Ik snap je punt. En ik snap ook dat veel mensen in de anti-racisme beweging een redelijk extreem uiten van hun mening en gedachtegoed hebben omdat het al vele malen op een normale manier is geuit, maar er niet geluisterd of geacteerd wordt door de mensen die dat juist zouden moeten doen. Ik denk echter dat deze extreme uiting en de beladenheid van het onderwerp juist ervoor zorgen dat dus een grote groep mensen die wel degelijk solidair is, maar en public misschien niet of minder uitgesproken zijn, zich aangevallen voelen door de meute. Moeten zij dan naar zichzelf kijken omdat ze zich aangesproken voelen? Wellicht, maar uiteindelijk is een ieder er op zijn eigen manier mee bezig en je kunt diegene niet dwingen het op exact dezelfde manier aan te pakken als jij zelf. Door die mensen massaal virtueel te lynchen en direct als de vijand te betitelen bereik je in mijn ogen enkel het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken en daarnaast is het ronduit onbeschoft en eng. Hetzelfde zie je overigens ook bij de klimaatpolitiek, dus het is niet een monopolie van deze beweging. Ik denk juist dat als de beweging dergelijke verontwaardiging over de details verwerkt en ervan leert het aantal mensen dat hun doel steunt nog veel meer zal groeien. De 'neutrale' groep is een behoorlijk grote groep die wellicht niet heel goed weet hoe ze met een dergelijk onderwerp om moeten gaan en dat je deze mensen meer helpt met positieve kritiek dan ze te antagoniseren.
Daarnaast ben ik best wel benieuwd naar de voorbeelden van racisme hier op de site. Er komen inderdaad wel eens een aantal posts langs in deze thread wat inderdaad wel neerkomt op borderline racistisch, vooral als het bijvoorbeeld de vluchtelingenkwestie betreft. Ik zelf negeer dergelijke commentaren meestal, omdat ze van een dusdanig laag niveau zijn dat erop aanspreken een averechts effect gaat hebben. Is dat de beste tactiek? Wellicht niet.
Laatst bewerkt: 3 jun 2020