Ik denk dat het juist moeilijk is om op dit moment een 55" tv te kopen die niet UHD/4K is (en vaak enige vorm van HDR ondersteunt). Mogelijk zijn ze er nog, maar gaat het om de instapmodellen die niet uitgerust zijn met de beste panels. In de regel is dat niet interessant meer, zeker met het budget dat je hebt verruimd kan je een betere tv kopen. Misschien heb je dan enkele functies die je op voorhand niet belangrijk vond, maar de modellen in het lagere segment hebben in de regel ook een panel dat van minder goede kwaliteit is (contrast, kleur echtheid, homogeniteit etc.).
Ik heb de tv markt het afgelopen jaar iets minder gevolgd zodat ik met name van de top modellen wat heb meegekregen, maar niet het midden segment (hobbymatig volgde ik voorheen alles). Daarom kan ik niet alles zeggen over de modellen die je noemt.
Globaal:
- XF7004: 50 Hz model, dat leidt tot enige onscherpte bij bijvoorbeeld voetbal uitzendingen.
- XF8599: 100 Hz, heeft een IPS panel. Goede kijkhoeken, minder goed contrast dan een ander type panel (panel = beeldscherm).
- XE8599: modeljaar 2017. VA panel, minder goede kijkhoeken, beter contrast.
- NU7100: 50 Hz model. VA panel.
- SK8000: IPS panel, 50 Hz.
50/60 Hz zijn in essentie hetzelfde. Europa gebruikt 50 Hz, onder meer VS 60 Hz. 100/120 Hz geldt hetzelfde voor (EU, VS respectievelijk). Voor het kijken van sport uitzendingen is een 100 Hz model naar mijn mening de moeite wel waard. Vaak zijn er meerdere instellingen om de beeldverwerking op dit vlak nog een beetje te finetunen voor het beste resultaat.
Ga je gebruik maken van de Smart tv functies? Dat is niet bij elke tv even snel. Naar mijn persoonlijke mening is de processor die Sony in veel modellen gebruikt eigenlijk een beetje aan de trage kant voor hun Android besturingssysteem. Het is handig om daar ook even op te letten. Afgezien daarvan is de beeldverwerking van Sony wel altijd erg goed.
Zit je doorgaans min of meer recht voor de tv of ook vanuit meer extreme hoeken? Recht ervoor dan is een VA panel prettig door het betere contrast (dieper zwart), zit je dat niet dan is een IPS panel misschien fijner.
Een goede site om te bekijken is
RTINGS.com
Bekijk bijvoorbeeld eens de
7 best 4k gaming TVs; deels ver boven je budget natuurlijk, maar de 55NU8000 staat er ook tussen en die valt binnen je budget zo te zien. De review is positief. Ze vergelijken ook met enkele andere modellen die je zelf aanhaalt, dat is wel handig.
Onderaan top 7 lijst is een panel te vinden dat je kunt open klikken voor meer modellen die goed scoren bij hen.
Klik om te vergroten...