1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Voor die tijd is alles geautomatiseerd door robots g :+
    En het is nog maar de vraag of die onbalans zich doortrekt. Dat is gebaseerd op de vraag van nu. Zoals ik zei, het is meer een conjunctuur.

    Nee, kern van het probleem is niet dat iedereen maar moet studeren, maar dat men verkeerde studies kiest.
    Dat Nederland te hoogopgeleid is, is gewoon onzin. Dat er te weinig timmermannen zijn betekent niet dat we te slim zijn, maar dat er gewoonweg te weinig timmermannen zijn.

    Dat we een kenniseconomie zijn en dat we ons daar op moeten richten is terecht. Iedereen die bijles neemt juich ik dus ook toe. Meer hogeropgeleiden is alleen maar beter.
     
  2. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik denk dat er over 20 jaar veel werk overgenomen/geautomatiseerd zal zijn door robots en computers. Niet alleen mbo- functies maar ook hbo. Er zullen ook andere vakken gegeven worden waarschijnlijk (als ik het goed heb wordt programmeren nu ook al op school onderwezen) dus zullen er functies gaan ontstaan die er nu nog niet zijn.

    De bevolking groeit nog steeds wel door dus ik denk ook echt dat er niet voor iedereen meer een baan zal zijn. Dus de aandacht zal meer op duurzaamheid moeten komen te liggen. Het kan wel kloppen dat bepaalde ambachten meer en meer zullen verdwijnen (hoeveel mensen zijn er nu nog schoenmaker oid) maar zo'n revolutie opent ook weer deuren voor hele andere vakken; bijv 3D geprinte dingen.

    En als er minder banen zijn kunnen mensen hun tijd misschien juist weer anders gaan besteden door wél een oud vak te gaan leren in vrije tijd.
     
  3. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ik doel niet alleen op Timmermannen. Ik doel op autospuiters, elektriciens, loodgieters, schadeherstellers, carrosseriebouwers, stratenmakers, monteurs, bakkers, boeren, slagers, etc.
    Als die onbalans niet in de bouw voor gaat komen, gaat hij wel komen in andere vakgebieden. Het beperkte aanbod mensen die een vak willen leren, moeten dus ook nog eens verdeeld worden over al die beroepgroepen.

    De leer- en management cultuur is verkeerd, dat er te weinig timmermannen zijn betekend dat we jongeren juist moeten aansporen om ook met hun handen te gaan werken. Want ik ben van mening dat een groot aantal HBO-studenten, namelijk qua denk- en werkniveau helemaal niet op het HBO thuishoren, maar een vak niet als een goede toekomst zien of er minachtend over doen/gedaan wordt thuis. Niet wetende dat jij als goede vakman ook gewoon een goede boterham kunt verdienen.

    Ik bekijk het misschien veel te simpel, maar als iedereen enkel kennis in huis heeft en geen kunde. Hoe houden we dan in vredesnaam onze samenleving draaiende? Alle vakmensen maar importeren? Dat is toch geen oplossing?

    Jij wil toch later ook verzorgt worden door een Nederlands-sprekende man of vrouw? Jij wil toch ook de schilder kunnen uitleggen dat jij een andere geeltint voor ogen had, dan die hij heeft meegenomen? Als iedereen maar hoog opgeleid is, z'n neus ophaalt voor handwerk en we geen ongeschoolde of vakmensen houden, dan heb sta je binnen nu en 20 jaar met een Kroatische verzorger in je door een Pool gestucte huisje?

    Ik wil trouwens nog even vermelden dat ik de zin die ik bold gemaakt hebt, kenmerkend vind voor een persoon met een flinke dosis kortzichtigheid.
     
  4. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Je hebt het over mensen die boven hun kunnen studeren. Waar baseer je dat eigenlijk op?
    Als je je papiertje haalt heb je ook het betreffende werk/denk niveau, ook al moet de een er wellicht wat meer moeite voor doen dan de ander. Wilt ook niet zeggen dat mensen die er meer moeite mee hebben (volgens jou niet thuis horen) met minachting kijken naar vakmansberoepen, wellicht ligt het ze gewoon totaal niet.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2017
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Bron?
    Weet je wat de industrie was waar de werkloosheid het hardste steeg tijdens de crisis?

    Laagopgeleiden bouwvakkers. Had je dan gezegd dat we teveel laagopgeleiden hadden en juist hoogopgeleiden nodig hadden?


    Vreemd, want statistieken tonen aan dat HBO'ers juist steeds vaker onder hun niveau werken.
    [​IMG]
    Maar wellicht moeten we jouw mening gewoon volgen.

    Nogmaals, het beeld dat jij schetst is een tekort aan schilders, stucadoors en verzorgsters. Dat ontken ik niet.
    Jij/Pieter concludeert dan dat er teveel hoogopgeleiden zijn en te weinig laagopgeleiden.

    Dat is niet waar.

    Ik ga mezelf beloven dat ik in dit topic niet meer te persoonlijk wordt dus je post over 'flinke dosis kortzichtigheid' negeer ik maar even.
    Liever de feiten.

    - Steeds meer werkenden onder hoogopgeleiden
    - Arbeidsaanbod steeds hoger opgeleid(dankzij automatisering)
    - Werkloosheid onder laagopgeleiden structureel hoger dan bij hoogopgeleiden

    Oftewel, ze zijn er wel, maar hebben niet de vaardigheden. Het is niet nodig om laagopgeleiden te importeren, die zijn er al maar zullen zich omscholen.
    Als er een tekort is aan personeel gaan de lonen omhoog en kiezen er meer MBO'ers voor een baan in die betreffende industrie.



    TL;DR:
    We hebben genoeg laagopgeleiden om het aanbod te vullen, nog beter zou zijn dat laagopgeleiden nog bijscholen/omscholen om werk te vinden.
    Jij gaat er steeds vanuit dat een tekort aan vakmensen een tekort aan laagopgeleiden
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  6. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.440
    Leuk Bevonden:
    17.536
  7. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    <3 hiervoor.
     
  8. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Ik vind HBO niet hoger opgeleid. Ik vind het gemiddeld opgeleid. Ongeacht de betekenis van die H overigens. Verder weet ik niet of dit iets toevoegt aan de discussie omdat ik geen zin heb om te lezen.

    Ik had vandaag wel een brainfart over Trump zijn terugtrek move uit het klimaatakkoord. Het zou best bijdehand zijn om dat te doen aangezien de hele wereld zich juist wel aan dat akkoord wil houden. Dat zou inhouden dat het klimaat waarschijnlijk wel gaat verbeteren, alleen iets minder hard of goed als met de VS. In de tussentijd investeert de VS geen poep in die ontwikkeling waardoor zij een aardige economische voorsprong zouden kunnen hebben op de rest. Of versimpel ik dan een paar dingen? De VS is nu ook niet echt heel erg afhankelijk van import, dus als zij alles local en goedkoop houden, gaan ze best floreren. Ten koste van de rest...

    Mochten jullie zeggen dat jullie dit niet willen lezen naar aanleiding van mijn eerste alinea dan heb ik daar uiteraard alle begrip voor.
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Jullie realiseren dat Trump dit al beloofde tijdens z'n campagne hé?
     
  10. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Dat maakt me verder niks uit. Lijkt me gewoon heel hard om zo puur voor economisch gewin te gaan. Gezien zijn verleden niet vreemd of zo, maar vind het toch opvallend.
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Dat klimaatakkoord is niet eens een akkoord, het is een boekje met beloftes die landen hebben om hun emissie terug te brengen.
    Pakistan is nog wel het mooiste land. Zij hebben 1 A4'tje ingeleverd met “reduce its emissions after reaching peak levels to the extent possible.” Dat is niet eens een belofte.

    Het is een drama akkoord en wordt tijd voor harde afspraken. Nu is het gewoon dat Westerse landen groene energie gaan pushen maar alle ontwikkelingslanden gaan lekker door waar ze mee bezig zijn. En onder de streep moeten wij dan dokken voor hun vergroening.
    Die 2 graden gaan ze nooit halen, zelfs niet als iedereen zich aan het akkoord houdt. De uitstoot van Duitsland stijgt zelfs. Filipijnen zijn er ook al uit.

    Dus ja, tuurlijk doet Trump het voor economisch gewin. Hij heeft geen zin om dure maatregelen te nemen terwijl de halve wereld dat akkoord aan hun laars lapt. Dit akkoord maakt USA kreupel.


    Het is aan de EU om nu gewoon door te blijven ontwikkelen op het gebied van duurzame energie wereldleider te worden qua kennis en productie. Met of zonder China/USA.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2017
    Taab vindt dit leuk.
  12. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    http://nos.nl/l/2176374

    Dan ben je totaal incompetent om raadslid te mogen worden genoemd. Vooral na eerdere uitspraken.
     
  13. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Derks woont in de stad, dan lijkt het zo. In de Randstad (Amsterdam en Utrecht als uitschieters denk ik) zijn gewoon relatief veel hoogopgeleiden, maar landelijk valt dit nog altijd reuze mee hoor.
     
  14. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.440
    Leuk Bevonden:
    17.536
    De universiteiten lopen inmiddels ook vol, maar bij de helft vd opleidingen leer je geen vak. Dat soort opleidingen mogen wat mij betreft per direct afgeschaft worden.
     
  15. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.440
    Leuk Bevonden:
    17.536
  16. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Reckuuza vindt dit leuk.
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    zulke gedragsproblemen zijn toch niet per definitie gecultiveerd? komt het niet ook voor bij sommige aangeboren cognitieve stoornissen? of een traumatische ervaring waar de opvoeders geen schuld aan hebben? ik durf niet meteen te wijzen iig.
     
  18. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Een 18-jarige man uit de Brabantse plaats Steenbergen is in de nacht van vrijdag op zaterdag zijn rijbewijs kwijtgeraakt nadat hij met 130 kilometer per uur door een 30-kilometerzone had gereden.

    :')
     
  19. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
  20. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    http://edition.cnn.com/2017/06/03/europe/london-bridge-incident/index.html

    Volgens CNN is er bij een restaurant ook een moord gepleegd. Verder hadden we vandaag nog de ontruiming van een rockfestival, een groepsverkrachting, een mishandeld lesbisch stel en overlast (zoals elk jaar) vanwege de ramadan. Wat is het ook een topgeloof.

    Edit: en volgens Reddit zelfs een derde incident
    https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/6f3na7/van_hits_pedestrians_on_london_bridge
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2017

Deel Deze Pagina