Ok, dan blijft het wel de vraag of 65 al 'oud' is. Dat zijn onze ouders ook. In een welvaartsland als Nederland vind ik dat we die wel dienen te redden. En voor een plek op de IC worden sowieso wel bepaalde eisen genomen, de meeste echte ouderen (80+) komen daar niet. Die ligt vol met 65+ ers.
Dus je wilt die mensen gewoon kunnen helpen door genoeg capaciteit in de ziekenhuizen te hebben.
Nee denk ik absoluut niet.
De crisis in Italië (en dus in de EU en dus in NL) gaat helemaal niet over Corona. Corona laat nu opeens de pijn zien lijkt het omdat Italië nu weer eens aan de bel trekt.
De zuidelijke staten zijn gewoon een economische puinhoop. Ik bedoel, ik ben een EU voorstander omdat we anders geen blok kunnen vormen tegen China/US/Rusland, maar wat er nu gebeurt is gewoon echt niet houdbaar (ik denk dat een splitsing onhoudbaar is, of dat we de euro een fiscale unie moeten maken met centraal beleid), Frankrijk, Spanje en Italië zijn enorm gevaarlijk bezig en ik zie dit echt als een inleiding voor de val van de euro. Italië is de 4e grootste schuldenaar van de wereld geloof ik.
Nogmaals, dit zijn economieën die natuurlijk niet vergelijkbaar zijn met Griekenland, dus de ECB gaat er echt alles aan doen om de boel daar staande te houden. Er worden echt massa's en massa's in de Europese economiën gepompt zonder enige limiet. Dat betekent gewoon dat onze rijkdom waar wij als Nederland de laatste 8 jaar mee bezig zijn geweest voor de zon verdwijnt. Samen met het verlies van productiecapaciteit heb je al direct de juiste ingrediënten voor inflatie. Daarom denk ik dat je nu echt goed moet nadenken wat je financieel gaat doen, beetje sparen gaat het niet doen. Het zegt ook al genoeg dat Nederland verdomme wordt aangesproken op het feit dat ze landen oproepen om hun financiën op orde te hebben. Dat is echt helemaal van de gekke.
De situatie in Nederland is even afhankelijk van de werkloosheid die kan ontstaan als er echt veel bedrijven omvallen. Daar moet de overheid ingrijpen, maar bijvoorbeeld alleen al de steun aan KLM kostte de overheid een half miljard (!!) euro afgelopen weken. Dus we vangen best veel op met TOZO NOW, maar dat is niet eindeloos houdbaar. Die regeling die banken bieden om gene rente en aflossingen op je rekening te betalen is leuk, maar die moeten gewoon aan het einde van het jaar worden betaald. Die pijn blijft ook. Dus daarom denk ik wel dat in mei/juli we wat gaan versoepelen, sowieso basisscholen open.
Tbh vind ik dat we nu nou nog niet echt grote schade aan onze economie zien als we kijken naar interne struggles. Ja we krijgen een knauw, er vallen wat horeca bedrijfjes om, en wat zwakke ZZP'ers die de staat toch alleen maar geld kostte ben ik ook liever kwijt dan rijk. Nederland houdt voorlopig nog prima stand, maar wij zijn gewoon enorm afhankelijk van de economische situatie in andere landen. En daar maak ik me meer zorgen om.
Laatst bewerkt: 14 apr 2020
Reckuuza en Taab vinden dit leuk.