Ach, je hebt net zoals in het christendom, jodendom, islam etc. ook in het atheïsme weer de extreme varianten die naar mijn mening te ver gaan. Ik vind eigenlijk ook dat je jezelf nu een beetje belachelijk maakt met je post. Ikzelf denk dat ik een agnostische atheïst ben (jij waarschijnlijk de gnostische variant ) en wil daarom ook niet echt een geloof uitsluiten. Je hebt natuurlijk genoeg voorbeelden die jullie al aanhalen dat het geloof alleen maar in slechte dingen resulteren (doden en oorlogen in naam van het geloof, het oneerlijk behandelen van geslacht of geaardheid etc.), maar je hebt natuurlijk ook zat mensen die geloven en er juist kracht uit halen zodat ze weer met het leven door kunnen of het verbondenheid creëert tussen veel mensen.
Ik moet echter wel eerlijk zijn en denk persoonlijk ook dat misschien de wereld er beter uit zal zien zonder geloof (of in ieder geval minder krachtige geloof), maar dat zijn echt pure speculaties waar ik ook geen weet van heb. Echter gek genoeg zit ik dus ook weer met het conflict dat ik vind dat het geloof ook goede dingen creëert en niet volledig moet verdwijnen.
Hopelijk klinkt dit allemaal niet te vaag, want ik weet dat ik mijzelf een beetje weerspreek.
Laatst bewerkt: 20 jul 2017
CrazY en Yellow 13 vinden dit leuk.