[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    Zag net nog een artikel waarin stond dat de overheid 1 tot 5 miljard verliest vanwege falende ict projecten. Ik zie hier een trend in.

2. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
  3. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik hoor net op de radio dat ze nu een waakhond in het level willen roepen die op de rem kan trappen als het mis loopt.

Daar snap ik dus geen ene zak van, dan is het dus al te laat

het probleem zit in de aanbestedingsfase. Elk project moet zo 'goedkoop' mogelijk worden aanbesteed en gaat dan vervolgens 24 keer over de kop omdat het allemaal niet binnen budget kan

de afspraken moeten gewoon duidelijker. Als ik in de private sector mijn offerte binnen de gestelde fixed price niet waar kan maken is dat mijn probleem, niet het probleem van mijn klant

maar bij de overheid kunnen er zoveel mensen hun zakken vullen bij een groot project .. de motivatie is er helemaal niet om de cijfers uberhaupt enigzins realistisch te maken

Vriend van me is gedetacheerd aan de provincie Friesland en als ik die verhalen hoor over projectmanagers die extern worden ingehuurd voor duizenden euros per dag snap je wel dat er geen zak van klopt en het gewoon zakkenvullerij en vriendjespolitiek is. De daadwerkelijke aanbesteding zegt niks over de uiteindelijke kosten en dat zou niet moeten kunnen

4. Excess-Denied

Leuk Bevonden:
    169
    Heb een keer een docu gezien over die aanbestedingen. Vaak zitten daar hele grote bedrijven achter die juist erg pruts werk leveren, zwaar onbeveiligde websites, veel down-time (servers die het niet trekken) en er gaat echt enorm veel geld in om. Bij de overheid denken ze al snel dat ze bij die grote jongens goed af zijn terwijl de wat kleinere ICT bedrijfjes vaak vele malen betere beveiliging en diensten verlenen maar die krijgen geen enkele kans om die projecten te kunnen doen. It's all about the moneys en niet kwaliteit nee...

Dit bedoel ik...

5. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Het klopt absoluut dat alleen grote bedrijven er uberhaupt voor in aanmerking komen.

En daar is op zich wel iets voor te zeggen,.. Het is natuurlijk qua continuiteit een stuk zekerder als je een Atos iets laat doen dan wanneer je de lokale Hobby bob iets voor je laat maken

en daar hecht een overheid waarde aan, en dat is logisch

daarnaast heb je bij de overheid natuurlijk ook te maken met een hele juridische papierwinkel qua SLA's en certificering en daar zijn grote bedrijven natuurlijk gewoon veel en veel beter in dan kleinere bedrijfjes

Het is die ineffecientie waar het mis gaat. En dat ligt niet altijd alleen aan de bedrijven. Die doen er aan mee natuurlijk, maar het is ook typisch des overheids om overal 24 stuurgroepen en werkgroepen op te zetten. Zo werkt de ambtenarenmolen nu eenmaal

Persoonlijk vind ik dat geldverspilling want het kan ook voor minder,.. maarrrr als je zorgvuldigheid erg belangrijk vind is er ook wel weer wat voor te zeggen

Maar dan zou je verwachten dat alles ook tot in de puntjes geregeld en gebudgetteerd en juridisch afgeschermd is. Maar het lijkt alsof juist het tegenovergestelde het geval is. Projecten gaan standaard over budget en de belastingbetaler betaald wel. En daar gaat het mis.

het is niet het bedrijf wat het produkt of de dienst moet leveren en zijn aanbesteding niet kan waarmaken die moet bloeden maar de overheid schept er gewoon nog wat geld boven op.

En ik zal niet zeggen dat het in de private sector nooit zo mis gaat , want bedrijven die groot genoeg zijn zitten met precies hetzelfde probleem. Maar het zou anders moeten kunnen. Maar dan moet je niet aan de achterkant op de rem gaan zitten trappen maar aan de voorkant zorgen dat je niet altijd zelf het risico voor oplopende kosten draagt.

Misschien dat er dan ooks wat realistische cijfers uit zo'n aanbestedingsproces komen voor de verandering

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik ben zelf ambtenaar en sta helaas ook vaak aan de wieg van veel falende ict projecten. Het zit hem niet alleen in aanbestedingen waar het mis gaat maar nog wel in een aantal andere oorzaken.

Ten eerste rolt de opdracht altijd van ver bovenaf een uitvoeringsorganisatie in. Wanneer je met je eigen bedrijf een giga-investering doet blijf je je afvragen of je nog wel de goede dingen aan het doen bent en of je uberhaupt nog wel verder moet investeren. Wanneer echter een product als de OV chipkaart bij DUO (daar werk ik) binnen rolt dan is er niemand meer die die vragen stelt. Die vragen kan je ook niet stellen. Hoe hard het ook klinkt, het is als instantie niet je eigen geld en dat zorgt voor afstand.

Daarnaast zijn overheidsorganisaties over het algemeen de uitvoerder van de wet. En dan zit de crux hem vaak in erg kleine details die zeer vertragend kunnen werken. Een wet geldt namelijk voor iedereen. Waar je als commercieel bedrijf er voor kan kiezen om een bepaald klantsegment wat minder te servicen, daar kan dat bij de wet niet. Elk uitzonderingsgeval, elke exotisch geval moet ook passen binnen het systeem. Bijvoorbeeld een buitenlandse student met 8 ouders, 3 keer omgebouwd en die ook een studie volgt in België, om maar eens een rare dwarsstraat te noemen.

Ook staat een overheidsorganisatie vaak te ver/erg ver van hun klant af. Het is ook erg moeilijk om die in huis te trekken. Er wordt wel gewerkt met klantpanels ed maar de toegevoegde waarde is vaak een stuk minder dan bij een commerciële organisatie. Die organisatie loopt immers het risico dat de klanten naar de concurrent lopen. Dat probleem speelt (ik zou bijna zeggen 'helaas') niet bij de overheid.

Projectmanagers van enkele duizenden euro's per dag vind ik moeilijk om te geloven. De provincie valt toch ook onder de rijksoverheid? Het probleem zit hem bij ons eerder in het compleet kapot bezuinigen op de tarieven. Gevolg: externe partijen lopen weg omdat het gewoon niet meer uit kan.

Idealiter zou je minder mensen willen inhuren, maar dat beleid spoort totaal niet met de uitvoering. Wat je nu ziet gebeuren is dat we met steeds minder vaste krachten steeds meer werk moeten doen (het aantal wetten alleen al stijgt met 2,5% per jaar). Dat kan simpelweg niet, dus gaan we weer inhuren. Er moet gestuurd worden op minder project- en dus later minder uitvoeringswerk. Daar is de winst te halen.

Ik juich voorstellen zoals het terugdringen van het aantal belastingtoeslagen etc dan ook van harte toe.

edit: overigens stel je terecht dat het bij commerciele organisaties ook vaak zat mis gaat. Die komen dan alleen niet direct in het nieuws. Dat wordt nogal eens vergeten. Ik heb ook bij een verzekeraar gewerkt en daar ging ook bizar veel mis.

7. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Die afstand is wat het anders maakt inderdaad.

Want dat je als overheid heel streng en nauwkeurig moet zijn en dat dat vertragend werkt kan iedereen nog wel begrip voor opbrengen.

En die projectleiders van duizenden euro's per dag is niet overdreven. Het klinkt bizar misschien maar ICT consultants zijn duur. Ik kost zelf al iets van 1000 euro + reiskosten voor een dag, als je mijn leidinggevende erbij wilt dan zit je alweer een schaal hoger dus als jij ervaren ICT consultants (en vooral projectmanagers die ervaring hebben met grootschalige projecten) op uurbasis inhuurt dan betaal je je scheel.

En dat is op zich helemaal niet erg. Wat zo vershrikkelijk was aan die verhalen die ik over de provincie Friesland hoorde was dat die dure jongens er gewoon stuurloos rondlopen. Er leek amper grip op te zijn (dit was destijds bij de inrichting van het nieuwe provinciehuis in 2011) omdat er meerdere partijen op eigen eilandjes rond liepen en door die afstand die jij ook omschrijft niemand zich af leek te vragen waar ze nou met z'n allen de hele tijd mee bezig waren

En dan was dat nog niet eens een project wat uit de hand liep o.i.d, dit was gewoon business as usual waar ik uit de eerste hand een beetje weet van heb

8. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Hahaha 't gaat maar door;
    Leefbaar Rotterdam hangt allemaal zwarte pieten aan lantaarnpalen met de tekst "wij willen blijven"

Natuurlijk gevolgd door reacties van de tegenpartij dat je zwarte pieten niet aan palen kan hangen, want vroeger werden slaven ook wel eens opgehangen.

Lekker weer zo midden op de dag, dat alle kinderen het kunnen zien, net als die idiote kaas- en stroopwafelpieten (discussies) van gisteren.

Wie er ook gelijk krijgt, de enige verliezers zijn de kinderen.. Die snappen er toch onderhand niks meer van?!

9. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Gelukkig is Kaaspiet gewoon een kaaskop, dus daar kan nooit iets discriminatoirs uit komen.

10. Juunanagou

Leuk Bevonden:
    1.066
  11. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Haha de paniek van mensen in de comments. Hilarisch.

Shreklel vindt dit leuk.
  12. Juunanagou

Leuk Bevonden:
    1.066
  13. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.099
    Het is wel de pijnlijke waarheid :eek:

Excess-Denied en Modder-Eter vinden dit leuk.
  14. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Het leuke is dat de IS-afbeelding te ver gaat, de rest vindt iedereen normaal. :+

15. Juunanagou

Leuk Bevonden:
    1.066
    God heeft alleen niets te maken met die afgebeelde IS onthoofdingen. Die onthoofdingen waren een vergeldingsmaatregel tegen de bemoeienis van de Verenigde State en Groot Brittannië.

16. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.099
    Ja maar de grondslag is nog altijd dat ze het in naam van Allah doen.

17. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    IS en hun acties hebben niks met Allah te maken? :x Hoeveel niet moslims lopen er bij IS rond?

Overigens treedt binnenkort in Nederland DJ Isis weer op. Een bekende vrouwelijke dj die al jaren onder deze naam optreedt. Beetje lullige naam in deze tijden :+

18. Excess-Denied

Leuk Bevonden:
    169
    Haha ja toen ik voor het eerst de naam ISIS hoorde moest ik ook gelijk denken aan haar. :p

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Ik vind het wel een goede kaart eigenlijk.

20. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Eens, maar de controverse is natuurlijk ook het doel.

Deel Deze Pagina