1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Boeken [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 28 jul 2013.

  1. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.445
    Leuk Bevonden:
    3.416
    Dune? Dat is een SF klassieker en een geniale ook. Het boek, geschreven in 1965, leest zelfs nu nog prima weg. Ik heb het een paar jaar geleden gelezen en het voelt althans niet gedateerd aan. Ik vond het extreem boeiend, al kan ik niet helemaal verklappen waarom (dat zou tot spoilers kunnen leiden). Wat ik wel kan opmerken is: 1) Het is SF, maar meer in een low-tech wereld. Je wordt dus niet overdonderd met dozijnen "star trek" high tech achtige verklaringen waarom dingen gebeuren. 2) Engels is niet extreem lastig geschreven, afhankelijk natuurlijk van je eigen niveau. Maar ik heb Engelse boeken gelezen waarbij ik wel degelijk elke twee pagina's het woordenboek erbij moest pakken. Bij Dune was dit niet het geval. 3 ) Er is veel politiek backstabberij en één scene (een favoriet) gaat over een diner waarbij diverse partijen elkaar continue aftasten op hetgeen dat vooral NIET gezegd wordt. 4) Verrassend is ook dat er t.o.v. andere boeken meer aandacht wordt besteed aan de dood... of beter gezegd: het moment van doodgaan en de eigen belevening daarvan. Kern hierbij is de Aha-Erlebnis / het Eureka effect. Morbide eigenlijk, maar ik vond het extreem fascinerend en zelfs na Dune heeft voor mij geen enkel boek dit overtroffen. Al hou ik mij zeker aanbevolen wanneer iemand een goede titel weet!

    EDIT: sjpelling
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2020
    Reckuuza, SD23a en B Tender vinden dit leuk.
  2. SD23a

    SD23a Why so serious?

    Berichten:
    233
    Leuk Bevonden:
    19
    Al vaak Dune in mijn handen gehad maar nooit gekocht. Je hebt me overtuigd nu!

    Zijn de opvolgers ook goed? Want dat begreep ik niet van Dune. Het lijkt een serie maar iedereen spreekt enkel over de eerste.
    Dus die is dan eigenlijk stand alone te lezen?
     
    Zifnap vindt dit leuk.
  3. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Dune is zeker als stand alone te lezen. Ondanks dat het een serie van 6 boeken is sluit dit boek gewoon een verhaal af. De andere boeken gaan verder in het verkennen van de thema's uit het eerste boek, voor zover ik dat begrijp.
     
  4. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.445
    Leuk Bevonden:
    3.416
    Ik heb het vervolg op Dune nooit gelezen. Zijn die ook goed dan? Ik dacht ergens te hebben gelezen dat het eerste boek het beste was.
     
  5. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ik heb geen flauw idee, vandaar dat ik ook voor zover ik het begrijp heb gebruikt. Ik heb wel de trilogie in 1 dikke pil liggen, maar ben nooit aan de andere twee boeken begonnen.
     
  6. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Nice guys, heb t boek inmiddels al aangeschaft.

    Om wss teringhard stof te gaan happen in mn boekenkast maar dat mag de pret niet drukken
     
  7. SD23a

    SD23a Why so serious?

    Berichten:
    233
    Leuk Bevonden:
    19
    Het boek is niet in hoofdletters gedrukt en de zinnen bestaan uit meer dan 5 woorden.

    Lukt dat wel voor je? :+
     
  8. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    nee

    edit: gast wie ben jij nou weer?
     
    Zifnap, Garrett en fredfenster vinden dit leuk.
  9. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Zelfs de lurkers kennen je beter dan jezelf
     
    Zeepsop, Jorrie, B Tender en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
     
    Taab, Reckuuza en SD23a vinden dit leuk.
  11. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.445
    Leuk Bevonden:
    3.416
    Classic.

    EDIT: Nog even terugkomend op Dune, check deze pagina voor meer informatie:

    https://www.howtoread.me/dune-reading-order/

    Er zijn nog veel meer boeken verschenen in de Dune serie, maar de eerste drie delen behoren tot de "core". Wanneer je één boek in deze serie wilt lezen, is dat prima mogelijk door alleen het eerste boek te lezen. Dit is volgens velen ook het beste boek van de auteur.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2020
    Reckuuza vindt dit leuk.
  12. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.445
    Leuk Bevonden:
    3.416
    "De meeste mensen deugen" , van Rutger Bregman. Iemand dit boek al gelezen? Heb laatst dit boek besteld en het ligt op mijn to-read stapeltje.
     
  13. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Zafon overleden. :'-(

    Bron: NOS en Spaanse Media.
     
  14. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ik zag het. Vervelende ziekte blijft het toch. Hij was erg jong. Ik moet nog steeds eens de overige boeken lezen van de serie.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  15. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
  16. SD23a

    SD23a Why so serious?

    Berichten:
    233
    Leuk Bevonden:
    19
    Welke boeken nemen jullie mee op reis?

    Ikzelf onder voorbehoud :

    Duin, Frank Herbert
    De Bourgondiërs, Bart Van Loo
    Fatherland, Robert Harris
     
  17. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    De laatste loodjes van Wheel of time, boek 1, in het Nederlands, en House of Leaves, in het Engels.
     
  18. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
    De Viking (Jomsviking 1) van Bjørn Andreas Bull-Hansen.
    De Dood van Harriet Monckton van Elizabeth Haynes.

    Trouwens.
    [​IMG]
     
    Zeepsop en Yellow 13 vinden dit leuk.
  19. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.028
    Leuk Bevonden:
    4.698
    Niet van plan het boek te lezen, maar film van het eerste boek was echt geweldig. Genieten van begin tot eind, alleen die Shining shit trok ik even niet. Ophouden nou, zit teveel nostalgie in. :oops:
     
  20. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    627
    Nice! Deeltje 1 was echt tof, las lekker weg. Nu bezig in the Martian, veel toffer dan de film. Daarna Mystic River klaar liggen. En nog een gigantisch to-read over.
     

Deel Deze Pagina