1. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Tata is cultural appropriation.
    /reported.

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617

Stuur dat mens dat gewoon een berichtje met jo ff kritiekpuntje, roti slaat letterlijk op die plaat waarmee je 't eet. Dat jij een recept roti noemt zonder dat er roti bijzit klopt niet dus kun je dat aanpassen?

Dit culinaire appropriation te noemen gast wat ver, de Surinaamse keuken is ook een en al invloeden uit India en Indonesië etc. Beetje simpel om zo debiel te regeren, maar goed, ik vind het helemaal hilarisch dst dit weer in 't nieuws moet komen.

Oja en die Haarlemse dichter is gewoon echt een malloot zonder enige zelfreflectie. Als je andersdenkende een kogel door hun kankerkop wenst, een aversie tegen homo's en joden hebt en paar dagen later het racisme in Nederland een groot probleem vind heb je ook wel een beetje een rotiplaat voor je kop niet?

3. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Als ik deze meisje zeg, is dat dan ook cultural appropriation.. ;)

4. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Bepaal jij natuurlijk niet. Ze mag dat prima zelf weten.

Thanks for whitesplaining that for me. Verder whataboutism.

Ja volgens mij zei ik er ongeveer hetzelfde over.

5. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Culinaire gewoontes zijn onderdeel van een cultuur. Maar waarom mag iemand anders dan niet daar gebruik van maken? Het is niet dat Sylvana het zelf heeft bedacht en het plagiaat is. Het gerecht zelf komt uit Azië. Hindoestanen hebben het meegenomen naar Suriname. Mogen niet-Hindoestaanse Surinamers ook geen roti eten?

En als Sylvana niet de Amerikaanse of Europese cultuuret wil misbruiken moet ze maar geen hamburgers, pizza en pannenkoeken eten. Ook geen jeans dragen dan.

Waarom maken mensen zich hier druk over en noemen het koloniaal? Wees trots dat jouw cultuur ook de rest van de wereld bereikt. Sushi en Pizza zijn wereldwijd bekend. Niemand die het cultural appropriation noemt.

Hieronder een voorbeeld van witte mensen die zich namens andere cultuur iemand voor racist uitmaken.

6. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Noted. Ik moet voortaan dus mopperen als een Turk boerenkool met halalworst eet, of als m'n moeder babi pangang maakt met lassie toverrijst..

Maakt het nog uit of je het gerecht van dat andere ras perfect namaakt of je er je eigen draai aan geeft?? Neem aan dat beide varianten een Engelstalige dramterm hebben met als eindconclusie racisme.

Dacht dat dat te maken had met integreren, die heerlijke smeltkroes van culturen en zo.. Maar zal wel aan mij liggen.

Maargoed. Bevestigt wel weer m'n beeld over in de slachtofferrol kruipen van bepaalde mensen wanneer om 't verkeerde roti recept al mensen veroordeeld worden. Bevestigt ook dat ik die zielige slachtofferrolverhalen van die mensen terecht met een grote korrel zout neem. Wel, zoals aangegeven, beetje zonde dat dit afleidt van de werkelijke problemen. :)

7. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Ooja ook zo lekker tegenstrijdig in die sjw gekkies.

Als 't op cultuur blijft moeten we van elkaars roti afblijven vanwege Engelse woorden als cultural appropriation, maar als 't op geslacht aankomt is 't juist weer verboden als de intertoys een meisje met een barbie afbeeldt en een jongen met een autootje en moeten we juist weer lekker smeltkroezen want anders wss het ehh gentrification?
    Vermoeiend

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Ja lekker makkelijk lol.
    Mag toch ook een mening hebben over haar aanpak.

Maar goed, als je dus een land opeist is dat racistisch (de wereld is van iedereen!) maar een gerecht is dus andere koek?

9. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Vind het wel een verschil. Ze eist geen gerecht op. Door dit gerecht te posten doet ze niemand kwaad en ze beweerd niet dst het haar alleen recht is om het te maken.

10. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ging niet om het opeten van het gerecht hè.

Ik ben geen nakomeling van slachtoffers van kolonialisme of imperialisme, dus kan alleen maar invullen. Maar ik stel me voor dat zij in de uitbuiting die zij ervaren wanneer hun cultuur wordt misbruikt een patroon herkennen dat verband houdt met kolonialisme.

Nooit Japanners horen klagen over Chinese sushi ketens?

Haha ja man, dat is precies vergelijkbaar. Dan is er ook sprake van dat mensen zich ergeren als iets waaraan zij waarde hechten, zoals culturele gebruiken, met low effort wordt gekopieerd en dan een onverdiend label opgeplakt krijgt om in een leuke blogpost commerciële belangen te dienen van een persoon die de cultuur vreemd is.

Integreren lijkt me iets wat met begrip voor elkaars gebruiken gebeurt. Dat is bij die blogpost gewoon niet het geval. Een smeltkroes is lastig te realiseren als er een sterk dominante groep is zoals in Nederland witte mensen, je ziet in deze kwestie hoe scheef die rassendynamiek is. Een stukje cultuur werd gepakt en verkocht en als iemand er te hard iets van zegt wordt het debiel genoemd.

Zij geeft een feitelijke analyse van die situation. Door dat weg te zetten als slachtofferrol terwijl inhoudelijke argumenten uitblijven is reaching man.

Is toch niet verwarrend? In het geval van cultuur wordt de groep die daartoe behoort een soort aanspraak toegekend over onderdelen van die cultuur, in geval gender wordt het individu aanspraak toegekend over hun identiteit (itt het opleggen ervan op basis van sekse door de maatschappij of de intertoys folder).

Ik vind dat iedereen gewoon mag pakken wat ze willen en ik hecht geen waarde aan cultuur eigenaarschap over gebruiken. Ik hoop zelf wel wat gevoeliger te zijn dan die blogster, naar mensen uit andere culturen die er wel waarde aan hechten. En ik kan me de ergernis over de low effort profiting wel voorstellen gezien hoe de dynamiek tussen witte en zwarte mensen lijkt te worden beleefd lettende op media en shit.

11. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Dat van die Japanners gaat niet om toe eigenen cultuur maar de slechte kwaliteit.

Ik erger me ook als Amerikanen van die smeriger fabriekskaas maken waar cheese flavor inzit en voor de rest olie. En het dan Goudse kaas noemen.

Maar van mij mogen ze wel kwaliteitskaas malen volgens Hollands recept. Stroopwafels zijn ook een hit daar. Alleen iets om trots op te zijn toch?

12. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Dus wat dat betreft toch aardig op de lijn van Simons

13. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Nee helemaal niet. Er is een verschil tussen een recept dat iemand deelt en een product waar je trots op bent dst commercieel wordt verkocht maar dan heel slecht.

De reden is niet dat het eigen is van de cultuur en wordt toegeëigend. Ik wil alleen niet dat Amerikanen denken dat echte Gouda kaas zo smerig smaakt.

14. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Ik bedoelde wat betreft dat kwaliteitsaspect, wat ook onderdeel is van haar kritiek.

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Goudse kaas betekent niet dat de kaas uit Gouda komt. Is puur de vorm en zegt niks over smaak.

16. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Dat weet ik. Maar Goudse Kaas is wel kaas. Dat is niet plantaardige olie gemengd met een paar procent kaas.

17. Garrett

Garrett Active Member

Leuk Bevonden:
    8.990
    Topic lijkt eindelijk de essentie te gaan bereiken.

Cyndris, B Tender en fredfenster vinden dit leuk.
  18. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Ik vind het nog een beetje gatenkaas.

19. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
  20. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden: