Velen zeggen hier dat White Privillage een ding is.
Ik denk dat het ook voor een groot deel niet ligt aan je huidskleur maar aan taal en opvoeding.
Als witte Poolse of Italiaanse mensen hier komen wonen en de taal niet goed beheersen, dan heeft dit effect op de ontwikkeling van hun kinderen. Die zullen dan moeilijker meekunnen op school. Dit ligt echter niet aan hun huidskleur.
Op het nieuws lees je dat kinderen in achterstandswijk tijdens Corona veel onbereikbaar waren voor thuisonderwijs. Als de ouders de kinderen niet goed helpen met hun huiswerk of controleren dat ze hun huiswerk doen heeft dit effect op de schoolprestaties.
Daarnaast is opvoeding ook belangrijk. Als je als ouders kinderen stimuleert vanaf hun 15e een bijbaantje te nemen en thuis ook goed begeleidt komt dit ten goede van het kind. Dit in tegenstelling tot de kinderen op straat laten hangen waar ze ook in aanraking komen met criminaliteit en straatbendes.
Ik zal niet ontkennen dat er werkgevers zijn die discrimineren bij sollicitaties maar bovenstaande factoren spelen ook mee. Nooit een bijbaantje hebben gehad staat ook niet goed op je CV. School niet afgemaakt hebben hetzelfde. Ja er zijn meer witte dokters. Er zijn ook meer witte studenten die een medische opleiding doen.
Slecht Nederlands in een sollicitatiebrief schrikt ook af voor een een groot aantal functies.
Alles wat ik hier schrijf geldt denk ik net zoveel voor een wit Pools gezin als voor een donker gezin uit Eritrea. Daarom denk ik dat het privilege niet komt vanwege huidskleur.
Als witte Nederlander loop je tegen dezelfde problemen aan als je naar het buitenland verhuist en de taal niet beheerst, je kinderen niet het onderwijs succesvol afronden in het nieuwe land en ook de taal niet goed beheersen.
Laatst bewerkt: 16 jun 2020