[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    https://en.wikipedia.org/wiki/State-sponsored_terrorism#Saudi_Arabia

Nee ik doelde wel degelijk op KSA. Maar ik stelde de vraag omdat ik er nog weinig van afweet, maar ik de berichten via youtube en wat ik lees op internet wel verontrustend vind. En ik snap ook de angst en alarmbellen niet bij de recente acties van Rusland in Syrië niet..ze doen tenminste wat tegen IS.

Het is lastig om echt objectieve bronnen te vinden; maar als zelfs Wikipedia durft te stellen dat KSA te linken is aan het funden van terroristische organisaties of bewegingen daarvan is dat wel opzienbarend.

Vind überhaupt de hele situatie in midden oosten, maar ook de Krim en hoe Rusland vs het westen daarin staan wel reuze interessant. Maar sinds die gebeurtenissen neem ik ook niet zomaar alle berichtgeving hier (van bijv NOS) zomaar als waarheid aan. Steeds vaker wordt er maar één kant van het verhaal verteld.

2. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Je schrijft het al zelf. Omdat ze vooral rebellen aanvallen naast IS. Die rebellen worden juist "geholpen" door US etc.
    Dus daar is het conflict.

3. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Maar wiki geeft daar alleen particuliere voorbeelden en een paar tendentieuze suggesties om de overheid daarbij te betrekken. Wat de overwegingen daar ook zijn (religie of handelsbetrekkingen), er wordt in ksa een naar niet-moslimlanden zo'n vredelievende islam gepredikt dat het land en de overheidsgeleerden erom worden verketterd. Wel zijn ze panisch voor hun landsgrenzen, dat zag je in gulf wat 1 toen regime Saddam als apostaat werd goedgekeurd om binnen te vallen (door us troepen vanuit ksa), en dat zie je nu in Jemen waar aan is gelieerde strijders worden gesteund tegen de houthi's.

4. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    L.A.:
    Het is zoals Hybrid het zegt. Rusland is zich niet zozeer aan het bemoeien met het aanvallen van IS, maar vooral met het beschermen van zijn bondgenoot Assad. Voor zover ik weet zijn de bombardementen voornamelijk gericht op andere partijen dan IS. Als dat andere terroristische groeperingen zijn zoals Al-Nusra hoef je daar niet per se een probleem van te maken, maar volgens verschillende bronnen zijn ook partijen gebombardeerd die getraind of gesteund worden door het westen, zoals de Free Syrian Army. 'Wij' zijn actief om IS te bombarderen (Assad vinden we ook een hufter, maar daar kan vanwege veto's niet echt tegen opgetreden worden). Rusland is actief om zijn bondgenoot Assad bij te staan.

5. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    Zoals Tyrant zegt je staat data af en helemaal geen persoonlijke gegevens, en dan gaat het alleen om een rookmelder en koolmonoxide meter die erin zit, wat menig huishoudens eerder helpt dan tegenwerkt.

Hier zat ik me vandaag ook enorm aan te ergeren tijdens het nieuws. De hele tijd horen we hoe goed het westen bezig is met het bombaderen van IS (en ondertussen geen enkele vooruit gang boekt). En nu is Rusland bezig is het "Rusland bombadeerd IS waar burger slachtoffers bij vallen." Like echt? Je gaat me niet vertellen dat het westen zo precies is geweest de afgelopen maanden dat er geen burger slachtoffers zijn gevallen.

Maar nee nu is het Rusland die bombadeerd is het ineens allemaal verkeerd en gaat het allemaal de verkeerde kant op. Serieus die haat vanuit Westerse politiek/media komt me echt de strot uit.

Reckuuza en L.A. vinden dit leuk.
  6. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Nou hoho, vooral rebellen aanvallen heb ik niet gezegd. Wel ook rebellen aanvallen. Naast ISIL. Dat is overigens ook bevestigt door Rusland; ze targetten niet alleen ISIL maar er worden ook aanvallen gedaan op rebellengroepen. Welke dat dan echt zijn is nog wat onduidelijk. Wat wel in alle bronnen naar voren komt is dat er in ieder geval ISIL doelwitten zijn geraakt.. en een paar anderen. Waar dat precies is, en welke rebellengroepen er dan geraakt zijn en of er ook burgerslachtoffers zijn gevallen is een beetje lastig objectief te achterhalen. Maargoed ik denk dan VS was ook niet altijd zo braaf in haar aanvallen..
    Nu hoor je wel van VS dat de acties de situatie daar hebben verslechterd; maar dat is ook erg subjectief.. want inderdaad het zijn aanvallen op rebellen, waardoor het regime van Assad terrein wint. Schijnen ook iraanse troepen voor versterking te zijn gestuurd. Iran (bondgenoot Rusland) steunt Hezbollah wat een libanese beweging van sjiitische moslims is met anti-amerikaanse sentimenten. En dat komt dan weer doordat er vele libanezen door toedoen van Israel.. welke gesteund wordt door Amerika.. zijn vermoord. En zo is het cirkeltje weer rond. Wel een ingewikkeld cirkeltje, met vele belangen maar ook met overeenkomsten.
    Dat zegt Poetin zelf ook; amerika en VS hebben toch een gemeenschappelijk belang bij het uitschakelen van ISIL.
    Overigens wel interessant om mening van Poetin te horen over het hele conflict wat nu weer heel actueel is:

Ik snap eigenlijk de big fuzz van VS dus niet zo. Over de rebellengroepen kun je discussieren, maar dat ISIL geraakt wordt lijkt mij alleen maar heel goed. Dat is dé grote gemeenschappelijke vijand. Verborgen agenda's daargelaten, waarom niet samenwerken. Niet dat dan de situatie is opgelost, maar zorgt op z'n minst voor minder macht voor ISIL en evt andere rebellengroepen. En was het daar juist niet om te doen? The war on terrorism en tegen ISIL. Nu klinkt het alsof Assad en Rusland tegenhouden ineens op nr 1 staat.

Het beschermen van Assad betekent niet noodzakelijkerwijs dat Rusland zich dus niet zozeer bemoeit met IS. Rusland ziet ISIL wel als het grootste kwaad wat bestreden moet worden, maar ziet ook in dat nu Assad van zijn troon stoten niet handig is voor eigenlijk de hele regio. Moet zeggen dat ik het daar ook wel mee eens ben, want we hebben eerder gezien wat er gebeurde na Hoessein en Khaddafi.. dat geeft juist meer ruimte voor rebellen die de macht willen grijpen en een onstabiele situatie.
    De bronnen die zeggen dat ook het Free Syrian Army is aangevallen durf ik wel te betwijfelen. Overigens heb ik zelf alleen McCain dat hard horen roepen; maar Rusland (in ieder geval Lavrov) heeft vanaf begin duidelijk gemaakt dat free syrian army door rusland niet als terroristen gezien worden. Of daar enige waarheid in zit is wel lastig te zeggen, mja geen terrorist betekent ook weer niet geen vijand.. Dat moet dan maar blijken of er bommen op FSA gegooid gaan worden.

Ik vind 'ons' trouwens ook niet zo actief in het bombarderen van IS. De actie van Rusland is de actiefste sinds lange tijd.
    Nu kan getwijfeld worden aan de daadwerkelijke motieven van Rusland, maargoed.. dat kan van VS ook. Er zijn in ieder geval een aantal targets van ISIL geraakt.

7. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Jij vroeg waarom US niet echt blij is. Je post dan zelf een artikel waar het staat dat Rusland ook rebellen bombardeert. Zie daar het probleem van US.
    Dat ze ook IS bombarderen heeft er verder niks mee te maken. Het conflict gaat puur om de rebellen. En in zekere zin het misschien teveel helpen van Assad.

8. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    @L.A. :
    Hollande en de Britse inlichtingen: van de 20 Russische bombardementen was er één op IS gericht. Altijd kritisch kijken naar dergelijke cijfers/constateringen natuurlijk, maar ik denk dat jij de betrokkenheid van Rusland bij het bestrijden van IS (tot dusverre) overschat.

9. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Alhoewel Assad inderdaad een buddy is van Rusland, weten ze in Moskou ook wel dat zijn dagen geteld zijn. Hij kan waarschijnlijk een leuk pensioen in Moskou krijgen, maar Rusland doet nu vooral mee om mee te kunnen onderhandelen zodra het conflict 'afgelopen' is. Ze willen dus gewoon weer aan tafel in de onderhandelingen en verschaffen zich daar nu een goede positie voor.

Yellow 13 vindt dit leuk.
  10. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Die "één" bleken er negen er te zijn. Ik wil de betrokkenheid van rusland niet overschatten, maar ik probeer wel diverse bronnen te bekijken en wil liefst objectief nieuws. Daarvoor dus ook berichtgeving uit rusland bekijken. Ik denk dat we ook de westerse media overschatten; is lang niet altijd zo objectief. Wat de echte waarheid is blijft altijd lastig, maar zal ergens in het midden liggen.

Hoppa. Zo hoort het. :)

Ben er nog steeds van overtuigd dat als rusland Amerika de handen ineen slaan IS binnen een paar maanden kan worden verslagen.

Yellow 13 vindt dit leuk.
  11. Nukem 007

Nukem 007 Tots units fem força

Leuk Bevonden:
    453
    Als alleen de VS grondtroepen zou sturen ben je er denk ik ook zo van af.

12. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    Volgens mij bedoelden ze 1 op de 20, maar weet het niet meer zeker. Iig goed dat je kritisch bent. Het niet zomaar aannemen van deze/dergelijke cijfers kaartte ik zelf ook al aan. Het lijkt nu wel dat je het citaat van de Russische staatstelevisie (!) als waarheid aanneemt. Ik raad je ook aan om die kritisch te beoordelen. Volgens andere bronnen is IS haast niet actief in de vandaag bestookte regio's vanuit de Kaspische Zee door Rusland.
    De waarheid zal inderdaad wel ergens in het midden liggen.

13. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Nou dit was een nieuwsbericht van NOS.nl vanmorgen. :D Al zijn die ook niet altijd zo objectief.

Overigens de media is ook niet alwetend natuurlijk. Veel berichten worden gewoon overgenomen.

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Dat dachten ze in Vietnam, Irak en Afghanistan ook ja.

PS, de reden waarom Rusland vooral de andere terreurgroepen aanvalt is omdat ze een reactie bij de US willen uitlokken.
    De Westerse wereld, in hun angst tegen Assad, ondersteunt redelijk wat rebellengroepen. Aangezien deze rebellengroepen allemaal weer onder Free Syrian Army.
    Deze rebellen zijn nou ook niet echt het toonbeeld van normen en waarden, en het is redelijk dubieus dat US anti Assad is vanwege het schenden van mensenrechten, en daarom wapens levert aan diverse islamitische rebellengroepen.

Rusland wil ook het Westen laten zien waar de US mee bezig is. Vandaar ook dat ze bijna expliciet roepen op deze manier 'US laat maar eens zien wie jullie echt steunen'.

Neem bv YPG, rebellen tegen IS en Assad. Dit zijn de Koerden. As we speak ontvangen zij nu 120 ton (!!) aan wapens van de US. Deze wapens zullen dus daar ergens in de illegaliteit verdwijnen. YPG heeft banden met de PKK... Gezellig.
    En dan wordt er een aanslag gepleegd in Ankara, bondgenoot van de USA, waar 86 Turkse doden vallen. Waarschijnlijk gepleegd door Koerden!

Snappen jullie het nog?

Laatst bewerkt: 12 okt 2015
    AnubisNefer en Jorrie vinden dit leuk.
  15. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ik denk ook niet dat iedereen in de US de zelfde agenda heeft.

16. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Nou, volgens mij ligt het ietsje gecompliceerder.

17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Ja ik had al andere redenen genoemd in post #8749 ;)

Ohja en natuurlijk ook nog nummer 3, beetje machtsvertoon. Vind de achterban ook wel leuk.

Maar ben ook wel benieuwd naar jouw visie Fred!

18. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Hiermee heb je het wel zo'n beetje opgesomd.

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Tering, Rusland houdt wel ff huis daar zeg :lol:
    Sturen gewoon Mi-28's en Ka-50's.

20. RemcoM

RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

Leuk Bevonden:
    2.043
    Interresante video, stuk ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht.

Deel Deze Pagina