Het is voor mensen als ons eigenlijk niet mogelijk om de daadwerkelijke motieven te achterhalen. Alle mainstream media, ook die in de Nederland, zijn spreekbuizen van de regeringen en hebben het nooit over de issues die er echt toe doen. Op internet staat wel een hoop, maar de betrouwbaarheid daarvan is ook moeilijk te achterhalen. Wat is waar en wat zijn complot- theorieen van alu hoedjes? Daarnaast is een conflict als dit ook nog eens extra gecompliceerd doordat alle partijen er twee of zelfs meerdere agenda's op na houden. Enige wat je kunt doen is zelf logisch nadenken en kritisch blijven op de informatie die je krijgt.
Een verhaal dat ik wel vaak zie terug komen is dat Turkije de grootste afnemer is van olie van IS. Wellicht dat Rusland bezig was deze inkomstenbron voor de Turken en IS af te snijden door hun leveringsroutes te bombarderen. Deze liggen uiteraard dicht bij de Turkse grens. Daarnaast willen Turkije en het Westen Assad per se weg hebben. Ik denk dat Rusland 1 van de weinige landen in het hele verhaal is die IS echt van de kaart willen vegen en dat past dus niet in de ambities die Turkije en het Westen hebben. Het verhaal van schenden luchtruim is ieder geval een broodje aap verhaal. Maar je moet er door deze actie wel rekening mee houden dat een Turks toestel boven Syrie door Rusland maar zo uit de lucht kan worden geknald. Rusland heeft immers toestemming om daar te vliegen van Syrie, Turkije niet.
Edit: lees net dat het toestel volgens Turkije welgeteld 17 seconde in het Turkse luchtruim heeft gevlogen. Nou nou het is wat zeg....dit maakt het voor mij wel zeker dat Turkije doelbewust een incident heeft willen creeeren.
Laatst bewerkt: 26 nov 2015