[Update] Geenstijl en Burgercomité EU gaan voor een referendum; handtekeningen nodig

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Kevf, 19 aug 2015.

1. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.131
    Goed nieuws inderdaad!

2. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    In een roze limo.....lol, waarom nou weer?

3. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Dit dus.

Ik woon in Zwitserland en m.i. werkt het dus niet. Er komen tal van idiote wetsvoorstellen voorbij en een deel daarvan passeert ook gewoon. Zo heeft Zwitserland nu een immigratielimiet op EU-burgers, omdat het volk dat wilde. Als antwoord gooide de EU Zwitserland uit al haar subsidieprogramma's voor wetenschappelijk onderzoek. De Zwitserse regering zit er enorm mee in hun maag, maarja, het volk wilde het nu eenmaal.
    Verder heeft Zwitserland gestemd om minaretten te verbieden, heeft ze publieke gezondheidszorg (ipv private) verworpen, heeft ze een stemming gehad om het lokale milieu te redden door immigranten te weren (ja, echt) en meer van dit soort ongein.

Referenda, tja, ik heb geen vertrouwen in het volk.

Yellow 13, Garrett en Jorrie vinden dit leuk.
  4. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.777
    @Matrix : Zou investeren in meer onderwijs wel helpen om het volk betere beslissingen te laten maken? Ik heb een compleet ongeschoolde kennis en raad eens voor welke partij die is!

5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    D66? :+

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Hoe wil je er dan mee om gaan? Alsof de heren daar in Den Haag allemaal wijze besluiten maken. (ik vind die van de minaretten wel een goede trouwens :+). Het probleem is natuurlijk dat er te veel vanuit de onderbuik wordt gestemd. Je zou een soort kennisdrempel willen hebben, maar daarbij sluit je weer bepaalde groeperingen relatief gezien te veel uit.

7. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Het beste zou zijn dat de heren in Den Haag hun werk goed doen, en ook echt de stukken lezen waarover zij zeggen dat het goed is. En dan een eerlijk oordeel erover geven, en er open over zijn. Dan is dit soort referenda niet nodig.

Waarom wel, waarom niet, de voors en de tegens en dan daarop je conclusie uitleggen.

Nee, hier zeggen ze JA, zonder ook maar te weten wat erin staat.....dat kan nooit goed zijn....toch?

8. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik denk het niet. Huidige politieke kwesties leer je niet in een boek. Daarvoor moet je het van de media hebben, maar RTL, Telegraaf, etc., dat zijn ook weer verschrikkelijke bronnen.

Zeker bij RTL kruipt al jaren het bloed bij mij onder de nagels vandaan. Dat is écht ongenuanceerd sensatienieuws geworden.

Wel hier is een stelling: Waar gaat het mis bij die heren in Den Haag? Mijns inziens is dat ook de schuld van het volk. Er is altijd die eeuwige teleurstelling dat de regering "niet doet wat ze belooft", "er alleen is voor groep x", etc. Echter, dat is de schuld van de kiezer zelf. De kiezer beloont tijdens verkiezingen de mooiste woorden ipv verstandige keuzes. Zodra een politicus campagne voert met "Hey, jullie gaan er bij mij allemaal op achteruit want de begroting moet op orde. Ik wil meer geld naar Griekenland, want dat is solidair. En ik wil meer vluchtelingen, want dat is het menselijke om te doen", dan zal niemand erop stemmen.

De kiezer stemt uit eigenbelang en is niet bereid over zijn eigen schaduw heen te stappen. Dát gedrag dwingt politici te draaien en om zaken heen te praten, omdat ze anders geen stemmen krijgen. En dát creëert weer teleurstelling bij de kiezer, die de volgende keer dan weer radicaal anders stemt. Een cirkel van ellende.

De oplossing voor een matig functionerende democratie is m.i. niet meer democratie (referenda), maar minder democratie. Ik vind dat er een orgaan naast de Tweede Kamer moet zijn dat meer lange-termijn inbrengt en vooral geen directe associatie heeft met het partijbestel van de Tweede Kamer. Zoals de Raad van State bijvoorbeeld. Helaas is de RvS dan weer niet democratisch gekozen; dat mag van mij dan weer wel, maar met een langere cyclus dan die 4jaar van de 2eK.

Maar verdomme, GeenPeil, nu moet ik me zelf ook gaan verdiepen in dat associatieverdrag. :+

Laatst bewerkt: 29 sep 2015
    Kevf en Yellow 13 vinden dit leuk.
  9. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.777
    Nou, heb een kennis die 4 keer een schooljaar heeft over gedaan en nog niet zijn Havo had, maar wel naar het HBO mocht. En die zit nu bij D66 in Leeuwarden, maar hem bedoel ik niet. 8)

Nee, bedoel een kennis die nooit een school heeft afgerond, er meer van binnen heeft gezien dan hem lief is. En vooral helemaal niets weten van politiek, dus hij is maar voor de PVV.

Overigens moet ik beide kennissen niet zo, die eerste vooral niet omdat zijn moeder dramde bij het HBO om een opleiding geschiedenis te mogen volgen. Op die manier kan je mij niet kwader krijgen. :mad: Ik zou een eind kunnen komen als ik op het HBO geschiedenis mocht doen, en deze gast word er met een beetje drammen van moeders toegelaten, zo oneerlijk. :'-(

Ik weet, klinkt als een prachtverhaal van mij weer, maar ik verzeker je dat het allemaal waar is. |:-:F::x

10. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Als jij zo graag geschiedenis wilt studeren.. dan kun je geschiedenis studeren hoor.

11. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    9.047
    Dat associatieverdrag stelt toch helemaal niet zoveel voor? Heeft meer gevolgen voor Oekraïne dan voor 'ons' volgens mij

12. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.762
    Het lijkt me ook meer als statement ten opzichte van de EU in het algemeen. Denk dat 80% van de mensen die getekend hebben dat hele associatieverdrag perse niet eens zoveel boeit.

13. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    9.047
    Een soort 'boe Europa' dus? Klinkt me nog een beetje treurig in de oren eerlijk gezegd

14. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.762
    Het zou me anders niet verbazen.

15. Reson

Reson Active Member

Leuk Bevonden:
    635
    Als je 21 bent kun je voor de meeste studies gewoon een toelatingstest doen ongeacht je vooropleiding.

On topic: Goed resultaat! Maar ik ga er nog steeds vanuit dat het het verhaal compleet doelloos is aangezien de uitslag toch verworpen gaat worden mocht die niet overeenkomen met de mening van de heren en dames politici.

16. Nukem 007

Nukem 007 Tots units fem força

Leuk Bevonden:
    453
  17. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    Ik stel voor een groep mensen gekozen door het volk, die representief zouden moeten staan voor wat de huidige bevolking wilt, eens in de 4 jaar kunnen mensen die representatief willen staan zich verkiesbaar stellen waar het volk dan op kan stemmen. Ik stel voor zo ongeveer 150 mensen gekozen kunnen worden die we dan in met zijn alle in een groep zitten, die dan met elkaar discussieren om beslissingen en wetsvoorstellen te maken. Om dan een wetsvoorstel door te laten gaan moet er een meerderheid van deze mensen voor stemmen. Deze mensen zitten dan in kamer 1.

Maar deze groep mensen kunnen soms geen goede beslissingen maken daarom hebben we een 2de groep mensen nodig die naast kamer 1 zit dus zeg maar een kamer 2. Deze kamer moet de wetsvoorstellen die in kamer 1 zijn gemaakt herzien en eventueel foutjes opsporen om vervolgens deze wetsvoorstellen af te keuren of juist daadwerkelijk goed keuren om deze van kracht te kunnen laten gaan.

Maar kamer 2 heeft eigenlijk meer macht dan kamer 1 dus het is misschien makkelijker om deze kamer 2 de eerste kamer te noemen en kamer 1 moeten we dan maar de tweede kamer noemen, ook al komst kamer 2 pas als tweede aan bod.

:+

18. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.762
    Heb je niets beters te doen om 3 uur 's nachts? Je lijkt Yellow wel. :+

19. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Serieus? Wat een faal!

20. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    Nee sommige mensen streamen de hele dag/avond, en dan hebben ze geen tijd om op xbw te lummelen. [​IMG]

Deel Deze Pagina