Je schetst nu hoe je dit pratisch ten uitvoer zou kunnen brengen. En dat klinkt ook wel logisch verder, maar daar zit het probleem ook niet echt. Het zit hem meer in de vraag of deze wijze van stemrecht regelen zorgt voor een betere samenleving. Je zegt bijvoorbeeld dat je kansarmen kunt beschermen via de grondwet. Dat is niet echt een keiharde bescherming. De grondwet kan immers aangepast worden door juist de mensen die stemrecht hebben en dus niet kansarm zijn. Dat is nu wellicht niet denkbaar maar over tien of twintig jaar misschien wel.
Daarnaast blijf ik het lastig om te zeggen dat als je niet voldoende van een onderwerp weet je ook niet mag zeggen wie er voor je mag zorgen dat het goed geregeld wordt. Ik krijg dan een soort innerlijk conflict tussen rationele logica (die is voor dit type stemrecht) en morele principes (lijkt me niet zo'n goed plan, stapje richting nieuw soort klassenscheiding).
En als laatste dan ook nog steeds het punt, als je dit hele stelsel zo inricht, hoe bepaal je dan dat de samenleving er beter van wordt? Of het dus een goed idee is? Wat maakt het beter? Welvaart? Veiligheid? Gelukcijfers? Al deze zaken zijn zeer lastig te meten en van veel dingen afhankelijk. Of doet dit laatste punt er niet toe? Is het allemaal van te voren te beredeneren dat als je ergens over wilt meebeslissen dat je simpelweg iets van het onderwerp af moet weten?
Los van dit zou ik echt per portefeuille op een partij willen stemmen en niet op een partij voor alle zaken. Alleen omdat een partij goede standpunten of oplossingen heeft over veiligheid wil helemaal niet zeggen dat zij de juiste dingen met betrekking tot de economie of infrastructuur heeft of zo. Waanzin vind ik het.
Laatst bewerkt: 10 okt 2015