1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ik denk dat het een reactie is op de sociale ongelijkheid die er nu is. Het is dus een kunstgreep om te zorgen voor grotere gelijkheid. Het is inderdaad ook letterlijk discriminatie. Het wordt gelegitimeerd als compensatie van misstanden zoals etnisch geselecteerde cv's aanleveren door uitzendbureaus (al dan niet op verzoek van de opdrachtgever).
     
  2. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ja ben het ook niet eens met die kunstgreep hoor. Discriminatie bestrijden met discriminatie.

    Maarja het anoniem solliciteren hielp niet dus men moet wat. Hoor ook nooit iets over de resultaten van zulke experimenten.
     
  3. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    https://www.trouw.nl/nieuws/anoniem-solliciteren-geen-succes-gemeenten-stoppen-alweer~b44245fc/

    Het aantal mensen met een migratieachtergrond dat een brief schreef, was namelijk gestegen van 24 naar 31 procent.
    Het aantal allochtonen dat op gesprek werd uitgenodigd nam echter nauwelijks toe, van 7 naar 8 procent.
    :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Nee bedoel de experimenten met positieve discriminatie zoals bij de TU vorig jaar en nu bij de gemeente Amsterdam.
    Van anoniem solliciteren wist ik.
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  5. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Het is heel lastig bepalen wat discriminatie is omdat dat bepaald wordt door wie ernaar kijkt.
    Iets kan volgens de wet discriminatie zijn omdat het in de wet is beschreven zoals iemand niet mogen afwijzen bij sollicitatie vanwege zijn nationaliteit. De reden van afwijzen hoeft geen racistisch karakter te hebben.

    Als je als werkgever in het verleden vaak hoge kosten hebt gehad aan personeelsverloop en ziekteverzuim van mensen met een bepaalde nationaliteit, kan het zijn dat de voorkeur van een sollicitant niet uitgaat naar iemand van die nationalititeit. Vanuit het perspectief van de werkgever is het geen discriminatie. De werkgever wijst een bepaalde nationaliteit niet af vanwege het geloof, de huidskleur of andere uiterlijke kenmerken. Hij wijst de nationaliteit af op basis van eerdere negatieve ervaringen en de kans een geschikte kandidaat te vinden.
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ja dat jij 't niet echt snapte was wel duidelijk.
    Nationaliteit is niet van invloed op je prestaties.

    Dit is wederom een schoolvoorbeeldje racisme en discriminatie maat en is absoluut niet lastig te bepalen volgens de wet.

    Tuurlijk joh :')
    Discriminatie op basis van nationaliteit is helemaal prima zeker.
     
  7. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Mijn insteek is in laten zien met welke dilemma's ondernemers te maken hebben en dat hier geen racistisch maar een economisch motief achter zit.

    Ik wil in een discussie beide kanten toelichten. Niet alleen vanuit het perspectief van de werknemer maar ook werkgever. Als beide partijen elkaar beter begrijpen kom je nader tot elkaar.
     
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Bullshit. https://en.wikipedia.org/wiki/Marathon_world_record_progression#History

    Time Name Nationality Date Event/Place
    02:06:05 Ronaldo da Costa Brazil September 20, 1998 Berlin Marathon
    02:05:42 Khalid Khannouchi Morocco October 24, 1999 Chicago Marathon
    02:05:38 Khalid Khannouchi United States April 14, 2002 London Marathon
    02:04:55 Paul Tergat Kenya September 28, 2003 Berlin Marathon
    02:04:26 Haile Gebrselassie Ethiopia September 30, 2007 Berlin Marathon
    02:03:59 Haile Gebrselassie Ethiopia September 28, 2008 Berlin Marathon
    02:03:38 Patrick Makau Kenya September 25, 2011 Berlin Marathon
    02:03:23 Wilson Kipsang Kenya September 29, 2013 Berlin Marathon
    02:02:57 Dennis Kimetto Kenya September 28, 2014 Berlin Marathon
    02:01:39 Eliud Kipchoge Kenya September 16, 2018 Berlin Marathon

    Of is dit toeval..
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
  9. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Op moment dat je zegt, ik heb slechte ervaring met mensen van X nationaliteit en vervolgens geen mensen meer aanneemt met die nationaliteit is dat toch gewoon discriminatie. Dat je een slechte ervaring hebt of meerdere rechtvaardigt nog niet om dan maar geen mensen van die nationaliteit meer aan te nemen/ op solli uit te nodigen (oftewel uitsluiten obv nationaliteit). Slechte ervaring of whatever maakt discriminatie nog niet acceptabel. Op moment dat een werkgever zijn keus kan onderbouwen verdwijnt de discriminatie niet.
    Dat het een dilemma kan zijn is zeker waar maar het discriminerende motief blijft hoe dan ook.
     
  10. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Nee, jij probeert het goed te praten als een werkgever zegt 'ik hoef geen Marokkanen'. Kom er maar gewoon voor uit.


    Heeft niks met nationaliteit te maken maar met andere factoren, zoals fysieke factoren en hoe men daar opgroeit. En het feit dat men een geinig dopingprogrammaatje daar runt :p
     
  11. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Als je twee kandidaten voor functie hebt, eentje komt op tijd voor het eerste sollicitatiegesprek en eentje komt te laat, en je kiest voor degene die op tijd komt omdat je slechte ervaring hebt met mensen die te laat komen... Ben je dan ook aan het discrimineren (op mensen die te laat komen)?

    Idem: Eentje met een spelfout in z'n brief, eentje die arriveert in een Golf met kapotte uitlaat.. etc.
     
  12. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514

    naja ik werk momenteel met een turk samen en is wel moeilijk kut kan ik je vertellen
     
  13. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Ja en dat mag wettelijk.
    Misschien nog eens handig om dit door te bladeren:
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/vraag-en-antwoord/wat-is-discriminatie
     
    B Tender vindt dit leuk.
  14. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Wat is het nieuwsonderwerp ook alweer?
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  15. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Dit heeft toch niks met discriminatie te maken pik

    Wie maakt discriminatietopic aan?!?!?!!?!?!
     
    Jorrie vindt dit leuk.
  16. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Nja, een beetje voortbordurend op 'in het verleden had ik slechte ervaringen met [fenomeen X] dus daarom ben ik terughoudend om opnieuw in zee te gaan met [fenomeen X]. Een beetje afhankelijk van wat fenomeen X is, is dat OK of niet OK.
     
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    ok maar dan reagerend op je voorbeeld, hoe weet je dan of een nieuwe medewerker wel of niet te laat komt?
     
  18. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Ik verwacht dat de waarschijnlijkheid dat iemand op zijn (eerste) werkdag te laat arriveert hoger ligt voor mensen die op hun solliciatiegesprek te laat waren (gecorrigeerd voor force majeure).
     
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Discriminatie zegt niet iets over slechte ervaringen, maar of je iemand uitsluit op basis van persoonlijke kenmerken (te laat komen, spelfouten) vs kenmerken wat niets over die persoon zegt (seksualiteit of pigment van z'n huid).
     
    B Tender vindt dit leuk.
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514


    @Tyrant kun je hier ook je commentaar op geven?
     

Deel Deze Pagina