Ik zie oprecht het verband niet. Er zijn donkere mensen die het heel goed voor elkaar hebben. Zij bekleden een hoge functie, zijn succesvol zakenman of artiest die veel meer geld verdienen dan wij allemaal bij elkaar. Deze mensen hebben net zoveel kans gediscrimineerd te worden als een donker iemand die moeite heeft met het vinden van een baan of die werkt voor minimumloon.
Ik denk wel dat als we niet naar huidskleur kijken racisme een groter probleem is onder mensen in een achterstandswijk. Als je het zelf slecht hebt is het makkelijker een ander de schuld te geven of daar met afgunst naar te kijken (die buitenlanders pikken onze banen in of andersom, die witte mensen hebben privilege). Daarnaast wonen in achterstandswijken meer culturen bij elkaar wat een grotere kans heeft dat dit onderling botst met elkaar. Niet alle culturen sluiten even goed op elkaar aan.
Maar je hebt inderdaad gelijk dat ik naar verbanden kijk. Mensen zullen best van alles voelen maar daar kun je geen oplossingen mee vinden. Een donker persoon kan zich slachtoffer vinden en pijn hebben van het verleden. Een witte werkloze man kan boos zijn op arbeidsmigranten die zijn baan afpakken of de overlast van buitenlandse hangjongeren die hem een gevoel van onveiligheid geven. Mogen beide partijen aan deze gevoelens dan rechten ontlenen en geeft dit hun dan gelijk in een discussie?
Gevoelens zijn subjectief vanuit een persoon.
Laatst bewerkt: 10 jul 2020