Deloitte wordt genoemd als partner die dit moet gaan auditen.
Zit zelf in dat wereldje en de cost-cap lijkt me bijna onmogelijk om tegen redelijke kosten te controleren ('juistheid en volledigheid kostenverantwoording'), zeker in het geval van de enorme concerns als Ferrari en MB. Met een wirwar van entiteiten wereldwijd kunnen zij de werkelijk gemaakte kosten denk ik vrij eenvoudig buiten de verantwoording van het F1-project houden, met allerlei trucs kunnen ze de gemaakte kosten kunstmatig laag houden, ze kunnen de gebruikte uren/materialen toeschrijven aan R/D voor de personenauto-vloot i.p.v. het Formule-1 project (gemiddelde accountant heeft onvoldoende kennis om daar echt doorheen te prikken), ruilhandel met derden, tegen kunstmatig lage facturen, kosten verschuiven van thema's die wel onder de costcap vallen naar kosten die daar niet onder vallen, kosten activeren (R/D) ipv als kosten aanmerken, etc..
Je moet welhaast het hele concern doorspitten, met name het deel van het concern wat zich juist buiten het F1-project bevindt, om er achter te komen of daar kosten zijn verantwoord die samenhangen met het F1-project. Een gigantische klus vol haken en ogen.
Laatst bewerkt: 1 nov 2019
RemcoM en RaouLioo vinden dit leuk.