Maar dat beweert volgens mij niemand toch? Niet in deze discussie althans.
Edit: @Tyrant zei: "Daarnaast oordeel je dat wahabisme en salafisme niet tot geweld oproepen"
O dat heb ik volgens mij niet gezegd en in ieder geval niet bedoeld. Ik bedoelde dat salafisme/wahabisme (interchangeable benamingen) niet het ISIS/Al-Qaeda style terrorisme steunen tegen niet islamitische landen. Maar binnen het eigen territorium (staatkundig, maar ook in privédomein/gezin/gemeenschap) vind je vele gruwelen met salafistische legitimatie. Gruwelen die ze delen met extremistische bewinden als Da'esh en Taliban (dus lokaal). Haatindoctrinatie, slavernij, onderdrukking, geweld en verkrachting wordt met salafistische doctrine gelegitimeerd. Ik denk dat, gevoed met oliegeld, het een van de grootste bedreigingen is voor islam en moslims. Daarom is het zo belangrijk dat mensen weten dat islam niet gelijk staat aan salafisme. Voor moslims, zodat ze zich niet tot die koers laten misleiden. Maar ook voor niet moslims, zodat ze beseffen dat niet iedere moslim zo'n idioot is; en zodat ze niet de moslims in de salafistische hoek drukken door constant te zeggen dat salafisme/extremisme/terrorisme de enige ware islam is.
Laatst bewerkt: 10 jun 2017