Puur en simpel: het aantal leden.
Stel je begint met 50.000 betalende psplus leden. Dat is eenmalig 50 euro X 50.000 (1x per jaar): inkomsten > 2.5 mil. euro
In de berekening worden het aantal leden, de inkomsten verlies uit de potentiele klanten uit de 50.000 leden die de game niet meer fysiek gaan aanschaffen meegenomen oa. (zo ook mogelijk inkomsten uit dlc, of een titel wel of niet goed verkoopt, resterende fysieke voorraad, afwaardering van een product, kosten voor logistiek etc meegenomen). Tel daarbij op dat Sony deze service in het begin wilde pushen en zo ook aandrong bij uitgevers om mee te werken tegen verlaagde kosten (meer jaren plan) om PsPlus uit de grond te stappen. Kort gezegd de industrie helpt elkaar.
Enkele jaren later is PsPlus qua betalende gebruikers gegroeid tot 25 miljoen.
Nu heb je grof gezegd 1x per jaar 50 euro X 25 miljoen (1x per jaar): inkomsten > 1.25 bljoen euro.
Nu moet de uitgever berekenen dat er een zeer grote kans is dat er potentieel 25 miljoen klanten hun fysieke game niet meer kopen, want waarom zou je als je het via PsPlus kan krijgen? Dus gaan de kosten omhoog om een titel in de PsPlus te gooien, want anders is het pure omzetderving voor de uitgever. Heel simpel neergezet hoor. Natuurlijk heb je in 1x als uitgever je geld binnen en heb je minder productie alswel logistieke kosten, maar Sony moet zijn geld verdelen over een heel jaar en niet 250 miljoen uitgeven aan 1 triple A titel die in maand x gratis is. Tel daarbij op dat Sony's PS4 divisie al is gehakt in meerdere delen om juist winstgevend te worden en te blijven daar andere takken van Sony zijn verkocht of qua productie dermate teruggeschroefd zijn wegens jaar in jaar uit tegenvallende resultaten. Microsoft daarentegen heeft nog een dikke portemonnee achter de hand. Dit is maar een tipje van de ijsberg en ook het enige wat ik nog kwijt wil, anders is het zoveel typen voor mij ;-)
Laatst bewerkt: 24 mei 2017