Veel uitspraken samenhangend met de vluchtelingenkwestie hangen inderdaad denk ik, zoals Jimmy aangeeft, primair samen met bescherming van je eigendommen/veiligheid/cultuur en niet met 'simpel' racisme. Niet zelden zijn ze ook te onderbouwen met statistiek.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/do...id-en-criminaliteit-naar-migratieachtergrond-
Met een lompe (en als racistisch aan te merken) uitspraak als 'ik vertrouw [bevolkingsgroep x] niet, want ze stelen'
wordt vaak impliciet denk ik bedoeld:
'ik vertrouw [bevolkingsgroep x] in iets mindere mate omdat uit onderzoek is gebleken dat leden van deze bevolkingsgroep, vergeleken met leden van andere bevolkingsgroepen, relatief gezien een oververtegenwoordiging kennen in diefstalgerelateerde misdaden, waardoor ik leden van deze bevolkingsgroep iets wantrouwender bejegen wanneer het mijn eigen spulletjes aangaat, waarbij ik uiteraard nog wel wil benadrukken dat ik begrijp dat het overgrote deel van [bevolkingsgroep x] uitstekende hardwerkende burgers zijn, wat uit diezelfde statistiek blijkt.' Het draait mij hierbij niet om sec de etniciteit van deze bevolkingsgroep, maar aan de statistieken die eraan kleven. Mensen worden op allerlei manieren in groepen ingedeeld, waar statistieken aan kleven.. Dat kan op bevolkingsgroep zijn, op het merk auto dat je rijdt, en of je veroordeeld pedofiel bent of niet. Om soortgelijke redenen ben ik namelijk ook nét wat alerter als ik een Daihatsu bij het begin van een oprit spot terwijl deze nog 60km/h rijdt dan wanneer ik daar een Audi zie; ervaringen uit het verleden leren dat de kans dat (de opa in) de Daihatsu hem met 60km/h de snelweg opgooit wat hoger is dan bij de Audi-rijder. Idem wanneer je de keuze hebt om een pedofiel of een niet-pedofiel op je kind te laten passen. Het is basis-survival-instinct van alle mensen om ervaringen (en dus ook statistieken) uit het verleden mee te nemen in oordelen en afwegingen.
De impliciete uitspraak is al een stuk genaunceerder, maar bekt natuurlijk wat minder lekker, zeker op plekken waar je maar 140 tekens kunt plaatsen. Idem trouwens voor de uitspraak 'black lives matter' die hier en daar wat wrevel oproept, maar waarmee als ik het goed begrijp het veel genuanceerdere 'black lives matter too' mee wordt bedoeld.
Afhankelijk van je huidskleur mag je dat woord wél of niet gebruiken...
En wat nu als je geen Twitter of Insta hebt.. Moet ik dat nu gaan aanmaken en zo'n verhaal erop zetten om geen racist gevonden te worden?
In mensen die zich wél en niet tegen racisme hebben uitgesproken..
Imho is wat je doet (en laat) belangrijker dan wat je zegt.
Don't do as I say but do as I do, en vice versa
Laatst bewerkt: 3 jun 2020
Reson en Jimmy J. vinden dit leuk.