Ik bedoel niet perse dat er oefeningen zijn die effectiever zijn, hoewel daar ook over te discussiëren valt, bedoel meer de uitkomst van blessure gevoeligheid tegenover effectiviteit, en of dat het risico waard is. Sure een squat is effectief voor de betrokken spieren, maar mits die perfect uitgevoerd wordt is die ook zeer blessure gevoelig. Dit wordt alleen nog maar vergroot door de absurd hoge gewichten die er tegenwoordig vaak aan gehangen worden. Bijna niemand voert ook een perfecte squat uit, vandaar de vele (onderrug) blessures die je o zo vaak ziet, anders zou dat wel minder erg zijn. Iedereen met een beetje fitness ervaring weet ook dat een squat een van de moeilijkste (basis) oefeningen is om echt perfect uit te voeren, een goeie sportschool zal ook nooit beginners meteen laten squaten.
Dan komt nog het psychologische deel om de hoek, het is echt een macho oefening. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat iedereen die squat een macho is, maar het is meer om de wedstrijdjes die gedaan worden, mensen die elkaar willen aftroeven etc. Zeker bij beginners is dit erg gevaarlijk, als je te snel teveel gewicht wil wat je (nog) niet aan kan dan loop je mega veel kans op blessures.
Maar zoals ik al eerder zei, ik zeg niet dat ik hem nooit doe, alleen als ik hem doe dan ga ik geen absurde gewichten eraan doen omdat ik me kapot loop te staren op een persoonlijk record, of omdat iemand anders net even wat meer heeft. Alles bij elkaar gezien zijn er dan oefeningen die minder blessure gevoelig zijn en die dezelfde spieren ook prima trainen.
Maar goed, dat is dus mijn mening. Iedereen mag die hebben natuurlijk.
Als je verkeerd traint is het dat ook ja. Echter doe ik niet het echte turnen meer (Na enkele blessures paar jaar geleden), maar meer krachtoefeningen op eigen gewicht en wat simpele vormen. Maar bij turnen komen geen extra gewichten aan te pas, ik heb dus geen 200kg op mn schouders hangen als ik een oefening doe, als er dan wat gebeurd is er meestal veel minder aan de hand.
Klik om te vergroten...