1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Werk, Inkomsten & Ervaringen topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Danger, 15 okt 2008.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Reckuuza was toch broke?
     
  2. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Lol de foute dan wel te verstaan...
     
  3. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Bad chicks ja. De goeie dus
     
    RaouLioo vindt dit leuk.
  4. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
    Vind het ergens ook wel mooi dat hij dit doet.
    Hij gaat een jaar weg.. Misschien is het dan ook wel egoïstisch om je relatie aan te houden.
     
  5. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Tuurlijk dat is ook zo maar ik zou geloof ik dan niet gaan. Maar als hij er voor wil gaan moet hij dat zeker doen.
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Relatie is een aanvulling op je leven.
     
  7. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Ligt er ook aan of het een stomme relatie van 1 week is of een huwelijk van 10 jaar zegmaar...
     
    Alexknl vindt dit leuk.
  8. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Tenzij je een kut huwelijk hebt. Dan heb je eindelijk een ticket out.
     
    Olijke Poffer vindt dit leuk.
  9. Sliv

    Sliv The One and Only

    Berichten:
    1.327
    Leuk Bevonden:
    230
    Ja het was een groot offer. Maar er waren een aantal omstandigheden die mij dat deden besluiten. Mijn huidige vriendin komt zelf uit Azie (niet China) en heeft een 'vriend' waarvan de familie verwacht dat ze met hem gaat trouwen zodra ze klaar is met haar Master in Nederland. Die relatie opzeggen om definitief bij mij te blijven zou haar band met haar familie wellicht onherstelbaar beschadigen. Dus dat is niet iets wat ik per se op mijn geweten wil hebben. Maar goed dat is wellicht een verhaal dat meer thuishoort in het Vrouwentopic in de Green Mile.

    Ik heb het definitieve papierwerk een paar dagen geleden binnengekregen. Ik moet al 4 September in Beijing zijn dus heb effectief 2 weken om te verhuizen en iedereen gedag te zeggen. Gaat wel erg snel zo.. :eek:
     
    Reckuuza, Rossi46, Scarlett en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Guys, vraagje!

    Momenteel heb ik geen baan, bijna afgestudeerd en verdien heel soms zwart bij door een website te maken voor een klant. Nu leef ik eigenlijk van STUFI, niet optimaal.

    Een oud baas van mij waar ik een jaar geleden werkte als webdesigner in een huisdecoratiewinkel en 11 eu netto per uur kreeg belde me en vroeg of ik voor hem wil werken in de zin van 'uurtje factuurtje' en op afstand aangezien ik nu in De Bilt woon en niet meer in Haarlem. Dit betekent dus op freelance basis?

    Mijn pa raadt me aan om in (fictief) loondienst te werken omdat je als freelancer een kvk moet hebben en weer veel dingen moet verzekeren en per kwartaal BTW moet afdragen. Wat zou de meest verstandige keus zijn, gewoon in loondienst?

    En wat zou dan een goed uurtarief zijn? Ik werk er niet fulltime aan maar er ligt genoeg werk om hiermee te verdienen. Me 'oud baas' ziet het denk ik wel als freelancer. Ik dacht zelf aan 15 a 16 eu netto (in loondienst) of is freelancer beter en kan ik dan meer vragen en dus verdienen? Ik heb helaas niet zo veel verstand van het leven van een freelancer en alles wit doen.
     
  11. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    In loondienst gaat de opdrachtgever (zo te lezen) niet doen. Zeker voor kleinere ondernemingen zitten daar grote risico's/kosten aan verbonden. Je kunt het uiteraard wel altijd voorstellen. Hangt ook helemaal af van het aantal uren per week en (vooral) de duur van de opdracht en kans op een eventueel vervolg.

    Uurtarief kan ik weinig over zeggen. Je bent een starter, dus heel denderend zal het niet zijn, maar vergeet niet dat je als freelancer alles zelf dient te bekostigen uit je uurtarief. Dus het loopt al snel op daar waardes welke voor iemand in loondienst erg hoog lijken (maar in de werkelijkheid niet altijd zijn ;)).

    Op welke termijn moet je beslissen? Ik zou je adviseren je goed te verdiepen in het freelancer zijn. Het komt steeds meer voor, dus het is sowieso interessant om er goed van op de hoogte te zijn.
     
    Daz vindt dit leuk.
  12. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Grote stap voor je man, respect. Heel veel succes dude!
     
  13. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Hij kan je toch gewoon als oproepkracht aannemen? Maakt het niet duurder voor hem en als er geen werk is, dan is het makkelijk voor beide partijen om het weer te stoppen.

    Tuurlijk als freelance kun je veeel meer vragen, maar naast dat voor jou meer werk is; vraag ik me af of die werkgever dat wil?
     
    Daz vindt dit leuk.
  14. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Je kan ook kleding verkopen op Marktplaats
     
    Scarlett vindt dit leuk.
  15. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Thanks voor je reactie! Vanavond heb ik een gesprek met hem en ik weet iig dat ik toen ik er werkte een zeer gewaardeerde kracht was. Sindsdien ik weg ben gegaan heeft niemand het ook meer opgepakt. Het gaat met name om denk ik werkzaamheden als de SEO oppakken, websites invullen met content, zaken waar ik wel een x aantal uur per dag mee bezig kan zijn. Maar ook in de toekomst een nieuwe site bouwen waar ik dan uiteraard een offerte voor kan uitschrijven van x aantal euro.

    Klopt, geen idee of hij dat wilt. En is dat voordelig voor mij? Stel ik ga daar in dienst en ik krijg 15 eu netto uitbetaald. Is dat oké? Of verdien ik meer als ik als zzp-er ga werken en 45 eu per uur vraag, bruto ex btw?

    Een vriend van me (oud klasgenoot) doet ook dit soort dingen en die zei ook dat het afhangt van hoeveel werk het is, of het iets is dat je op lange termijn kunt doen en ik als startende rond 40-45 kan vragen.

    Sowieso wil ik vanavond vragen hoeveel werk er ligt, wat er op lange termijn komt en wat hij wilt betalen. Geld is niet echt een probleem merkte ik, toen ik wegging smeekte hij soort van mij om te blijven en toen ik zei als afgestudeerde zal ik 2000-2300 per maand verdienen zei hij dat is geen probleem. Echter zal dit niet full time zijn en als zzp-er gok ik.
     
  16. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Natuurlijk krijg je veel meer als zzp-er. Maar dan stuur je gewoon elke maand een factuur naar hem met al je gewerkte uren (die je dus zelf moet maken).. moet je idd BTW afdracht doen, ingeschreven staan bij kvk, je eigen pensioenafdracht regelen, administratie bijhouden (en er zeker rekening mee houden dat je de helft aan belasting moet gaan betalen). Het kan wel.. maar voor een tijdelijk iets lijkt het mij vrij veel werk. Als zzp-er kun je wel makkelijker wat meer verdienen inderdaad (ook na belasting).

    Qua vastekracht of oproepkracht zijn maakt het niets uit in loon. Het enige verschil met oproepkracht zijn is dat je meteen je vakantiegeld uitbetaald krijgt. Hij kan je een contract geven voor bepaalde tijd, of nuluren met bepaalde tijd. Dat maakt niet zoveel uit.

    Als hij je 15E wil betalen netto is dat denk ik al best aardig. Maar ik ken het bedrijf verder niet, en weet niet hoe hij het wil doen. Het is wel wit? Want het klinkt een beetje alsof hij het gewoon heel simpel wil houden.. jij schrijft op hoeveel uur je gewerkt hebt en hij maakt het over. Leuk bedacht door kleine bedrijfjes, maar je moet wel belasting betalen, pensioen.. als hij dat niet voor je doet hou je niet zoveel meer over van die 15. Hoe ging dat vorig jaar dan?
     
  17. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Vorig jaar had ik een nul-uren contract, zat ik daar op de zaak en deed ik zijn klusjes. Verdiende daarmee 11 eu netto (wit) dus 88 euro per dag. Werkte dan zo'n 3 á 4 dagen per week en kreeg dan ook goed uitbetaald. Nu zal ik vanuit huis werken maar wel dezelfde werkzaamheden doen denk ik, plus nieuwe werkzaamheden en eventueel mogelijkheden om websites voor hem te bouwen. Gewoon zijn vaste 'webdesign mannetje'.

    Als hij voorstelt als zzp-er dan zal het inderdaad per maand een factuur sturen met de werkzaamheden en uren. Dat zou kunnen werken mits een redelijk tot goed bedrag. Is alleen wel gedoe met kvk, belastingen en het soort contract. Ik zal vanavond dan ook niet gelijk toezeggen op iets maar duidelijkheid creëren door het gesprek met hem en er over na denken. Hij wilt me graag hebben en liet dat ook blijken toen ik weg ging en nu weer contact zoekt, dus wat betreft onderhandelingspositie zit ik daarmee wel goed.
     
  18. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Nou hij biedt me zo'n 11,80 netto aan per uur voor 16 uur in de week werkzaamheden. Komt op zo'n 755 eu per maand. Als freelancer 35 euro per uur, ik denk dat ik daarvoor ga. Moet ik me alleen wel verdiepen in het freelancen, belasting etc. Maar op zich geen probleem.
     
    RO3Li vindt dit leuk.
  19. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Volgende week heb ik een arbeidsvoorwaardengesprek bij (wellicht) mijn toekomstige werkgever.
    Ze vragen nu of ik mijn meest recente salarisstrook van mijn huidige werkgever wil meenemen maar ik zit daar eerlijk gezegd niet op te wachten.
    A omdat een hele andere functie betreft en vergelijking sowieso niet echt mogelijk is, B mijn huidige salaris lager uitvalt doordat ik heb gekozen voor een lease auto waardoor salaris wordt verlaagd met je leasebudget. Deze verlaging in de vorm van het leasebudget is echter niet zichtbaar op de loonstrook en C ik denk dat ze daardoor hun eigen onderhandelingspositie willen versterken en mijn huidige salaris als plafond willen hanteren.

    Ik twijfel nu om dit verzoek te honoreren. Wellicht dat ik er dan vragen over ga krijgen maar ik zie het sowieso als een privé kwestie tussen mij en mijn huidige werkgever en volgens mij kunnen ze het weigeren ervan ook niet bestempelen als afwijzingsreden mochten ze het er niet mee eens zijn.
    Mensen hier ervaring mee?
     
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Niet honoreren. Wtf moeten ze met die gegevens dan?
     

Deel Deze Pagina