1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja, je omschrijft nu letterlijk discriminatie.
     
  2. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    De meerderheid-minderheid-discussie is nu ook doorgesijpeld in Reddit:
    https://www.reddithelp.com/en/categ...restrictions/promoting-hate-based-identity-or
     
  3. Rampage

    Rampage Well-Known Member

    Berichten:
    8.313
    Leuk Bevonden:
    3.328
  4. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    Rampage vindt dit leuk.
  5. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Ik dacht eigenlijk dat er altijd al maandelijks van dit soort nieuwe virussen worden ontdekt. Ze groeien alleen zelden uit tot een daadwerkelijke pandemie. Of heb ik dat verzonnen?
     
    B Tender vindt dit leuk.
  6. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    964
    Leuk Bevonden:
    8.739
    De Telegraaf gaat daar toch niet over liegen of wel
     
    Jorrie, B Tender, Rampage en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Oh ja. Sorry. Ik ben weer eens abuis.
     
  8. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Wat vind je dan van het volgende verhaal. Ik was met een groepje op excursie bij een asperge en wijnboer. Rondleiding met verhaal van het bedrijf en daarna een hapje en drankje.

    De boer vertelde dat hij met arbeidsmigranten uit Roemenië werkte. Deze mensen werken goed, komen op tijd en zijn vriendelijk. Daarom betaalt hij uiteraard een normaal loon.

    In het verleden heeft hij vaak mensen die in Nederland wonen aangenomen via het UWV die werkloos waren. Deze mensen klaagden steen en been, kwamen te laat, lieten vuilnis achter tussen de asperges zoals lege blokjes etc. en namen het werk niet serieus waardoor veel asperges beschadigd raakten.

    Is het discriminatie dat hij liever familie en vrienden aanneemt van zijn Romeense arbeidskrachten waarover hij tevreden is in plaats van werkelozen via het UWV met sollicitatieplicht die eigenlijk liever niet willen werken?

    Wat ook meespeelt is dat je als ondernemer, zeker in het MKB veel risico loopt. Je moet mensen inwerken wat tijd en geld kost. De mensen die inwerken zijn ook minder productief.
    Als de kans bij een bepaalde groep veel kleiner is dat ze volhouden en uiteindelijk vaste kracht worden, is dat een groot risico voor de ondernemer. Daarnaast zit je nog met het risico dat mensen zich ziekmelden en in de ziektewet gaan. Sommige klachten zijn heel lastig medisch vast te stellen waarbij een werknemer goed is beschermd. Als je als ondernemer dan 2 jaar lang loon moet doorbetalen is dat een grote strop. Ik snap de overweging van een kleine ondernemer dan wel om naar statistische cijfers te kijken en te gaan voor het minste risico. Het is een lastig spanningsveld.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    B Tender vindt dit leuk.
  9. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
  10. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Een asperge boer die Roemenen normaal loon betaalden.

    En hij ploegde de velden met een unicorn zeker?

    Daarnaast geef je 't antwoord al in je laatste 5 woorden.
     
  11. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Hoe zouden we zoiets oplossen in een wereld zonder politie, @fredfenster
    https://www.gelderlander.nl/nijmege...ndjes-bruls-blijf-weg-zeker-s-avonds~a1b16948

    burgemeester Bruls (CDA) Nijmegen:
     
  12. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Roemenië is onderdeel van de EU. Dit betekent dat ze dezelfde arbeidsrechten hebben als Nederlanders.

    Er zijn ook ondernemers die gewoon goed personeel waarderen en zich aan de regels willen houden.

    De Oost Europeaanse ZPPers in de bouw kunnen ook normale tarieven vragen als ze vakwerk leveren en een goede reputatie als zelfstandige hebben opgebouwd. Goed personeel is schaars.
     
  13. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Hij neemt ze toch niet aan OMDAT het Roemenen zijn? Kijk hij kan prima liegen over de reden (zoals de kosten voor Roemenen), maar hij onderbouwt helemaal ok waarom hij voor die mensen kiest. Als je via via meer zekerheid hebt om goede mensen aan te nemen, dan is dat toch alleen heel verstandig? Precies omdat je niet in zijn hoofd kunt kijken, is de reden dat het zo lastig is om in veel gevallen discriminatie te onderkennen.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  14. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    En je gelooft de aspergeboer op zijn blauwe ogen?
    Seizoensarbeiders uit het oostblok krijgen zelden een ''normaal loon'' en hebben vaak ook nog hoge lasten (onderdak/ transport) die niet evenredig zijn. Dit komt zo vaak in het nieuws dat het intussen algemene kennis is.
    Je hebt het in je stuk ook over 2 jaar loon doorbetalen bij langdurige ziekte. Ik weet niet of dit voortborduurt op je seizoensarbeidersverhaal maar die mensen krijgen nooit een contract voor onbepaalde tijd dus 2 jaar loon doorbetalen hoeven ze ook niet.
     
  15. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Wanneer is werkgerelateerde discriminatie trouwens geen discriminatie meer?

    In een ideaal scenario waarin afkomsten, man/vrouw e.d. allemaal gelijk verdeeld zijn over aantal medewerkers van bedrijven?

    Is toch nooit realiseerbaar, gelet op ook andere factoren zoals motivatie e.d?
     
    B Tender vindt dit leuk.
  16. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Wanneer je ervoor kiest om mensen wel (of niet) aan te nemen ondanks/ongeacht hun afkomst, niet vanwege hun afkomst.
     
    Tyrant, Reckuuza en fredfenster vinden dit leuk.
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    In het voorbeeld waar ik op reageerde ging het om het uitsluiten van alle mensen met een bepaalde etnische achtergrond omdat in statistieken blijkt dat onder hen een bepaalde onwenselijke eigenschap wet vaker voorkomt. Er worden dan dus mensen uitgesloten op basis van hun etnische achtergrond, dat zij die onwenselijke eigenschap hebben is immers nog niet vastgesteld. Als jij er anders over denkt, zie ik liever dat je mij tegenargumenten geeft dan dat je aankomt met zo'n elaborate hypothetical waar allerlei haken en ogen aan kleven (waarvan Tyrant hierboven de belangrijkste al benoemde), zoals jij best vaak doet. Dan moet ik weer gaan doorvragen om alles voldoende helder te krijgen om een goed antwoord te geven en shit. Een hypothetische vraagstelling kan zeker nuttig zijn, maar op deze manier zie ik het vooral als een inefficiënte manier om het echte onderwerp te bespreken. Dus ik ben eerder geïnteresseerd of jij het met mijn opmerking dat het discriminatie is oneens bent, en op basis waarvan.
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  18. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Eens, maar ik had tijd geleden her en der ook berichtgevingen gelezen dat bedrijven nu meer multiculti willen gaan aannemen, maar dat is dan toch ook eigenlijk wederom discriminatie? Want dan wordt er opnieuw gekeken naar afkomst.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    De mensen die hun vrijheid om dat gebied te betreden niet kunnen uitoefenen zouden de leden van de gemeenschap kunnen uitnodigen (inclusief de verantwoordelijken) om het probleem te bespreken. Als er geen overeenkomst kan worden gesloten zouden ze een groep mensen kunnen verkiezen die ter plekke is en ingrijpt wanneer deze problemen weer ontstaan. Dan zijn we echter al in een geëscaleerd stadium. Beter is het als de gemeenschap al heeft gezorgd dat er genoeg plaatsen zijn om drugs te gebruiken (en ook andere interessante alternatieven) waar zij niet geconfronteerd worden met mensen die ze daar blijkbaar liever niet tegenkomen.
     
  20. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Zoals je het verwoord kom je uit bij positieve discriminatie.
     
    Reckuuza vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina