Naar mijn idee is deze hele discussie rond het geslacht hetzelfde als bij de discussie rond zwarte piet. Je lokt het op deze manier gewoon uit. Ik zeg niet dat minderheden geen eigen mening en standpunten mogen hebben, maar soms is het gewoon wijzer, niet altijd verstandiger, om te accepteren dat je tot een minderheid behoort en dat je niet het hele land aan deze discussie moet proberen te zetten.
Natuurlijk hebben deze minderheden recht op een eigen plek in deze maatschappij, maar shit: Hoe ga je dat dan straks doen bij een nieuwe werkgever of sollicitatie bij, of wat te denken van een medisch noodgeval of test bij de dokter? Zomaar wat willekeurige dingen waar ik aan zat te denken. Man, vrouw en daar passen naar mijn mening van man naar vrouw mensen, of van vrouw naar man mensen ook prima in.
Als je dan ook nog apart rekening moet gaan houden met de gevoelens van mensen die zich nog man, nog vrouw voelen, dan ben je gewoon erg bezig met hokjespolitiek. Als iemand met meerdere beperkingen, Asperger de bekendste, word ik tegenwoordig ook ASSer genoemd, wat staat voor Autistisch Spectrum Stoornis. Ik blijf zelf gewoon Asperger zeggen, maar heb er geen problemen mee dat mensen die mij helpen zeggen dat ik ASS heb.
Mijn punt met mijn persoonlijke voorbeeld is dat de politiek juist tracht, vooral in de zorg, net als de medische en psychische wereld zelf, om niet iedereen meer in aparte hokjes te plaatsen en het gewoon vriendelijker te maken in plaats van zo onvriendelijk als veel kennelijk vinden bij bijvoorbeeld Asperger, ADHDer of ADDer. In de zorg trachten ze er naar te streven iedereen zo gelijk mogelijk te houden en te behandelen en liefst ook zo vriendelijk mogelijk.
Dit is de reden dat ik ook niet echt snap waarom mensen die zich bijvoorbeeld geen man of vrouw voelen, zo nodig een eigen label willen hebben, dat terwijl je juist moet streven naar meer gelijkheid in plaats van hokjespolitiek. Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd met deze lange post, maar geachte dames en heren vind ik prima, net als geachte aanwezigen of geachte treinreizigers. Zelf geen problemen mee als ze dat veranderen, maar om mijn post af te sluiten: Probeer niet te ver door te slaan, dan krijg je dus van dit soort hokjespolitiek in plaats van een meer gelijke maatschappij waar men in de zorg al een paar jaar naar probeert te streven.
Amen ja/nee?
Klik om te vergroten...