je ziet is een paar pro-ISIS lui die helemaal van het padje zijn en in een andere wereld leven.

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Amen.

16. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Sterk stuk, inclusief de laatste alinea waarvan ik niet had gedacht dat jij het daarmee eens zou zijn.

17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Nou dat was dus het enige wat ik net even te ver vind gaan :+

18. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169

[yt]6bdHr8Kdocc[/yt]

:thumbs::thumbs::thumbs::thumbs::thumbs::thumbs::thumbs:

19. Erasmus

Erasmus Active Member

Leuk Bevonden:
    39
    Er staan wel meer dingen in die mij net iets teveel op vooroordelen gebaseerd zijn. Anders dan dat is het een prima stuk.

20. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Zeker goed stuk.

En lees hier ook weer iets wat ik steeds denk. Mensen gaan geen oorlog voeren als ze iets te verliezen hebben. Er wonen daar nu zoveel mensen met eigenlijk geen toekomst.. mensen die niks hebben. Als ze allemaal huizen hadden, een baan en voldoende drinkwater en eten zou de situatie heel anders zijn.

De laatste zin in het stuk is misschien wat wrang geformuleerd, maar denk dat het westen wel moet oppassen hoe met deze conflicten om te gaan.
    En ik vraag me ook weleens af wat moslims in westerse landen vinden..ze zullen IS niet steunen, maar het idee van een islamitische wereld vinden ze misschien ook wel aantrekkelijk.

Laatst bewerkt: 18 aug 2014

Deel Deze Pagina