Ik heb reeds Old Man's War gelezen van John Scalzi, mede omdat hij constant weer wordt aangeraden binnen het genre. Het is een behoorlijk simpel boekje met een aantal "diepgaande" vragen, voornamelijk op het moralistisch vlak dat de lezer erbij moet betrekken en eventueel aan het denken zet. Ik vond niet dat de schrijver erin was geslaagd om deze vraagstukken echt over te brengen, daarbij kwam ook dat het boek zodanig kort was dat er bijna geen ruimte was om de characters echt uit te werken.
Kort gezegd, een erg interessant idee dat effectief is uitgewerkt door John Scalzi maar ik heb toch gemerkt dat zelfs binnen Sci-Fi ik karakter ontwikkeling nog erg belangrijk vind.
Ik ga waarschijnlijk de latere delen alsnog lezen omdat ik me er uitstekend mee vermaakt had en het zijn ook niet de dikste boeken.
Een ander serie waaraan ik ben begonnen, The Demon Cycle. Het valt in lijn met enkele andere fantasie series die ik eerder heb gelezen en het alom bekende "jong persoon trekt wijde wereld in en maakt naam voor zichzelf". Veel van dit soort type series hebben ook een bepaald "magie systeem", en wederom daar is ook hier sprake van.
In de Demon Cycle boeken is de nacht niet veilig voor de mens omdat demonen dan tevoorschijn komen, de enige manier van verdedigen is door middel van symbolen(wards). Deze symbolen hebben elk verschillende eigenschappen maar over het algemeen zijn ze bedoeld om demon buiten te houden. Ze kunnen in zand worden getekend of worden gegraveerd in steen/hout/metaal etc. Het enige wat je kan doen is jezelf verdedigen doordat er geen symbolen bekend zijn om mee aan te vallen, deze zijn verloren gegaan door de jaren heen.
Niemand durft ver te reizen wegens de duidelijk risico's het met zich meebrengt, de aantal die het durven worden ook goed betaald. Arlen, de hoofdpersoon van het verhaal durft een stap verder te gaan en gaat naar afgelegen gebieden op zoek naar kennis wat hem kan helpen in de strijd tegen deze demonen.
Ik heb nu The Warded Man en The Desert Spear uit gelezen. Het verhaal blijft maar beter en beter worden en vermaak me er uitstekend mee. Mensen die Mistborn erg tof vonden en een wat duister en meer grafisch verhaal willen kan ik deze serie aanraden.
Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
Killamonkey vindt dit leuk.