dat was uiteraard met een knipoog.
Zoals je het personage sinterklaas inderdaad heel negatief kunt wegzetten als seniele slavendrijver zoals ik hierboven met een knipoog deed of heel positief als kindervriend-eindbaas. Afhankelijk van je invalshoek, (of in dit geval de richting die je in een discussie wil opgaan) kun je wezenlijk over zoiets van inzicht verschillen. Het gaat over ieders eigen beeld bij en emotie bij een karakter, daar valt lastig over te discussiƫren. Ik kan me gekwetst gaan voelen over Sinterklaas als mij dat uitkomt en daar valt weinig tegenin te brengen, tegelijkertijd zal het lastig zijn om anderen mee te krijgen in 'mijn' interpretatie van sinterklaas, het is immers geen exacte wetenschap, en in the end niet meer dan mijn interpretatie.
Mijn sinterklaasverhaal is uiteraard met een knipoog maar kent in mijn ogen wel belangrijke parallellen met de echte discussie, zp.
Hetzelfde gebeurt namelijk op zeer grote schaal en in het echt in mijn ogen bij zp. En dan is het cirkeltje rond uit mijn eerste reactie in deze editie van de ZP discussie. Sommigen zien ZP als zeer negatieve karikatuur van zwarte mensen, zijn oprecht gekwetst, en willen hem daarom zien verdwijnen, anderen als awesome figuur en die zijn zich van geen kwaad bewust, voelen zich onterecht aangevallen in hun verering en verdediging van hun 'traditie' maar daarbij ook van hun beeld van de situatie en zetten de hakken in het zand vanwege hun niet bewust kwaadaardige intenties.
Laatst bewerkt: 7 aug 2020