1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.
  1. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Is er, over hokjes gesproken, en dit bedoel ik niet polariserend, kwaadaardig of racistisch, maar puur informerend, weleens de uitkomsten van iq-testen/ rekenvaardigheid / logisch redeneren / etc tussen verschillende bevolkingsgroepen/landen/regio's met elkaar vergeleken? Lees: zou in een perfect-niet racistische samenleving de inwoners van ieder land/hokje precies evengoed de gelijke kansen benutten of ga je verschillen zien? Is het verschil in benutte kansen tussen hokjes voor een (klein) deel te wijten aan simpelweg verschil in skill tot het benutten van kansen / het type kansen dat zich aandient in een bepaalde maatschappij? Ik weet dat ik me op glad ijs begeef met zelfs het durven stellen van zo'n vraag, dat het taboe is en er voor je het weet allerlei woorden die nog erger zijn dan racist je kant op vliegen, maar ben gewoon wel benieuwd.

    Terzijde: zulke vragen over geslachten (m/v) (ipv volken) stellen is gelukkig ietsje geaccepteerder, evenals het benoemen van het inzicht dat gemiddeld gezien bepaalde karaktertrekken en competenties bij vrouwen verder ontwikkeld zijn dan bij mannen en vice versa.

    Tot slot: in een egalitaire diverse inclusieve samenleving zonder racisme zou geen racisme zijn. ;)
     
  2. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Dat soort testen zijn moeilijk te doen zonder gelijke opleidingsniveaus, voeding, beweging, gezondheid, etc.

    Verder vind ik je vraag niet super relevant. Iedere maatschappij heeft mensen van alle niveaus nodig om te functioneren. Gelijke kansen betekent niet dat iemand die dom is net zoveel kans verdient om eindbaas te worden als iemand die heel slim is. Ik ga er even vanuit dat intelligentie een belangrijke eigenschap is voor eindbaas.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  3. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    He nee? Hokjes is per definitie discriminatie. Een synoniem haast.

    @B Tender zulk onderzoek is vrij onmogelijk zonder ceterus paribus. Niks over te zeggen dus.

    Gezien het feit dat ons DNA exact hetzelfde is verwacht ik dat daar geen significante verschillen in zitten.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  4. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Discriminatie is het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen.
    Een hokje is niks anders dan het categoriseren of onderkennen dat verschillende groepen mensen bestaan.
     
  5. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Maar waarom zou men hokjes maken als alle hokjes vervolgens gelijk behandeld worden. Ik vermoed dat massa-discriminatie heel veel raakvlakken met hokjesdenken kent.

    'Guns don't kill people, bullets do', komt bij me op.
     
  6. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Hmm daar heb je gelijk ik ja.
    Nee dat snap ik. Niet iedereen zal (evenveel) kans hebben om de nieuwe eindbaas te worden, de een heeft meer geluk met met de hersenen (en ouders, geboorteland etc) waarmee hij geboren wordt dan de ander, maar zou het ene volk naar verhouding meer high-potentials (om zo'n vieze managementterm erin te gooien) hebben dam de andere.

    Zoals jullie aangeven inderdaad moeilijk betrouwbaar te meten, en te bewijzen dat hier verschil in zit. Uitsluiten van het bestaan van verschillen geldt 't zelfde voor.
     
  7. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Er is inderdaad weleens onderzoek naar gedaan. En bepaalde etniciteiten hadden een hoger IQ dan andere etniciteiten.

    Een leraar op een universiteit is ontslagen of heeft onder druk zelf ontslag genomen toen hij dit onderwerp besprak.
    Statistiek is blijkbaar ook racistisch.

    En alle hokjes gelijk behandelen kan niet in de praktijk. Als je alle hokjes gelijk wilt behandelen kun je geen subsidie geven aan minderheden of achterstandsjongeren. Ook van lichamelijk gehandicapten zou je dan hetzelfde mogen verwachten als iemand die geen beperking heeft.
    Een Nederlander die geen Arabisch spreekt zou dan net zoveel aanpsraak kunnen maken op een functie als Imam.
     
  8. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Hokjesdenken is geen optioneel iets. We bedenken ze niet zomaar, dat is iets dat wij onderbewust doen. Door daar juist bewuster mee om te gaan en daar mensen in op te leiden en je kinderen zo op te voeden kun je denk ik voor een groot deel voorkomen dat verkeerde hokjes ontstaan die zouden kunnen uitmonden in discriminatie.

    Nou, we hebben al een oplossing voor twee van de factoren. Gaat goed zo. Welke hebben we nog meer?
     
    B Tender vindt dit leuk.
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Nee hoor, discriminatie betekent letterlijk 'het maken van onderscheid'.

    Discriminatie an sich is niet verboden: er staat vrij specifiek dat je geen onderscheid mag maken op basis van geloof ras seksualiteit etc.
     
  10. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Serieus ja? Ik denk eerder dat die gast is ontslagen omdat hij correlatie met causaliteit verwarde.
     
  11. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    O leuk linkdrops

    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

    Jij bekijkt het in een ander context vandaar de verwarring.


    Misschien omdat hij volkomen ten onrechte een conclusie probeerde te maken dat bepaalde etniciteit een lager IQ hebben? In dat geval terecht ontslag omdat ie niet snapt hoe statistiek werkt.
     
  13. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Discriminatie is letterlijk "het maken van onderscheid". In de huidige maatschappelijke en juridische context betekent discriminatie: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen" oftewel "het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen", bijvoorbeeld bij sollicitaties op de arbeidsmarkt.

    In welke maatschappij leef jij dan? Hahaha, maar prima joh! Opgelost. Zin om de discussie nog eens door te nemen met deze nieuwe inzichten? Zal een wereld voor je open gaan....
     
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.557
    Het maakt voor mijn originele punt: hokjesdenken leidt automatisch tot racisme, niet enorm verschil trouwens. En nogmaals, een maatschappij zonder hokjesdenken en waarde oordelen is sowieso utopisch dus dit is compleet hypothetisch gebrabbel in de breedte en het heeft weinig zin om toekomstige generaties daar onterecht lekker mee te maken. It ain't gonna happen.
     
    B Tender vindt dit leuk.
  15. Jimmy J.

    Jimmy J. Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    3.721
    Toch denk ik niet dat racisme/hokjes denken ontstaat in de jeugd en door een bepaalde opvoeding, maar juist door gebeurtenissen later in iemands leven.
     
  16. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Er worden weer dingen door elkaar gehaald. Ik denk niet dat we hokjesdenken kunnen elimineren, maar we kunnen wel wat doen aan de waarde of welke hokjes dan wel of niet invloed hebben. Misschien niet veel maar toch.

    En ik denk niet dat hokjes denken automatisch tot racisme hoeft te leiden, maar los van of het iets oplevert of niet, wat wil jij dat zeggen tegen de jeugd? Het is volgens mij de poging wel waard.

    Daarnaast, we ouwehoeren hier alleen maar slap in de breedte. Het is niet alsof we daadwerkelijk iets met deze informatie gaan doen.
     
  17. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Kinderen zijn juist een mooi voorbeeld van hokjes denken. Kinderen discrimineren niet. Wat ze wel doen is zelf bepalen welke kinderen ze wel.of niet mee spelen vanaf hele jonge leeftijd.

    Ze delen dan onbewust kinderennin hokjes als die is heel druk. Die heeft een mooie prinsessenjurk net als ik enz. Kinderen zijn wel een stuk harder. Pesten doen ze wel. Hierbij maken ze geen onderscheid is huidskleur maar pesten ze de buitenbeentjes.
     
  18. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
  19. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Aan de gespreksleider zal het niet liggen :)
     
  20. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.303
    Daar zijn de meningen zo te zien over verdeeld, haha.
     

Deel Deze Pagina