1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.431
    Leuk Bevonden:
    17.525
    levenslang wellicht

    ideetje maar hoor

    Iets meer dan een kwart jaar uitzitten voor een moord is legit blijkbaar
     
  2. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.430
    Leuk Bevonden:
    4.955
    Ja leuk maar dat was metde wetgeving in ieder geval op dat moment nog niet zo, dit was toen de maximale straf.

    Bovendien wordt er na 21 jaar geëvalueerd of hij vrij kan komen, kleine kans dat dat gaat gebeuren.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  3. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.049
    Leuk Bevonden:
    4.701
    En kan het daarna nog iedere keer vijf jaar verlengd worden... iedere vijf jaar weer... zal een lekkere marteling worden voor hem... iets wat ons volgens mij geen bal interesseert. :)
     
  4. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    zoals wel vaker:
    [​IMG]
    Hoe dan... Een soort gevangenis-eiland, waar je 'vrij' kunt leven op een eiland, maar niet weg kunt / mag?
     
  5. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.431
    Leuk Bevonden:
    17.525
    Toendestijds de maximale straf al te belachelijk voor woorden

    Hoezo kan een volledig uitgezeten straf verlengd worden. Mits je hele prison afbreekt mss. Interesseert me zeker wel, deze man mag nooit meer de maatschappij in.
     
  6. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    8.752
    Iedereen verdient een tweede kans jongens
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  7. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.049
    Leuk Bevonden:
    4.701
    Dat is Noors strafrecht. Hij heeft die veroordeling gekregen. Man wordt inderdaad geëvalueerd na 21 jaar, maar gezien de feiten verwachten de meesten dat hij niet vrij komt als hij zich zo blijft gedragen, ook na de eerste evaluatie kan hij nog vijf jaar extra krijgen waardoor hij in theorie alsnog levenslang heeft omdat het na iederevijfjaar weer vijf jaarkan worden. :)
     
  8. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Bijvoorbeeld.
     
  9. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Hoe gedraagt hij zich dan?
     
  10. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    8.752
    Als een gentleman
     
  11. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
  12. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.430
    Leuk Bevonden:
    4.955
    Anders.
     
    FinalBob, Chrizzle en RaouLioo vinden dit leuk.
  13. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Schijnt een beetje nors te zijn
     
    FinalBob, Reckuuza en Tim vinden dit leuk.
  14. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Want dat heeft iemand als hij verdient?
     
  15. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Mijn benadering is niet zo zeer vanuit de positie van een massamoordenaar en wat die verdient. Maar zelfs als ik vanuit daar redeneer, kom ik niet uit op barbaarse straffen. Het is toch raar als we iemand terechtwijzen op diens brute gedrag we deze persoon een brute straf geven. Dat is een beetje als een ouder dat een kind leert dat het niet mag slaan door het een tik te geven ofzo. Bovendien is vrije wil dusdanig beperkt dat ik na ernstig onwenselijk handelen nog steeds geen excuus zie om die persoon barbaars te behandelen. Tot slot heb ik veel moeite met de willekeur waarmee samenlevingen en de collectieve opvatting anderen op de morele weegschaal leggen. Dat strafsysteem is een wassen neus als de ene "micro" massamoordenaar in een kleine cel moet, maar andere "macro" massamoordenaars gevierd worden en een luxeleven mogen leiden (bijvoorbeeld Obomba). Gaat nergens over. Een barbaars strafsysteem dat de machtigen ontziet haalt alle rechtvaardigheidsclaims uit het strafrecht en maakt het de facto een instrument om het volk te onderdrukken.

    Maar mijn benadering is niet vanuit veroordeelden, maar vanuit mij. Mijn daden zou ik nooit zodanig willen laten afhangen van andermans gedrag dat het me tot wreedheid aanzet. Ik kan mezelf niet verontschuldigen van wreedheid tegen iemand, alleen omdat die persoon zelf wreed is geweest.
     
    lwn en Yellow 13 vinden dit leuk.
  16. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    Ben het met de laatste zin van je eens en ben bijv. zelf dan ook tegen de doodstraf. Maar ben het niet eens dat het in het geval van een Breivik een barbaarse starf is als hij (een groot deel van) de rest van zijn leven in een cel moet zitten. Als de omstandigheden in de gevangenis verder oke zijn en hij dus gewoon eten krijgt, sanitaire voorzieningen heeft, een beetje kan sporten en wat afleiding (boeken/tv/opleiding) heeft is dit imo verre van wreed/barbaars als je kijkt wat hij heeft gedaan.
     
    Yellow 13 vindt dit leuk.
  17. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Maar of een handeling wreed is, wordt bepaald door wat die handeling is en niet door wie die wordt aangedaan. (Even los van flauwe uitzonderingen zoals een mes in iemand steken om ze te kunnen opereren.) En een mens onttrekken aan de buitenwereld en vele vrijheden ontnemen, vind ik wreed. Het enige doel van de behandeling die bijvoorbeeld een Breivik krijgt is wat mij betreft voorkomen van herhaling. Alles wat nodig is om dat te realiseren is geoorloofd. Maar ik zie geen excuus om die behandeling onnodig inhumaan te maken.
     
  18. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.431
    Leuk Bevonden:
    17.525
    oke wat stel je voor
     
  19. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Heb daar geen hele concrete ideeën over maar iets waar je een beetje vrij kan rondlopen, in een gemeenschap, maar met ook privacy. Wie daar komt als balling is fysiek van de rest van de wereld afgesloten, maar kan wel naar buiten communiceren en bezoek ontvangen. Er moet iets te doen zijn, het liefste is er werk wat ze helpt meer zelfvoorzienend te zijn. Bijvoorbeeld door voedsel te groeien. Hoeft misschien niet eens meer te kosten dan gevangenis. En ze kunnen er tenminste een beetje een bestaan hebben. In een isolement zoals die Breivik kan dat niet. Wreedheid bestraffen met wreedheid is pervers en sadistisch, en vervaagt het verschil tussen de veroordeelde en de bestraffer.
     
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.431
    Leuk Bevonden:
    17.525
    Maar die shit die jij nu voorstelt is toch ook eig een soort van wreedheid?
     

Deel Deze Pagina