10:55 – Mercedes hoopt zich dit jaar voor het vijfde opeenvolgende seizoen van beide wereldtitels te verzekeren. Toto Wolff, de autosportbaas bij de Duitse equipe, is echter op zijn hoede voor de concurrentie. De Oostenrijkse teamleider kijkt naar Ferrari en is bovendien onder de indruk van de line-up van Red Bull Racing, bestaande uit Daniel Ricciardo en Max Verstappen.
"Van 2016 naar 2017 maakte Ferrari een reuzenstap. Ook in het komende seizoen zal hun auto snel zijn, daarnaast is Sebastian Vettel een geweldige en zelfbewuste kopman", zegt Wolff tegen
Speedweek. "Red Bull Racing heeft een mooie line-up. Ricciardo is het zonnetje in huis, die ontzettend goed rijdt. Verstappen is een toptalent dat polariseert, wat de Formule 1 nodig heeft. Dit is zonder twijfel een topduo in de Formule 1. In de tweede helft van 2017 ontwikkelde Red Bull zich als geen ander. Als Renault het ook voor elkaar krijgt, dan wordt Red Bull een beresterke opponent."
Naast Ferrari en Red Bull analyseert Wolff ook de andere teams. "Force India? Dat wordt een vermakelijk duel tussen Pérez en Ocon. Allebei zullen ze zich willen profileren, om in 2019 een stap hogerop te kunnen. Daarom is het voor beide rijders een belangrijk jaar", stelt Wolff. "Williams heeft een moedig ontwerp afgeleverd. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren. Nieuweling Sirotkin heeft weinig ervaring, maar met zijn snelheid kan hij dat compenseren. Stroll moet op zijn negentiende en in zijn tweede jaar al kopman zijn."
"Van Renault verwacht ik de grootste stap voorwaarts, als ze al hun middelen benutten. Met Hülkenberg en Sainz hebben ze ambitieuze coureurs", weet Wolff. "Toro Rosso heeft voor mij ook met Honda de 'Franz Tost-factor', de teambaas is een racer en een harder werker. Dat kan tot verrassingen leiden. Bij Haas-Ferrari is het lastig om inschattingen te doen, omdat ze in 2017 de aansluiting enigszins begonnen te verliezen. McLaren-Renault heeft nu een motor waarmee het zich kan meten met Red Bull Racing. Beide teams vinden dat ze het beste chassis hebben, dat wordt dus spannend. Sauber met Alfa Romeo is meer een marketingtool.
Sauber heeft de beste windtunnel van de Formule 1. Daarnaast heeft het met Leclerc een rijder die als ster voor de toekomst geldt en met Vasseur een echte racer als teambaas."
Zelf verschijnt Mercedes met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas aan de start in 2018. Het contract van beide rijders loopt na deze jaargang af. "Bij Valtteri bekijken we hoe hij zich dit jaar ontwikkelt, dan nemen we in de zomer een beslissing", aldus Wolff. "Bij Lewis is de verlenging van het contract slechts een
kwestie van details. Ik ga ervan uit dat we samen verder gaan in de toekomst."
Klik om te vergroten...