Mee eens, maar ik vergelijk het eerder met een plofkip. De markt "voedt" de consument een extra lage prijs (vaak onder productiekosten), waarbij de consument meestal niet stilstaat bij hoe het goed of de dienst tot stand is gekomen. Het is de vraag of die "plofkip game" verantwoord is. De onwetende / ongeïnteresseerde consument gaat natuurlijk voor de laagste prijs. Maar wat nu als dit de nieuwe aankoop strategie wordt van alle games? Hoeveel gamers spenderen nog geld aan een full price release? Aanbiedingen zat namelijk, dus je bent wel gek. Kwaliteit van het release materiaal is een issue, maar ik vermoed dat voor velen de lage verkoopprijs weleens de doorslag geeft bij een aankoop.
Wij allemaal, maar dit is natuurlijk geen excuus. Het gaat om bewustwording, niet het leggen van de verantwoordelijkheid bij de industrie. Het gedrag van een ander kan ik namelijk nooit veranderen, maar wel mijn eigen gedrag.
Rockstar gooit regelmatig GTA5 in de aanbieding op Steam, maar dat terzijde. Deze brands zijn inderdaad redelijk prijs vast en dit moedig ik omwille van de reden die jij geeft ook aan. Dit is precies wat ik bedoel: breng goede games uit tegen een goede/competitieve prijs. Ik heb in essentie ook weinig tegen sporadisch een aanbieding, maar er is wel degelijk een verschil tussen een aanbieding en dump prijzen (de plofkip situatie). Kwaliteit is een investering in de toekomst en dit vraagt om een redelijke bijdrage van de consument. Daarnaast is de perceptie van het product ook belangrijk. Misschien ken je de uitspraak "gratis is niks waard"? De industrie heeft het er inderdaad ten dele zelf naar gemaakt, maar bij dit soort prijzen verbaas ik mij ook niet dat games als wegwerp artikelen worden behandeld. En daarmee lijkt de cirkel rond. Zie echter mij opmerking hierboven: dit ontslaat ons als consument niet om bewuster keuzes te maken.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2020