1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox One vs. PS4

Discussie in 'Algemeen' gestart door Dusky Demon NL, 26 mei 2013.

1. UpInSmoke0611

UpInSmoke0611 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    1.176
    Haha onzin ja. Zo zijn veel mensen hoor. Groot verschil tussen fanboy en voorkeur

2. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.103
    Hier lopen ook wel wat fanboys rond :+

3. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    De X1 doet het iig lekker op exclusive gebied. SO is weer een goede game geworden en de MC collection zal het ongetwijfeld ook te gek gaan doen. Aan de kant van Sony is er alleen de buggy release genaamd Driveclub en verder het hele jaar he-le-maal niks.

4. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Het punt is dat Microsoft wel moet.

Ze komen zelfs met nog een prijs drop richting de feestdagen als het goed is.

Sta je dan als trouwe Microsoft klant, een jaar later is je console waarvoor je 500 heb moeten neertellen, ineens te verkrijgen voor 350.

Ondanks de prijsverschil vind ik het spannend wat Sony dan gaat doen, want eerlijk is eerlijk.... Ze hoeven helemaal niks te doen!

De ps4 verkoopt uit zichzelf en ze liften nog steeds mee van de gedachtengang dat de ps4 superieure hardware heeft.

Tel hierbij nog de share Update van vandaag erbij, en Sony hoeft alleen zich te richten op stabiele servers en een paar aankondigingen van exclusives die er zeker weten komen.

Kevf vindt dit leuk.
  5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Klopt vanuit een algemeen standpunt. Maar als ik naar mezelf kijk: ik zou wel weer eens aan de slag willen met exclusives. Dat is wat voor mij het Sony merk maakt.

AnubisNefer vindt dit leuk.
  6. AnubisNefer

Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik wacht met smart op:

- Rime
    - No man's sky (exclusive?)
    - Uncharted 4

7. Conscience

Conscience Mr. Fahrenheit

Leuk Bevonden:
    54
    Las gisteren een column op Polygon die dezelfde strekking had als wat jij nu zegt. Sony hoéft inderdaad niks te doen omdat ze het voordeel van krachtigere hardware hebben, wat ze als argument tegen die pricedrop kunnen gebruiken.

Las net ook de column van Jan Meijroos in Metro over dat Microsoft amper marketing in Nederland voert. Ze hebben FH2, nu SO dat goed ontvangen wordt, market het dan. Maar het blijft stil.

8. AnubisNefer

Leuk Bevonden:
    3.138
    Serieus?

Zal hem dan even checken. Ken polygon niet.

De xbox one wordt voor mij wel erg verleidelijk zo, terwijl ik uit principe geen Xbox One wil.

Het is een principe kwestie geworden voor mij :)

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik hoef gewoon geen tweede console meer. Ik heb een ps4 en een vita en vind het wel best zo. Op de ps3, 360 en ps2 heb ik ook nog genoeg te spelen. Het zou voor mij gewoon overkill zijn.

10. AnubisNefer

Leuk Bevonden:
    3.138
    Jij hebt sowieso een back catalog die meer dan overkill is. ;-)

11. Conscience

Conscience Mr. Fahrenheit

Leuk Bevonden:
    54
  12. UpInSmoke0611

Leuk Bevonden:
    1.176
    MS levert die Xbox geeneens. Komen steeds 10 binnen bij ons en dan zitten we het weekend zonder. Kinect versies zijn al helemaal spoorloos

13. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik denk dat dat erg korte termijn denken is.

Microsoft is voor de lange termijn veel en veel beter gepositioneerd op dit moment. Sony heeft ontzettend geluk dat ze het momentum hebben vanwege de hele positieve reactie op E3 vorig jaar. De marginaal betere hardware en de betere prijspositionering gekoppeld aan de matige manier waarop Microsoft de X1 presenteerde en de gefaseerde launch heeft ze een voorsprong gegeven en daar moeten ze hun handjes voor dicht knijpen.

We waren allemaal vorig jaar weer helemaal gecharmeerd van Sony met hun ludieke filmpjes over gamesharing en de lagere prijs. Maar als je nu terug kijkt dan liep MS eigenlijk gewoon iets voor op de trends en hadden ze de reactie van de markt gewoon verkeerd ingeschat.

Als je kijkt naar de competenties die ze binnen het bedrijf hebben en de stabiliteit van het bedrijf dan moet Sony zich gewoon ontzettend zorgen maken.

Het enige wat Sony heeft dat voor zich spreekt is de marginaal betere hardware. Prijsverschillen kan MS als ze dat willen ongedaan maken.

PSN blijft qua stabiliteit nog steeds achter bij LiVE ondanks dat het nu ook een paywall is voor online gamen.

Updates die beloofde features toe gaan voegen vallen een jaar na launch nog steeds onder het kopje 'Soon TM'. Doet allemaal weer erg denken aan zaken als cross game chat waar we vorige gen 8 jaar tevergeefs op gewacht hebben.. Features als sleep/resume gaan we gewoon niet krijgen want daar is het PS4 OS niet geschikt voor. Het X1 OS wat in gescheiden VM's draait wel. En zo gaan er de komende jaren meer beloftes loos blijken vrees ik.

Het dashboard loopt achter qua functionaliteit. Beloofde apps worden uitgesteld of niet uitgebracht. Friends lists, trophies, messages etc zijn traag of niet betrouwbaar (mijn trophies syncen volgens mij al een half jaar niet meer)

De enige exclusive van dit kwartaal is uitgelopen op 1 grote niet na gekomen belofte. Niet alleen is Driveclub niet gratis gebleven maar hij is uberhaupt in de beloofde maand niet als veredelde demo uitgekomen voor PS+. En om het helemaal belachelijk te maken kunnen zelfs de betalende klanten nog steeds niet op ieder moment van de online functionaliteit gebruik maken. Het is gewoon lachwekkend. Hoe je het voor elkaar kan krijgen om een exclusive op 1 platform te launchen die qua launch nog slechter is dan BF4 is gewoon onbegrijpelijk. DiCE had tenminste het excuus dat ze op 5 platformen tegelijk moesten launchen en perse van de uitgever 2 weken voor CoD in de winkel moeten liggen. Sony heeft geen excuus.

Daarnaast zijn games als Planetside 2 die in aanloop naar de launch getoond werden nog nergens te bekennen. Dat doet allemaal weer denken aan games als 8 Days , FF Versus, The last guardian en noem het bekende rijtje Sony vaporware van vorige gen maar op.

Oftewel op het games front is het wachten tot eind volgend jaar wanneer er hopelijk misschien een Uncharted uitkomt.

Kortom. Op dit moment zou ik een PS4 alleen boven een X1 aanraden als je niet van plan bent de console aan het internet te hangen.

Ik laat nu het feit dat het moederbedrijf op dit moment ontzettend verlies gevend is nog eens buiten beschouwing.. maar dat dat ook een impact heeft op lange termijn investeringen en stabiliteit lijkt me duidelijk.

En als je dan kijkt wat Microsoft als pluspunten heeft.. Ze zijn de makers van het meest gebruikte OS ter wereld. Ze zijn de makers van 1 van de meest gebruikte set API's in DirectX, ze zijn met Azure 1 van de grootste providers van infrastructuur. Ze hebben geld als water. Ze zijn een speler in ELKE software markt. Ze lopen voorop op het gebied van software as a service

Ja de hardware is marginaal minder. Dat is het enige wat je als minpunt kan noemen (discussies over welke games je leuker vind daar gelaten , dat is een kwestie van smaak)

Maar ze communiceren beter met hun afnemers. Ze brengen sneller en betere updates uit. De online service is betrouwbaarder. Het dashboard is functioneel uitgebreider, beter ingericht en het allerbelangrijkste: het word continue door ontwikkeld op een manier die rekening houd met de ontwikkeling over het hele ecosysteem heen.

Ze hebben een praktisch onbeperkte backend en kunnen in de komende jaren met iedere trend mee. Of het nu volgend jaar of over 5 jaar naar Digital only gaat, Microsoft is daar NU al klaar voor. De infrastructuur staat. En niet alleen voor de X1, maar over alle platformen heen. Telefoon, Laptop, PC , console, maakt allemaal niet uit.

Het enige wat Sony gedaan heeft is een goed apparaat maken in 1 van die segmenten. That's it.

Voor de rest lopen ze wat mij betreft op alle fronten achter de feiten aan.

Microsoft heeft een future proof platform waar ze alle kanten mee op kunnen en zijn klaar voor volgens mij vrijwel iedere uitdaging die ze in de komende 5 a 8 jaar voor de kiezen kunnen krijgen. Die hebben ondanks de missschien zelfs niet helemaal terechte bliksemstart van Sony misschien in 1 segment nu een achterstand qua install base. Maar ze zijn in Redmond echt niet bang voor Sony. Apple, Google en Amazon zijn de concurrenten waar het daar om draait.

En als indivuele gamer en als klant van Sony heb ik best een beetje spijt van mijn overstap. Ik heb zelf ook op te korte termijn gedacht vorig jaar door over te stappen en had beter moeten nadenken over hoe Sony het over de hele generatie met de PS3 qua doorontwikkeling en ondersteuning heeft gedaan.

Dat gezegd hebbende...

Uiteindelijk draait het om games. En ondanks dat ik denk dat de X1 er het beste voor staat om langere tijd relevant te blijven en dat ik denk dat MS op het gebied van doorontwikkelen van het platform gewoon niet bij te houden is voor Sony ga ik nu nog geen X1 erbij kopen.

Want de games die ik het meeste speel zijn tot nu toe de grote 3rd party games. Battlefield 4, Destiny, volgend jaar wellicht the Witcher en the Division..

Maar als ik eerlijk ben denk ik dat net als vorige gen binnen afzienbare tijd de Xbox toch weer het plarform is wat je als objectieve gamer aan zal gaan raden als main of enige console

Laatst bewerkt: 28 okt 2014
    XtrordinarY, Erasmus, AnubisNefer en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. UpInSmoke0611

Leuk Bevonden:
    1.176
    Ik snap niet hoezo MS op lange termijn beter gepositioneerd zal zijn. Het gaat NIET naar digitaal only deze generatie. Weet niet hoe je daar bij komt.

Driveclub launched kut en gelijk is PS kut.

Daarnaast snap ik niet hoe die consumentonvriendelijke box "voorlopen" was?

15. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Het feit dat de attach rates van digitale aankopen per account omhoog gaan. Is een duidelijke en niet te ontkennen trend.

De PS store heeft afgelopen maand meer digitale games verkocht dan OOIT tevoren in een periode van een maand. Oftewel een grote release als Destiny zet een digitaal verkoop record op consoles. En dat record gaat over een paar weken door CoD AW misschien wel weer aangescherpt worden. De percentages disc vs digital wijzen maar 1 kant op.

Digital only misschien niet, maar steeds meer games worden digitaal aangekocht. En als we even terug denken naar hoe snel digitale aankopen de disc aankopen op de PC achter zich hebben gelaten kun je niet zeggen dat dat binnen deze generatie niet grotendeels gaat gebeuren. Op PC was dat ook binnen een paar jaar gebeurd

En zoals ik hierboven al zeg, het is maar 1 voorbeeld van een mogelijke ontwikkeling waar MS al klaar voor staat qua infrastructuur. Terwijl bij Sony de backend nog bestaat uit twee blikjes met een draadje ertussen.

Microsoft heeft ontzettend hard gefaald met het verkopen van 'the power of the cloud' vorig jaar omdat ze er niet in slaagden het te vertalen naar iets wat de indivuele gamer relevant voor zijn eigen ervaring vond op dat moment (m.a.w graphics) maar ik ben er van overtuigd dat het op langere termijn een enorm voordeel gaat zijn voor de X1 als platform dat ze op die infrasctructuur kunnen leunen. ZONDER nieuwe investeringen te hoeven doen. Want die infrastructuur staat er al voor de honderden miljoenen AD users die er al gebruik van haken en de honderduizenden bedrijven die er al gebruik van maken

16. UpInSmoke0611

Leuk Bevonden:
    1.176
    Digitale aankopen gaan omhoog omdat men die games in US goedkoper kan halen. Denk niet dat dat de bedoeling is he. Niemand gaat die 70,- digitale games hier kopen

17. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Kijk even verder dan je eigen ervaring en naar wat je in de lokale MM ziet ..Ik heb het niet over hier op het forum.. Ik heb het over de markt die MS bediend in zijn geheel. NL is niet bepaald een graadmeter voor die markt. Wij zijn maar een afterthought

18. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Jezus wat een lap tekst Delphiki. Ben net wakker. :p

19. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    mijn wekker ging al om half 7 :+

20. UpInSmoke0611

Leuk Bevonden:
    1.176
    Klaarblijkelijk bediend Sony de markt een stuk beter op dit moment. Daar komt deze generatie nog geen verandering in. Digital only gaat hem niet worden nog. Denk sowieso dat gaming meer streaming services worden en abos zoals netflix maar dan voor games zoals wat EA nu al probeert

En hoezo mag ik niet naar nl kijken want wij zijn een afterthought. Dat vat ik niet bepaald positief op nee. Dus nee. Denk niet dat MS voorliep maar gewoon verkeerde pad op ging

Laat game developers trouwens eerst maar eens de digitale prijzen gelijk trekken en demo's verschaffen. Had al 3 miskopen op mn harde schijf staan als ik digitaal had moeten gaan

Deel Deze Pagina