Ik denk dat dat erg korte termijn denken is.
Microsoft is voor de lange termijn veel en veel beter gepositioneerd op dit moment. Sony heeft ontzettend geluk dat ze het momentum hebben vanwege de hele positieve reactie op E3 vorig jaar. De marginaal betere hardware en de betere prijspositionering gekoppeld aan de matige manier waarop Microsoft de X1 presenteerde en de gefaseerde launch heeft ze een voorsprong gegeven en daar moeten ze hun handjes voor dicht knijpen.
We waren allemaal vorig jaar weer helemaal gecharmeerd van Sony met hun ludieke filmpjes over gamesharing en de lagere prijs. Maar als je nu terug kijkt dan liep MS eigenlijk gewoon iets voor op de trends en hadden ze de reactie van de markt gewoon verkeerd ingeschat.
Als je kijkt naar de competenties die ze binnen het bedrijf hebben en de stabiliteit van het bedrijf dan moet Sony zich gewoon ontzettend zorgen maken.
Het enige wat Sony heeft dat voor zich spreekt is de marginaal betere hardware. Prijsverschillen kan MS als ze dat willen ongedaan maken.
PSN blijft qua stabiliteit nog steeds achter bij LiVE ondanks dat het nu ook een paywall is voor online gamen.
Updates die beloofde features toe gaan voegen vallen een jaar na launch nog steeds onder het kopje 'Soon TM'. Doet allemaal weer erg denken aan zaken als cross game chat waar we vorige gen 8 jaar tevergeefs op gewacht hebben.. Features als sleep/resume gaan we gewoon niet krijgen want daar is het PS4 OS niet geschikt voor. Het X1 OS wat in gescheiden VM's draait wel. En zo gaan er de komende jaren meer beloftes loos blijken vrees ik.
Het dashboard loopt achter qua functionaliteit. Beloofde apps worden uitgesteld of niet uitgebracht. Friends lists, trophies, messages etc zijn traag of niet betrouwbaar (mijn trophies syncen volgens mij al een half jaar niet meer)
De enige exclusive van dit kwartaal is uitgelopen op 1 grote niet na gekomen belofte. Niet alleen is Driveclub niet gratis gebleven maar hij is uberhaupt in de beloofde maand niet als veredelde demo uitgekomen voor PS+. En om het helemaal belachelijk te maken kunnen zelfs de betalende klanten nog steeds niet op ieder moment van de online functionaliteit gebruik maken. Het is gewoon lachwekkend. Hoe je het voor elkaar kan krijgen om een exclusive op 1 platform te launchen die qua launch nog slechter is dan BF4 is gewoon onbegrijpelijk. DiCE had tenminste het excuus dat ze op 5 platformen tegelijk moesten launchen en perse van de uitgever 2 weken voor CoD in de winkel moeten liggen. Sony heeft geen excuus.
Daarnaast zijn games als Planetside 2 die in aanloop naar de launch getoond werden nog nergens te bekennen. Dat doet allemaal weer denken aan games als 8 Days , FF Versus, The last guardian en noem het bekende rijtje Sony vaporware van vorige gen maar op.
Oftewel op het games front is het wachten tot eind volgend jaar wanneer er hopelijk misschien een Uncharted uitkomt.
Kortom. Op dit moment zou ik een PS4 alleen boven een X1 aanraden als je niet van plan bent de console aan het internet te hangen.
Ik laat nu het feit dat het moederbedrijf op dit moment ontzettend verlies gevend is nog eens buiten beschouwing.. maar dat dat ook een impact heeft op lange termijn investeringen en stabiliteit lijkt me duidelijk.
En als je dan kijkt wat Microsoft als pluspunten heeft.. Ze zijn de makers van het meest gebruikte OS ter wereld. Ze zijn de makers van 1 van de meest gebruikte set API's in DirectX, ze zijn met Azure 1 van de grootste providers van infrastructuur. Ze hebben geld als water. Ze zijn een speler in ELKE software markt. Ze lopen voorop op het gebied van software as a service
Ja de hardware is marginaal minder. Dat is het enige wat je als minpunt kan noemen (discussies over welke games je leuker vind daar gelaten , dat is een kwestie van smaak)
Maar ze communiceren beter met hun afnemers. Ze brengen sneller en betere updates uit. De online service is betrouwbaarder. Het dashboard is functioneel uitgebreider, beter ingericht en het allerbelangrijkste: het word continue door ontwikkeld op een manier die rekening houd met de ontwikkeling over het hele ecosysteem heen.
Ze hebben een praktisch onbeperkte backend en kunnen in de komende jaren met iedere trend mee. Of het nu volgend jaar of over 5 jaar naar Digital only gaat, Microsoft is daar NU al klaar voor. De infrastructuur staat. En niet alleen voor de X1, maar over alle platformen heen. Telefoon, Laptop, PC , console, maakt allemaal niet uit.
Het enige wat Sony gedaan heeft is een goed apparaat maken in 1 van die segmenten. That's it.
Voor de rest lopen ze wat mij betreft op alle fronten achter de feiten aan.
Microsoft heeft een future proof platform waar ze alle kanten mee op kunnen en zijn klaar voor volgens mij vrijwel iedere uitdaging die ze in de komende 5 a 8 jaar voor de kiezen kunnen krijgen. Die hebben ondanks de missschien zelfs niet helemaal terechte bliksemstart van Sony misschien in 1 segment nu een achterstand qua install base. Maar ze zijn in Redmond echt niet bang voor Sony. Apple, Google en Amazon zijn de concurrenten waar het daar om draait.
En als indivuele gamer en als klant van Sony heb ik best een beetje spijt van mijn overstap. Ik heb zelf ook op te korte termijn gedacht vorig jaar door over te stappen en had beter moeten nadenken over hoe Sony het over de hele generatie met de PS3 qua doorontwikkeling en ondersteuning heeft gedaan.
Dat gezegd hebbende...
Uiteindelijk draait het om games. En ondanks dat ik denk dat de X1 er het beste voor staat om langere tijd relevant te blijven en dat ik denk dat MS op het gebied van doorontwikkelen van het platform gewoon niet bij te houden is voor Sony ga ik nu nog geen X1 erbij kopen.
Want de games die ik het meeste speel zijn tot nu toe de grote 3rd party games. Battlefield 4, Destiny, volgend jaar wellicht the Witcher en the Division..
Maar als ik eerlijk ben denk ik dat net als vorige gen binnen afzienbare tijd de Xbox toch weer het plarform is wat je als objectieve gamer aan zal gaan raden als main of enige console
Laatst bewerkt: 28 okt 2014