De Grote Voetbaldraad [Tussenstanden,Uitslagen,Discussies] [Deel 61]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Mtthz, 7 mei 2012.

1. Zumpelvelder

Zumpelvelder Active Member

Leuk Bevonden:
    621
    Tuurlijk. Een amateur sporter zal niet gauw het nieuws halen ook al is het net zo erg.

Maar beter komt dit probleem wel vaker aanbod omdat het je als sporter toch ook aan het denken zet, tenminste dat ik heb ikzelf momenteel wel. Beoefen ook nog steeds vrij fanatiek de wedstrijdsport (wielrennen/mountainbiken) waar ik ook eens per jaar een medische keuring voor nodig heb. Maar eigenlijk stelt dat helemaal niets voor omdat je de rest van het jaar eigenlijk veelal alles op eigen initiatief doet/kunt doen. Door trainen bij een 'mild' griepje, pijnstillertje bij een lichte blessure om toch maar aan die wedstrijd te kunnen deelnemen, een slaappil nemen omdat slapen niet lukt door 'wedstrijd-stress' etc..

Zijn toch dingen die wij als mensen in het algemeen helaas te snel en te vaak doen, zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt, terwijl het toch allerlei risico's met zich meedraagt... =(
    (wil hier overigens nu niet mee suggereren dat dit ook bij Nouri het geval is/zou kunnen zijn, daar hou ik mij gewoon helemaal buiten want daar heb ik simpelweg geen weet van)

Naar mijn idee heeft een topsporter wel met meer druk te maken en zal daarom veel intensiever een sport bedrijven dan welke amateur dan ook. Plus, de amateur heeft zeker een week om te herstellen terwijl de prof in het ongunstigste geval alweer een dag later opnieuw een top prestatie moet leveren...

Laatst bewerkt: 14 jul 2017
    RemcoM vindt dit leuk.
  2. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ja maar als ik het goed begrijp heeft bijv. zo'n Nouri waarschijnlijk al een (aangeboren of opgelopen) hart(ritme)stoornis? Waardoor het voor hen riskant is om zo intensief te sporten. Zo'n stoornis blijft misschien ook lang ongedetecteerd? (Kan me dat herinneren met Finidi George transfer naar Inter die afketste op zo'n stoornis, als ik het goed heb.)

3. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.638
    Volgens mij is daar tot dusver nog niets over bekend.

4. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    9.040
    Kanu

fredfenster vindt dit leuk.
  5. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Nee niet per se Nouri, maar in vergelijkbare gevallen. Dat is wat ik althans lees.

6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.638
  7. RemcoM

RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

Leuk Bevonden:
    2.046
    Tja hartritme stoornissen komen volgens mij best vaak voor. Bij mijn moeder kwam het ook boven water, maar een jaar voor de diagnose heeft ze ook een hartonderzoek gehad en daar was niks op te zien. Dus voor zover ik weet kan het zo maar worden getriggered, en is het vaak wel erfelijk. Maar dat betekent niet dat je er altijd last van hebt.

8. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    9.040
    Veel van die 'sudden death' gevallen gaan inderdaad om een verdikte hartspier of iets wat er op lijkt. Vooral de zinsnede 'angstaanjagend moeilijk te herkennen' valt op in het artikel. Zelfs als je er bij iedereen specifiek op zoekt kun je het nog missen. Dus dat valt bijna niet tegen te gaan. Laat staan alle amateursporters en het gewone volk die nooit zo medisch uitvoerig worden gekeurd.

9. ExquisiteSteez

ExquisiteSteez Active Member

Leuk Bevonden:
    909
    Tja, ik heb ook al een jaar last van mij linkerschouder.... voel erg vaak druk op mijn schouderbladen. Soms krijg ik het gevoel alsof ik uit het niets diep inadem (best scary) waardoor het lijkt alsof je 1 of 2 secondes geen lucht krijgt.

Destijds ook diverse hartonderzoeken gehad. Maar niks gevonden. Ik kreeg de diagnose hyperventilatie.

Ieder mens heeft wel eens last van stress, maar ik ben vrij laid back, dus kan me ook totaal niet vinden in de diagnose van mijn huisarts.
    Maar goed, daar moet je het dan maar mee doen.

Leef verder ook gezond; Ik sport, drink veel groene thee, ben een jaar gestopt met roken etc etc

Natuurlijk kun je mijn situatie niet vergelijken met die van een topsporter. Die leven op en top gezond, maar die trainen wel 5-6 dagen in de week (vaak ook 2x per dag). Dat ik me enigszins wel kan begrijpen dat je hart het op een gegeven moment gewoon opgeeft.

Best raar hoe kwetsbaar we eigenlijk zijn. o_O

Laatst bewerkt: 14 jul 2017
  10. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Is niet raar, het lichaam is een geweldig stukje mechanisme. Dat maakt het zo briljant maar ook zo kwetsbaar. Er moet zoveel kloppen in je lijf om gezond te zijn/blijven. Je kunt nog zoveel willen voorkomen, it will never happen. Er hoeft maar even iets niet te kloppen, 1 klein moment, en het kan voorbij zijn. Daar moet je niet bij stil willen staan, het maakt het alleen maar moeilijker. Want je kunt nog iedere dag je lijf van top tot teen laten checken uit angst, die ene dag dat het mis gaat komt toch wel.

Soms sta ik er ook weleens bij stil en ik word er oprecht bang van. Dan rij ik met mijn kinderen in de auto en dan denk ik weleens: "wat als mijn rikketik er nu mee stopt" en dat is echt freaking eng. Ik ben in mijn leven meerdere malen aan de dood ontsnapt, niet omdat mijn lichaam faalde maar door anderen ding. Soms scheelde het seconden en dat was het klaar. Neem de Bijlmerramp. Ik woonde er 1 flat voor, hij ging over onze flat heen en bij ons sprongen de ramen. Ik dacht er verder niet over na dat het gewoon 3 seconden en een paar meter meer naar beneden heeft gescheeld!

Zo bizar is het leven, maar het maakt het leven ook weer de moeite waard. Je weet gewoon nooit wat er gaat gebeuren. Daarom, leef, geniet en waardeer de mensen waar je van houdt en die van jou houden. Soms krijg je de kans niet om de dingen die je fout hebt gedaan te herstellen. Wil je iets herstellen of wil je iemand echt iets zeggen maar komt het er steeds niet van..... Zeg het toch maar, ik heb weleens de kans gemist en dat voelt echt kut.

Daz en RemcoM vinden dit leuk.
  11. Santino

Santino Active Member

Leuk Bevonden:
    254
    Het is wel te herkennen (HCM - verdikte hartspier), maar het is bij iedereen die het heeft verschillend wanneer het op komt zetten (en erger wordt). Je kunt ook het gen hebben, maar er verder nooit last van krijgen. Het heeft vaak ook een erfelijke oorzaak. Dus als je weet dat het in de familie zit kunnen ze er gerichter naar zoeken en het monitoren. Overigens is het volgens mij wel zo dat er bij iedereen eerst klachten ontstaan (pijn/druk op de borst, benauwd, duizelig, etc). Het is denk ik niet zo dat je gelijk dood neervalt zonder dat je ook maar iets gevoeld hebt. Dat was bij mij gelukkig in ieder geval niet zo. Bij mij wisten ze dat het in de familie zat. Op mijn 20ste kreeg ik 'opeens' klachten en binnen een aantal maanden ging ik onder het mes. Daarvoor altijd gevoetbald, maar dat raden ze sindsdien helaas af.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.638
    Lichaam is echt bizar maar dan ook bizar goed ingericht. Snap ook niet dat het eigenlijk zo lang bij zoveel mensen goed gaat.
    Een computer loopt 1 x in de 3 jaar compleet vast, je lichaam is het meest complexe stukje techniek op aarde en kan in principe 100 jaar constant draaien.

Daz vindt dit leuk.
  13. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Ja, is toch bizar eigenlijk? Hoe wij kunnen denken, dat is ongelooflijk. En dan te bedenken dat we nog geen fractie van onze capaciteiten weten te gebruiken. Briljant gewoon.

We zijn een perfecte machine en daarom zijn we niet zo perfect. Want bij iedereen is er wel iets dat ervoor zorgt dat te perfectie niet zal worden bereikt en de potentie om te bereiken wat we zouden kunnen bereiken nooit zullen bereiken.

14. Saaslijer

Saaslijer Active Member

Leuk Bevonden:
    191
    Olympique Nice. Wil er nog niet aan denken, kan er nog niet aan denken. Maar volgens mij gaat dit een hele zware kluif worden.

Daz vindt dit leuk.
  15. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    9.040
    Ja klopt inderdaad, vele varianten waarsch ook. Jij bent er gelukkig nog :).

Ik ben mijn broer toen hij 20 jaar was eigenlijk precies op dezelfde wijze als bij Nouri verloren. Hart stopte ermee, gereanimeerd, ziekenhuis, hart was daarna prima maar hersenen te lang zonder zuurstof gezeten. Na enkele dagen werd duidelijk dat hij vrijwel volledig hersendood was, twee weken later 'laten gaan'...

Ik ben daarna ook nog getest, was helemaal niets te zien. Mijn broer was echter kerngezond en heeft nooit eerder klachten gehad. Na onderzoek kwam er dus pas deze conditie naar boven. Hij viel overigens wel echt in 1 seconde volledig weg, het ene geval is het andere dus blijkbaar niet ... Maargoed, tis bah allemaal.

16. RemcoM

RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

Leuk Bevonden:
    2.046
    Nou Balotelli heeft net een contract bij Nice getekend dus veel plezier :+.

17. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Net een jaar geleden ja.

Tyrant en Marty NL vinden dit leuk.
  18. Santino

Santino Active Member

Leuk Bevonden:
    254
    Klote om te horen van je broer man. Dit soort nieuws zoals bij Nouri zal bij jou dan ook wel extra hard binnenkomen. Ik ben er helaas ook twee mensen aan kwijtgeraakt. Mijn vader en oma zijn allebei op jonge leeftijd aan hartfalen overleden. De kans is groot dat mijn kinderen het later ook krijgen. Geen fijne gedachte.

Het lichaam is inderdaad bizar goed ingericht zoals iemand hierboven schrijft, maar tegelijkertijd is het ook echt heel kwetsbaar.

AnubisNefer vindt dit leuk.
  19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.638
    Vorige maand verlengd bedoelt ie hé :)

RemcoM vindt dit leuk.
  20. Lethal AK47

Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.204
    De sfeef zit er i.i.g. al goed in en best nog druk. Moge de chickies van NL winnen! :p

Deel Deze Pagina