Ik ben een beetje verward door de media ophef. Overal lees ik headlines over Rutte 3, terwijl de artikelen zelf spreken over het demissionair kabinet.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat het huidige kabinet niets gaat veranderen aan zo een moeilijk onderwerp. Onvermijdelijk. Laten we dus vooral afwachten en kijken wat het écht nieuwe kabinet wil op de lange termijn.
Het is een lastig dilemma: persoonlijk vind ik het goed dat zorgkosten zijn opgedeeld in premie voor iedereen + eigen risico. De discussie is voor mij meer welke balans er tussen die twee zou moeten zijn. In dat opzicht vind ik dat we het redelijke langzaam beginnen te overschrijden.
Overigens heb ik zelf een eigen risico van 2200 euro en betaal ik 200eu/m premie. Dus ik zie alles als verbetering als ik binnenkort weer in Nederland kom wonen.
Dat snap ik. Het is lastig. Big Pharma heeft nogal een slechte naam, maar laten we niet vergeten hoe duur medisch onderzoek is. Het ontwikkelen van één medicijn duurt pakweg 15 jaar en de kosten lopen in de miljarden per medicijn. Het is haast onmogelijk en tegelijkertijd willen we allemaal dat onderzoek door blijft gaan.
Wat betreft verzekeraars ben ik met name nieuwsgierig hoeveel kosten er relatief opgaan aan marketing. Ik ben geen voorstander van een groot nationaal zorgfonds, maar dat wil niet zeggen dat de marktwerking vrij van kritiek is.
Laatst bewerkt: 6 sep 2017