Instandhouden van ongezonde sectoren zal niet gebeuren omdat ze dat zo leuk vinden, maar omdat het letterlijk van levensbelang is (en er, toegegeven, een heel dikke lobby achterzit), om te voorkomen dat er miljoenen mensen van de een op de andere dag werkeloos worden, met vervolg-effect op honderden miljoenen mensen, waarmee het land en de wereld in een nog diepere recessie wordt gestort, en er vervolgens helemaal geen geld meer is om te besteden aan groene ontwikkelingen omdat het land simpelweg in brand staat (een stevige lobby van uit de luchtvaartindustrie zal uiteraard ook geholpen hebben).
Ik begrijp het: Corona is een mooie aanleiding voor een frisse nieuwe start: als die piloten en bagagehandlers nu vanaf morgen zonnepanelen gingen maken i.p.v. vliegen zou dat goed zijn voor de aarde, maar de hele economie zou ervan instorten met een wereldwijde crisis als gevolg. Stel: jij hebt airpods bij BOL besteld. BOL heeft die bij Apple besteld, Apple laat dat in China in elkaar schroeven, met onderdelen uit Afrika. Een Amerikaan heeft namens Apple met het vliegtuig die mijn in Afrika bezocht om te kijken of deze voldoet aan de Apple-standards (verrassing: doet hij niet). Streep het vliegtuig weg: die mijn is niet meer gecertificeerd en mag niet leveren, het schip hoeft niet van Afrika naar China te varen, de fabriek heeft geen grondstoffen en die Chinezen hebben geen werk meer, de fabriek kan niet leveren, BOL moet jou order annuleren en je geld retourneren, en er kan een streep door de hele transactie, van Afrikaanse mijn tot Fred, omdat dat vliegtuig niet vloog, en iedereen in de keten lijdt. En dit dan keer 1000 miljard. Gaat een probleempje opleveren van wereldwijde proporties als je besluit om een ongezonde sector als de luchtvaart niet overeind te houden, en bovendien een situatie waar er geen halve cent meer beschikbaar is om in groen te steken. Soms moet je een beetje kwaad doen om veel kwaad te voorkomen. Noodzakelijk kwaad.
Deze begrijp ik niet, wat heeft het steunen van fracking-companies (klinkt best shady wat je hier beschrijft geef ik 100% toe) te maken met het onderscheid dat ik maak tussen giften en leningen?
Laatst bewerkt: 15 jul 2020
fredfenster vindt dit leuk.