Dune? Dat is een SF klassieker en een geniale ook. Het boek, geschreven in 1965, leest zelfs nu nog prima weg. Ik heb het een paar jaar geleden gelezen en het voelt althans niet gedateerd aan. Ik vond het extreem boeiend, al kan ik niet helemaal verklappen waarom (dat zou tot spoilers kunnen leiden). Wat ik wel kan opmerken is: 1) Het is SF, maar meer in een low-tech wereld. Je wordt dus niet overdonderd met dozijnen "star trek" high tech achtige verklaringen waarom dingen gebeuren. 2) Engels is niet extreem lastig geschreven, afhankelijk natuurlijk van je eigen niveau. Maar ik heb Engelse boeken gelezen waarbij ik wel degelijk elke twee pagina's het woordenboek erbij moest pakken. Bij Dune was dit niet het geval. 3 ) Er is veel politiek backstabberij en één scene (een favoriet) gaat over een diner waarbij diverse partijen elkaar continue aftasten op hetgeen dat vooral NIET gezegd wordt. 4) Verrassend is ook dat er t.o.v. andere boeken meer aandacht wordt besteed aan de dood... of beter gezegd: het moment van doodgaan en de eigen belevening daarvan. Kern hierbij is de Aha-Erlebnis / het Eureka effect. Morbide eigenlijk, maar ik vond het extreem fascinerend en zelfs na Dune heeft voor mij geen enkel boek dit overtroffen. Al hou ik mij zeker aanbevolen wanneer iemand een goede titel weet!
EDIT: sjpelling
Laatst bewerkt: 26 mei 2020
Reckuuza, SD23a en B Tender vinden dit leuk.