Jij komt toch echt met krachttermen als eugenetica en het maatschappelijke label en/of ras van mensen als antwoord op posts zoals de mijne die veel genuanceerder zijn. Dat is wel degelijk een drogreden waarmee jij een dergelijke nuance omzet naar een minder genuanceerd standpunt. Klassieke stropop. Helaas trappen een aantal mensen in deze valkuil die jij uit hebt gezet, waardoor het makkelijk pareren is. Nu kan er op de post van Reson bijvoorbeeld gepareerd worden dat hij vanuit dit standpunt vindt dat rijke mensen dus voorrang krijgen op minder rijke mensen, omdat rijke mensen over het algemeen meer geld hebben bijgedragen aan de samenleving in de vorm van bijvoorbeeld betaalde belastingen. Dit terwijl de oorspronkelijke nuance uit eerdere posts verloren gaat.
Dit is helaas het grote nadeel van het internet gebleken. Het geeft heel veel mensen een platform om hun mening te verkondigen over de aanpak van problemen, maar wordt niet in concrete mogelijke oplossingen gedacht. Ook ik merk dat ik hier soms in mindere mate schuldig aan ben. Ondertussen worden de mensen die de zware taak hebben om mogelijke oplossingen voor problemen te bedenken en uit te voeren aan de schandpaal genageld. Dit gebeurt zowel omdat de oplossing wellicht niet helemaal in het ideaalplaatje van de persoon in kwestie past of voornamelijk achteraf wanneer blijkt dat de oplossing toch niet de beste was. Vanuit je luie stoel je mening verkondigen is makkelijk, maar daadwerkelijk in de schoenen staan van de mensen die in onstuimige, onduidelijke situaties met maatregelen en oplossingen moeten komen is enorm zwaar. Ik ben dus ook blij dat ik niet in de schoenen sta van bijvoorbeeld een Rutte, want je kunt het nooit goed doen.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2020