"Het gevolg van uitspraken is part of the equation, maar zeker niet de uitkomst van the equation of de enige variabele."
Mijn punt is duidelijk, ik vind dat vrijheid van meningsuiting (in de lijnen zoals het nu wettelijk is vastgelegd) een groot goed is en ik ben van mening dat niet iedereen het recht heeft zich beledigd te voelen.
Echter bij vrijheid van meningsuiting hoort dat je ook de consequenties dient te dragen.
Dit geldt dus voor zowel Charlie Hebdo, Tatta's be Like en Wilders.
Het is raar dat je een vrijheid oproept om dingen te mogen zeggen, om vervolgens daaraan te verbinden dat je geen dingen mag zeggen die mensen tegen het zere been kunnen stoten. Vrijheid van meningsuiting moet er juist zijn voor meningen die aanstootgevend kunnen zijn, de uitspraken die iedereen OK vindt hoef je niet wettelijk te beschermen
Als je mensen niet mag kwetsen is de vrijheid van meningsuiting geen vrijheid.
Als iemand zegt dat alle Marokkanen het land uitmoeten omdat ze crimineel zijn, moet de tegenreactie niet zijn 'oh dat mag je niet zeggen', maar kan men simpelweg statistisch het tegendeel bewijzen. Dán ontstaat er een discussie die nu volledig ontbreekt.
Laatst bewerkt: 16 dec 2016
Kevf en Rampage vinden dit leuk.