1) Je schijnt te vergeten dat we in deze maatschappij langzaam verschuiven van bezit naar niet-bezit. Het probleem dat ik beschrijf is veel groter dus dan de gaming industrie. We gaan langzaam toe naar licenties en lease contracten. Dat is lucratiever voor de producent en leverancier; het zorgt voor "sustainable income" waarbij goederen en diensten na "bruikleen" opnieuw kunnen worden verkocht aan een ander. Dat trucje gaat niet op bij een aankoop waarbij de consument (fysiek) bezit werft, althans de commercie verdient zelf weinig tot niets aan 2e hands verkoop. En het is niet tegen te houden; je wilt niet weten wat mensen tegenwoordig al leasen, simpelweg omdat men het NU wil hebben. Bovenstaande partijen spelen mooi in op de zucht naar meer materialisme in een maatschappij waarbij de welvaart snel toeneemt, terwijl ons eigenaarschap juist langzaam afneemt. En dat gebeurt volstrekt niet toevallig.
2) M.b.t. geld: het bezitten van (veel) vermogen leidt bij velen tot de drang naar nog meer vermogensbezit. Het is een oneindige spiraal. Of je het NODIG hebt (lees: om te overleven) doet dan al lang niet meer ter zake. Onderschat de hebzucht niet van mensen, Peter.
3 ) Of ik mij daar bij neerleg is een ander verhaal. Ik weet wat IK wil. Maar ik vrees voor veel anderen. Heeft men het besef wel wat er langzaam staat te gebeuren? M.b.t. gaming worden we soms al heel mooi in de val gelokt. Een spel kopen tijdens release was eerst veiliger +/- 6 maanden na release vanwege de vele bugs. Maar juist na die maanden worden micro transacties in een game geschoven. Om reviews te omzeilen, maar ook om argwanende kopers toch nog de pas af te snijden. Eigenlijk is er geen enkel goed moment meer om bijvoorbeeld een Bethesda game te kopen. Of je wordt opgezadeld met min of meer een halffabrikaat. Wacht je langer, dan is de eco in de game weer vernacheld door de micro transactions en wordt je langzaam in de fuik gejaagd te grinden OF extra te besteden. Warner Bros kan er ook wat van. En wat dacht je van de FIFA serie; staat nu een mooi over artikel op Eurogamer. Dit gedrag zal langzaam de markt overnemen zolang gamers niet de gelederen sluiten. En dat doen we nog onvoldoende. De koper neemt het gevaar nog onvoldoende serieus. Tot dat het te laat is. Immers, hoe lang zeggen we al tegen elkaar "vote with your wallet"? Is er al veel veranderd? Weinig en dat komt omdat gaming door heel veel mensen nog steeds als "onschuldig vermaak" wordt gezien, waardoor men onvoldoende op de verschillende valstrikken let. Ondanks dat ik graag game merk ik hoe sterk die slinkse praktijken worden onderschat. Gaming is allang niet meer onschuldig. Gelukkig let een minderheid wel goed op.
Laatst bewerkt: 31 jul 2019