Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Vanaf woensdag 11 november starten we weer met het competitieve racen, als opvolger van de BMW M3 GT3 Cup die afgelopen week afgesloten werd. Zoals bovenstaande banner wellicht weet te verklappen, hebben de organisatoren, Ross1fum1 en ik, enkele factoren anders gedaan dan hiervoor. Hiermee hopen we een goede combinatie van uitdaging en spannende races te creëren. Laten we bij het belangrijkste beginnen: de auto's.
We pakken het iets anders aan dan het traditionele kampioenschap met één auto. We hebben drie auto's uitgekozen uit drie verschillende klasses. Per auto gaan we zes races rijden over drie verschillende locaties. Het principe van een sprint- en hoofdrace op één dag blijft dus intact. Ook betekent dat dat het kampioenschap een weekje langer duurt dan zijn voorganger: 9 weken. Misschien herken je de auto's al, zo niet, we hebben deze uitgekozen:
- Aston Martin V8 Vantage GT4
- Palmer Jaguar JP-LM
- Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution2 DTM
We beginnen in de Aston Martin en vertrekken naar het oosten voor een stop in Dubai en Zhuhai. Vervolgens steken we de Stille Oceaan over en stappen we in de Palmer Jaguar. We beëindigen het kampioenschap in ons eigen Europa in de Mercedes-Benz. Hieronder alle tracks met het aantal ronden per race.
Op 25 november zal er een race plaatsvinden op Ruapuna Park. Omdat er een lagere opkomst verwacht wordt door de wedstrijd Manchester United-PSV en het feit dat de track een DLC-track is, zal deze race niet meetellen voor het kampioenschap. Vanaf 2 december zijn alle races een week opgeschoven. Door netwerkproblemen kon ook de race op de Nürburgring geen doorgang vinden, dus de laatste twee races zijn nog een week opgeschoven. De laatste race zal nu plaatsvinden op 27 januari.
We hebben dus nog steeds twee races per week, met in de tweede race een verplichte pitstop die voltooid moet worden binnen de betreffende pit window. Iedere woensdag houden we het volgende tijdschema aan:
Practice - 19:40
Qualifying - 20:10
Warm-up - 20:25
Race 1 - 20:30 (20 min)
Practice - 20:55
Warm-up - 21:10
Race 2 - 21:15 (35 min)
Een scherp oog ziet dat we twee races hebben gepland maar slechts één kwalificatie. Goed gezien! De startopstelling van race 2 zal bepaald worden door de uitslag van race 1, in omgekeerde volgorde. Wordt je dus laatste in race 1? Gefeliciteerd, je mag van pole starten in race 2. Om dat te bewerkstelligen starten we in race 2 rollend, waar race 1 'gewoon' staand plaatsvindt. Dat gaan we handmatig doen, dus de eerste ronde fungeert als een ronde waarin iedereen in de goede positie gaat rijden, deze ronde is al inbegrepen in de kalender hierboven. Let er dus op dat je absoluut geen valse start maakt. Mocht dit toch gebeuren mag je gelijk na ronde 1 je drivethrough afronden, maar begin je de race dus op grote achterstand. De rollende start zal plaatsvinden op start/finish, met als enige uitzondering Spa-Francorchamps. Daar vindt de start van race 2 plaats tussen de chicane en La Source. De regels over de rollende start worden voor elke race in een briefing duidelijk gemaakt.
En nog even ter verduidelijking: de omgekeerde gridvolgorde is alleen gebaseerd op de uitslag van race 1. Dat betekent dus dat wanneer je in race 1 niet hebt meegedaan/gefinished, je race 2 achteraan begint.
De volgende verandering ten opzichte van het vorige kampioenschap is dat tunen niet wordt toegestaan. We willen ervoor zorgen dat als jij het verschil wil maken, dit op de baan gebeurd en niet erbuiten. We rijden dus met iedere auto met de default setup, een bijkomend voordeel is dat daarmee de pit strategy niet aangepast kan worden. In het vorige kampioenschap merkten we dat de pitstops niet altijd gelijk waren qua tijd, dat hopen we nu geëlimineerd te hebben. Default setup betekent dus echt dat er aan niets gesleuteld kan worden, niet aan je hoeveelheid benzine of de banden. Dit limiteert ons tot races die onder (ongeveer) dezelfde weersomstandigheden gereden worden. In dit kampioenschap zal je geen races tegenkomen die droog beginnen en nat eindigen of vice versa. Volledige regenraces staan wel op de planning. De weersverwachting wordt enkele dagen voor de race bekend gemaakt.
Verder hebben we een kleine wijziging toegepast in de puntentelling. Deze is nu al volgt:
25, 20, 17, 14, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.
De top 15 verdient nu dus punten. Ook in dit kampioenschap worden voor de totaalscore de 3 slechtste resultaten per coureur weggestreept. Onderweg zijn er nog bonuspunten te verdienen die wellicht een gelijke stand tussen twee coureurs kan voorkomen (of creëren!). De coureur die de meeste punten heeft verzameld in de Aston Martin, dus in de eerste drie races, verdient 3 extra punten. De nummer 2 verdient 2 extra punten en de nummer 3 krijgt één extra punt. Dit proces wordt herhaald voor de andere twee auto's. Hiermee hopen we de individuele races wat extra lading mee te geven.
Als afsluiting nog enkele kleine punten: Tire Wear komt op de setting 'Slow' te staan. Tijdens de meeste races zal je weinig merken van slijtage, dit is zo gedaan omdat we helaas niet de mogelijkheid hebben banden te wisselen tijdens de race. Verder is het gebruik van Traction Control en ABS toegestaan, het gebruik van Stability Control is verboden. Het gebruik van de racelijn is toegestaan, hoewel we het niet toejuichen. Schade staat op Visual Only en Mechanical Failures staat uit. Het gebruik van de reset-knop is gedurende het kampioenschap niet toegestaan, dit zal bestraft worden door middel van tijdstraffen.
Verder is het belangrijk dat je een setup geïnstalleerd hebt, omdat anders de benzineaantallen zullen variëren. Meer informatie daarover is hier te vinden.
De organisatie zal ook als racedirectie fungeren, in dit geval zal deze dus bestaan uit @Rossi46 en @Racerblade01. We willen graag dat er zo objectief mogelijk beoordeeld wordt, dus bij eventuele incidenten waar de raceorganisatie zelf bij is betrokken, worden de diensten van gast-directie @Beltoni en @Crookk gebruikt.
Ik hoop dat jullie net zo veel zin hebben in het kampioenschap als wij. Laat hieronder even weten of je meedoet en kies alvast een livery uit voor alle drie de auto's. Download ook even de Livery Pack #2 voor extra livery keuze voor de Mercedes-Benz. Tot volgende week in Dubai!
Drivers' briefing 27-1-2016, Mercedes-Benz 190E Evolution2 DTM @ Hockenheimring GP
Weersverwachting:
We gaan racen op 1 januari, de eerste race start 's ochtends om 10:00, de tweede race vindt om 14:00 plaats. Zoals gewoonlijk bij de laatste race van een bepaalde auto zijn de weergoden onvoorspelbaar en gaan we beide racen rijden met één weather slot op random.
Wijziging regels:
Zoals gebruikelijk bij een race met random weer, doen we voor de practice van race 1 en race 2 een oefenrace van 1 ronde, om het weer te bepalen. Mocht het weer op Heavy Fog belanden, herhalen we dit proces tot het op een andere weersoort terecht komt.
De startprocedure:
Deelnemers krijgen vanaf de start tot bocht 7 de kans om hun juiste plaats te vinden, tot bocht 7 ben je vrij om te doen wat je wil, dus probeer je banden en remmen op te warmen. Vanaf bocht 7 verlaagt de leider het tempo een beetje (rijd ongeveer halfgas) en gaan we allemaal in een treintje in de juiste volgorde rijden. Het is nu nog toegestaan te zigzaggen om de banden op temperatuur te houden, maak echter geen onverwachte remacties die ervoor zorgen dat er gaten in de trein ontstaan. Vanaf de Südkurve (bocht 13 ) gaan we in formatie rijden, twee aan twee dus. De leider behoudt het tempo rond de 87 km/u, wat makkelijk bereikt kan worden door volgas te rijden in de eerste versnelling. De oneven startplekken rijden aan de rechterkant van de baan, de even startplekken rijden links. De start vindt NIET plaats op de start/finish lijn, maar na de Nordkurve. We rijden dat rechte stuk op, nog steeds rond de 87 km/u. De zone waarin de leider het tempo mag verhogen, en dus de race start, begint bij de witte lijn die het einde van de pituitgang indiceert. De zone eindigt bij het Panasonic reclamebord een paar tientallen meters verderop.
De stand:
Rondes en pit window:
In de sprintrace rijden we 12 ronden, de hoofdrace is 19 ronden lang. In de hoofdrace is een pitstop verplicht, de pitstraat opent aan het einde van ronde 7 en sluit na de 11e ronde.
Straffen:
N.v.t.
Let verder op:
- Zorg ervoor dat je een setup geladen hebt!
- Zoals altijd, respecteer de volledige witte lijn bij de pituitgang. Op Hockenheim is deze lijn behoorlijk lang, zorg er voor dat je hem echt voorbij bent voordat je de racelijn weer gebruikt.