[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Volgens mij heb jij geen kinderen..... Jij stelt voor de nabestaanden extra te straffen.

CrazY vindt dit leuk.
  2. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Is een beetje hetzelfde idee als een pedofiel die weer gezellig achtet je komt wonen.
    Als slachtoffer word je denk ik helemaal gek.. maar ik snap dat het moeilijk te regelen is als iemand straf heeft uitgezeten.

Dit zijn van die gevoelskwesties die heel lastig zijn. Als ouder van een slachtoffer zou je willen dat iemand voor heeeeeele lange tijd wordt opgesloten. Maar emoties moeten geen plaats hebben in jurisprudentie.

3. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Ah het argument waarvan je wist dat het zou komen.

Dat draagt juist bij aan mijn objectiviteit schat ik.
    Als we het wetboek moeten inrichten naar de wensen van nabestaanden zitten we zo weer aan de doodstraf. Is dat wat je wilt?

Ik stel voor de wet zo te laten als die is. Ik roep nergens op tot extra straffen?

Bij pedofielen werkt het anders, die worden vaak wel geweerd uit bepaalde buurten vanwege gevaar op herhaling.

Laatst bewerkt: 25 jul 2017
  4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Het draagt juist totaal niet bij aan jouw objectiviteit omdat je minder goed in staat bent om de emotionele schade van ouders in te schatten (al kunnen meer mensen nabestaanden zijn natuurlijk) en dus minder in staat bent om een passende strafmaat in te schatten.

Straffen/detentie kent een aantal redenen:

- een persoon (tijdelijk) wegnemen uit de maatschappij (voor de maatschappij) om verdere onrust te voorkomen.
    - een persoon straffen om het gene wat hij heeft gedaan om herhaling te voorkomen door hem te isoleren in een sobere omgeving.
    - een persoon heropvoeden zodat hij weer kan toetreden tot de maatschappij.

Echter in het geval van moord blijft bij de nabestaande een permanente behoefte om die persoon weg te houden uit de maatschappij, tenminste in zoverre het de leefomgeving betreft van de nabestaanden zelf en dat vind ik zeer redelijk. Ik snap ook helemaal niet waarom je het hebt over doodstraf. Ik denk juist dat het terug laten keren van de moordenaar in dezelfde omgeving als de nabestaanden de kans tot onrust gigantisch is.

Hypothetisch: Je kan mij niet vertellen dat je 9 jaar later nadat je moeder is vermoord je in alle rust in de rij bij de plaatselijke AH achter de moordenaar zou kunnen staan. Dat is mi niet iets wat je als overheid kan verwachten.

SHiZ NL, Reckuuza, CrazY en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Nederland is veel te poeslief in bepaalde situaties. Alles in Nederland draait om (her)integratie van de persoon in kwestie, maar over de slachtoffers wordt niet (genoeg) nagedacht.

De wet zou dit moeten opnemen, want als ik die klereleijer tegenkom in mijn wijk, dan zorg ik er wel voor dat ie gruwelijk ineens van de aardbodem verdwijnt.

Reckuuza en CrazY vinden dit leuk.
  6. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Emotionele schade is per definitie subjectief.

Verder is dit stukje tekst natuurlijk gewoon onzin, want dat zou betekenen dat in dit geval die vader de straf mag bepalen. Hij heeft namelijk nog meer objectiviteit aangezien hij nog beter in staat is de emotionele schade in te schatten aangezien hij én kinderen heeft én er eentje is vermoord.

Of dat zou betekenen dat alleenstaande rechters zonder kinderen dit soort zaken niet meer mogen behandelen want ze kunnen zich niet inleven in de nabestaanden.

Volgens mij zie je ook wel in dat dat niet helemaal klopt.

7. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Laat ik voorop stellen dat je vanuit de wet gezien volkomen gelijk hebt Tyrant..

Echter is het als buitenstaander (zonder emotie in deze kwestie) wel lekker makkelijk relativeren zo..

Je zou er zelf maar voor komen te staan..
    Of het nou een moordenaar van een dierbare is of een oplichter die je voor een fors geld bedrag getild heeft..
    Niemand zit als slachtoffer erop te wachten om wederom met de dader in contact te komen.

Toch is berechten uit emotioneel oogpunt geen goede gang van zaken.
    Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.. Laat ik het daar maar bij laten.

SHiZ NL en AnubisNefer vinden dit leuk.
  8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Dat zeg ik toch ook?
    Jullie hele punt van 'je zou er zelf maar voor komen te staan' is volkomen hypothetisch én subjectief.

Mocht één van mijn familieleden worden vermoord hoop ik dat de dader een levenslange straf in Guantanamo Bay uitzit, dat is het punt niet lijkt me.

Laat het nou net zo zijn dat in Nederland de strafmaat wordt bepaald door een buitenstaander zonder emotie in deze kwestie de zaak vanuit de wet bekijkt.
    We hebben er zelfs een naam voor: rechters.

Prima, dan zou dan ook betekenen dat je nooit meer in je woonplaats mag wonen na je gevangenisstraf. Of tellen de emoties van de nabestaanden nu opeens niet meer?

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Toontje mag wel wat minder vanaf dat hoge paard ;)

De strafmaat wordt bepaald door de ernst van de overtreding en dat wordt vervolgens (subjectief, want door de rechter bepaald) vervolgens door de rechter uitgesproken. Ik zeg nergens dat de ouders de strafmaat moeten bepalen. Mijn voorstel zou zijn dat de wet hierop wordt aangepast omdat de gevolgen voor de nabestaanden zo immens kunnen zijn. In andere woorden er zit hier een gat in de wet die zorgt voor het nodeloos straffen van nabestaanden.

Welk stuk is 'natuurlijk gewoon onzin' *kotssmiley* ?

10. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Nee, strafmaten zijn juridisch vastgelegd.
    Een rechter mag niet 10 jaar cel geven aan een winkeldief.

Daarnaast is het wetboek niet geschreven vanuit het perspectief van nabestaanden.

Jouw redenering dat ik niet objectief een strafmaat kan bepalen omdat ik geen kinderen heb. Om vervolgens te stellen dat jij wel objectief kan oordelen in deze zaak. Zoals @L.A. al aangaf, dit is een gevoelskwestie.

11. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Gaat niet gebeuren.. Want de man die (bijvoorbeeld) je moeder om het leven heeft gebracht en vervolgens nog even de necrofiel heeft uitgehangen, staat na een jaar of 20 wederom in de supermarkt z'n brood te kopen.. Kom je net toevallig ook binnenlopen voor een komkommer..

Ben echt benieuwd of jij dan nog net zo makkelijk reageert als nu..

Het gaat mij er niet om dat het het huidige rechtssysteem op de schop moet (dat is een andere discussie), maar het gaat me er meer om dat je zo makkelijk reageert ten aanzien van de slachtoffers. Je reageert bijna alsof de dader een slachtoffer wordt van de emoties van de slachtoffers.. o_O
    Ik hoop alleen maar dat je je (al is het maar een klein beetje) kan verplaatsen wat dergelijke situaties met slachtoffers of nabestaanden kan doen.

Je hebt gelijk qua rechtsgang, echter een klein beetje gevoel/respect/begrip voor de slachtoffers/nabestaanden is op z'n plaats denk ik.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Dat is ook mijn hele punt 8)

Zoals ik al aangaf, nee tuurlijk reageer ik dan niet zo makkelijk.

Haha nou wordt het helemaal mooi. Dit is gewoon niet waar en sensatiebelust.

Ik redeneer vanuit rechtssysteem, jullie vanuit nabestaanden. Als ik dat laatste zou doen zou ik exact hetzelfde reageren, dat lijkt me logisch.
    Je probeert me nu af te schilderen als iemand zonder gevoel, dat slaat nergens op :)
    Ik kan me prima in de slachtoffers verplaatsen, vandaar dat voorbeeld van Guantanamo Bay.

Vind het wel weer mooi geweest zo, jullie redeneren vanuit gevoel en zo werkt ons juridisch rechtssysteem niet.

Garrett vindt dit leuk.
  13. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Jij vult het antwoord al voor mij in terwijl ik er geen enkele woord aan heb besteed. Niet doen. ;-)

Uiteraard ben ik mij bewust van de consequenties en zal het ook voor mij moeten gelden...

14. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Dus dat stukje waarin je schrijft dat de slachtoffers zelf maar moeten verhuizen heb jij niet getypt?
    Zou de dader moeten verhuizen dat wordt hij toch een slachtoffer van de emotie van de slachtoffers?

Dat doe je zelf.. Ik probeer juist het tegenovergestelde uit je te krijgen.

Verkeerd voorbeeld.. We leven in Nederland.. Daar hebben we geen Guantanamo..

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Ok, anders gezegd:
    Als ik het wetboek mocht bepalen zou iedereen die mij beroofd 3 jaar gevangenisstraf moeten krijgen, iedereen die mn vader een tik geeft 10 jaar gevangenisstraf en iedereen die een familielid van mij vermoord 50 jaar en daarna verbannen uit Nederland.

Snap je mn punt zo?
    Mijn punt is dat we nog wel 30 pagina's kunnen vullen met waar het Nederlands wetboek op emotionele gronden flink tekort schiet.

16. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Prima regels.. Als dat dan inderdaad voor ieder andere slachtoffer/dader combinatie ook geldt :thumbs:

Zoals ik al meerdere keren zei: Je hebt gelijk inzake je standpunt.. Daar is geen discussie over wat mij betreft.

Alleen ga je met je uitspraken (de manier waarop) wel heel makkelijk over de situatie, waarin de nabestaanden of slachtoffers zich bevinden, heen.
    Dat viel me eventjes verkeerd. Vandaar m'n reactie(s).

17. Rampage

Rampage Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.329
    @Tyrant

Hopelijk kom jij nooit in een situatie terecht waarin jou emoties de boventoon voeren. Als je daadwerkelijk zo koel zou reageren ... Man, petje af ;)

Kan je zeggen ... iemand die mijn kinderen of familie wat aandoet gaat hartstikke dood. Krijg je iemand daar mee terug? Nee. Verzacht dat het leed? Eventjes.

18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Dat is dus al de 2e keer dat je probeert mijn persoonlijkheid te beschrijven op basis van een forumpost.
    Houd daar gewoon lekker mee op :).

In welke post zeg ik dat ik zo koel zou reageren? Ik zou helemaal niet koel reageren ;') Ik zou woest zijn.
    Je doet nu precies hetzelfde als Crazy.

19. CrazY

CrazY Nimma City

Leuk Bevonden:
    852
    Gast.. je reacties schrijf je echt zelf..
    En aangezien ik niet de enige ben die ze op dergelijke wijze interpreteert, zul je het toch echt bij jezelf moeten zoeken..

20. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.611
    Lol, ik bekijk een zaak juridisch/objectief. Je zegt zelf nog dat ik juridisch gelijk heb.

En vervolgens doe je alsof ik vanuit emotie reageer. Dat doe ik dus helemaal niet en is het onmogelijk om mij dan emotioneel te beoordelen.
    Nogmaals, het liefst zou ik willen dat moordenaars het land uit worden gezet. Maar dat heb ik al 3x gezegd en daar lees je gemakkelijk overheen. Subjectief gezien sta ik er precies hetzelfde in als Kevf.

Deel Deze Pagina