1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bordspellen - gezelschapsspelen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Enygm, 14 mrt 2004.

  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik heb nog nooit zo over spellen nagedacht. Dit is echt voor het eerst. Best leuk. Ik kwam dit kanaal tegen:

    https://www.youtube.com/channel/UC8kPXWmQIhKRcQu2oLi0Tyg

    Goede reviews. En toevallig ook deze game:

    http://www.amazon.com/Level-99-Games-IMPL99BC002-BattleCON/dp/1936920166



    een soort van 2d fighter :D
     
  2. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Er is heel veel op spellengebied te krijgen.

    Veel mensen vinden spellen saai omdat ze heel lang duren of aan geluk gebonden zijn door de dobbelsteen. Denk aan Risk of Monopoly, maar nieuwe spellen zijn er ook die in een uur of half uur veel speelplezier bieden en niet alleen om geluk draaien.

    Kijk ook zeker eens op het Youtube kanaal van The Dice tower.

    Met name Tom Vasel geeft daar hele goede reviews.
     
  3. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Ik vind Shut up & Sit Down ook een leuke review site.
    En Tabletop is ook wel geniaal, daar is ook een aflevering over Dead of winter te zien:


    Nadeel van dead of winter is misschien ook (voor sommigen) dat het volledig in het engels is en aardig wat tekst bevat.
    Ik zou dat zeker niet als instapper kiezen.

    Ik heb em via Spelgezel.be besteld maar heb er een half jaar op moeten wachten.. het is een beetje een hype dus gaat als warme broodjes over de toonbank.

    Aanraders:
    Het stenen tijdperk
    SmallWorld (was ook al genoemd)
    Saboteur
    Machiavelli

    Als je met echt veel mensen bent: de Weerwolven van Wakkerdam

    Coop Game: Het verboden eiland
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2015
  4. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Saboteur is inderdaad leuk, maar ik ben altijd goudzoeker. Dat ben ik nu wel een beetje zat.

    Machiavelli hebben we ook liggen, maar pas 1 keer gedaan en dat is al een half jaar geleden.

    Wat ik en m'n vriendin nu heel veel doen is qwixx wat een lekker snel spelletje voor tussendoor is.
     
  5. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Probeer de uitbreiding eens. Dan heb je meer rollen.

    Je hebt bijvoorbeeld een geoloog. Deze krijgt een punt per kaart waarop een kristal staat (nieuwe kaarten). Hij wil het spel dus rekken net als de saboteur.

    Dan is er nog de profiteur. Deze wint altijd maar krijgt minder punten dan de rest. Hij heeft er baat bij dat de minderheid wint.

    Tot slot zijn er kaarten met blauwe en groene deuren. Alleen blauwe dwergen kunnen door een blauwe deur. Hierdoor zitten de dwergen elkaar ook dwars. Leuke is dat de saboteur hierdoor meer kans maakt.
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    In een opwelling Dead of Winter gekocht :+ Hier in Grunn zit een te gek bordspellenwinkeltje. De dame gaf aan dat het een jaar heeft geduurd voordat ze het spel uberhaupt binnen kregen en dat ze er ws ook weer snel doorheen zouden zijn. Het had zo moeten zijn denk ik :)

    @HanTheMan : Dat is toevallig, precies dat filmpje raadde zij mij aan.
     
    Metal Mark vindt dit leuk.
  7. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Als je een spel echt ziet zitten moet je er gewoon voor gaan. Zeker als je mensen in je omgeving hebt die mee willen spelen.

    Ben benieuwd naar je ervaring met dit spel.
     
  8. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Vond het spel erg tof overkomen. Net de handleiding gelezen en een tutorial van een half uur bekeken. Pittig spel! We kunnen het hier met 3 spelen en ik ken nog zeker 4 mensen die gek zijn op bordspellen. Heb je het spel zelf ook al gespeeld?
     
  9. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Ja heb echt lang op dat spel moeten wachten ook ;) maar is het waard!
    Paar regels speelden ze in de video trouwens fout:
    - Wanneer je een kaart aan iemand geeft mag je hem niet in je hand houden maar moet je hem ook direct spelen.
    - Wanneer een crossroad kaart gespeeld wordt mag degene die aan de beurt is in de meeste gevallen de uitkomst kiezen, behalve als dat anders op de kaart staat.

    @Hoosie Qwixx is inderdaad ook leuk toevallig net nog een paar potjes gedaan :)
     
    Kevf vindt dit leuk.
  10. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Ik speel het eigenlijk dagelijks met m'n vriendin op dit moment. Elke avond tijdens de koffie spelen we een spelletje en nu is dit onze favoriet.
    Net wel gigantisch hard ingemaakt overigens, ze had 181 punten en ik maar 140:mad:
     
    Kevf vindt dit leuk.
  11. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Zelf Dead of Winter niet gespeeld. Ik hou wel van dit soort spellen al spreekt het zombie/apocalypse thema mij minder aan.

    Maar mijn vriendin en vriendengroep waarmee ik bordspellen speel houden niet van coöperatief.
     
  12. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Wat een aanrader is, is om andere scorekaarten te kopen. Die staan in andere volgordes, kleuren door elkaar etc. Dan wordt het een stuk gevarieerder.

    Dead of Winter heeft ook een versus karakter. Er zit namelijk een betrayal kaart in. Deze zit soms wel in het spel en soms niet. Er is echter ook een modus waarin je zeker weten een betrayal kaart hebt.

    Ik heb geen flauw idee of ik een co-op bordspel leuk ga vinden. Dit is veruit het meest uitgebreide spel wat ik ooit heb gekocht. Daarnaast was ik mij eigenlijk nauwelijks bewust van alle soorten bordspellen.
     
  13. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Wij hebben de deluxe versie met scorekaart die je kan wissen en een bak om de dobbelstenen in te een gooien. Op die manier hoeven we niet steeds nieuwe kaarten te kopen.
     
    Kevf vindt dit leuk.
  14. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Je kan bij dit soort spellen ook een scorekaart lamineren. Eventueel eerst inscannen en uitvergroten.

    Met whiteboard markers kun je dan de scores invullen en daarna wissen.
     
  15. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Kent iemand Axis & Allies 1941? Schijnt een soort uitgebreide versie van Risk te zijn.
    Zo ja, is het een aanrader?
     
  16. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Grappig dat veel mensen toch wel beetje dezelfde spellen spelen. Heb af en toe spellenavond met wat vrienden en veel bier en chips etc.
    Meestal komen Saboteur, Pirateflux wel voorbij en sinds tijdje dead of winter.

    Munchkin ook veel gespeeld maar dat waren bij ons echt vaak potjes van 3 uur.. omdat we elkaar tot de eerste 9 muntjes gingen helpen en daarna all out war op elkaar.
    1x met een vrouw erbij gespeeld.. die maakte gelijk iemand dood die nog geen muntje had..
     
  17. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Nooit gespeeld maar schijnt een goede instapper te zijn in het wargames genre.
     
  18. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Is meer 1vs1 volgens mij met miniatuur tanks, soldaten etc. Iedere eenheid heeft zijn eigen vaardigheden.

    Ik zou zelf Memoire 44 aanraden. Dit is een modernere versie die meer om slimme zetten draait dan geluk. Memoire is ook een stuk toegankelijker. Memoire is van dezelfde uitgever als Small world.

    Ik zie hier inderdaad zoals LA zegt veel bekende namen voorbij komen. Hieronder staan mijn persoonlijke favorieten. Weet niet of die ook gespeeld worden?

    Speel zelf graag:
    Five Tribes
    Cuba
    Lords of Water deep
    Libertalia
    King of New York
     
  19. Smirnoff

    Smirnoff Wahed fenomeen.

    Berichten:
    703
    Leuk Bevonden:
    217
    Nouja wie weet proberen we het binnekort eens of het wat is. :+
     
  20. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Hoeveel spellen speel jij wel niet? :eek: Ik krijg de indruk dat fanatieke spelers bordspellen behandelen zoals de gamers hier games; iaw backlogs, vaak nieuwe aanschaffen etc. Klopt dat?

    Ik heb de eerste ronde van Dead of Winter er op zitten. Ontzettend tof. Nog wel een aantal vragen:

    - Verdwijnen starvation tokens zodra je genoeg eten neerlegt?
    - Als je een event card speelt die zorgt voor uitbreiding van de groep, is dan het effect van die speler direct geldig?
    - We hadden een speler die once per round een zombie mocht afmaken op de school. Ik ga er dan vanuit dat de speler daar ook moet zijn?
    - dikke discussie over wie de traitor was op het einde, moet je dat bekend maken? (hebben wij niet gedaan)
     

Deel Deze Pagina