1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Klopt, en dat ziet vrijwel elke Nederlander ook zo. Daarom hebben we vakbonden, werknemers belangenorganistaties, wetten... Dat is hier allemaal prima geregeld zodat het kapitalisme altijd gereguleerd is en nooit helemaal zn vrije gang kan gaan. Maar jij hebt altijd het idee dat jij een roepende bent in een woestijn als het gaat om bescherming van burgers, terwijl 99% van Nederland het met je eens is. Daarom reguleren we die shit.

    Hoe zou men dan hiermee moeten omgaan? Ben zeer benieuwd naar jouw anti-kapitalistsiche visie.
    Vanaf maart hele horeca dicht moeten gooien?

    Vreemd toch dat we met dit zieke systeem bij de beste landen horen als het gaat om inkomensgelijkheid.

    Het is net alsof... we toch wél iets doen om dat te voorkomen?
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2020
  2. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Fred vind niet witte rappers zielig. Mensen die rappen over hoeveel money ze wel niet hebben, dikke stacks en snel geld verdienen.

    Horeca ondernemers, mensen die minimaal 60 uur per wek werken op tijden dat iedereen vrij is in een crisisgevoelige (niet alleen bij Corona) sector zijn dan weer wel kapitalisten.
     
  3. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Dat vraag ik me af. Ik denk dat een groot deel moeite heeft de consequenties te begrijpen van de amoraliteit van kapitaal, zelfs in Jip en Janneke, om te spreken van vrijwel elke Nederlander.

    Binnen Nederland zijn er inderdaad wat anti-kapitalistische beschermingsmechanismen tegen de vernietigende effecten van capitalism at large, maar het is in deze globale economie vol internationale handel onvolledig om kapitalisme te assesseren vanuit 1 land. Onder neoliberalisme zijn die mechanismen trouwens flink aan banden gelegd.

    Als ik naar de neoliberale kabinetten kijk sinds Kok die die mechanismen steeds verder hebben afgebroken, heb niet het idee dat mensen het met me eens zijn. En terugkomend op het globale karakter van onze economie is shit natuurlijk zeer slecht gereguleerd, tot het niveau dat slaven onze producten maken.

    Het ging mij erom een zwakte van kapitalisme aan te tonen. Sectoren die niet van levensbelang zijn en waar wel levens van werkers op het spel staan zou de werker de mogelijkheid moeten bieden om niet hun leven op het spel te zetten, zonder dat ze daarmee hun inkomen opgeven.

    Ja leuk en als we kijken naar vermogensongelijkheid is het net alsof... ze toch niets doen om dat te voorkomen.
     
  4. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.417
    Leuk Bevonden:
    17.516
    @fredfenster wat voor werk doe jij eig? Gewoon pure interesse he.
     
  5. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Het zou toch mooi zijn als hij dan bij een bank of iets dergelijks werkt.

    Aan de andere kant, you have to change the system from the inside!
     
    Jimmy J., Reckuuza en fredfenster vinden dit leuk.
  6. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Belasting in Box 3, met belastingvrije voet voor de mindervermogenden i.c.m. progressief Box 1-belastingstelsel lijkt me een aardige poging tot het 'voorkomen' van vermogensongelijkheid.

    Neemt niet weg dat in realiteit poppetje A nog altijd meer vermogen heeft dan poppetje B. Dat komt omdat poppetje A in het verleden meer geld heeft verdiend (na aftrek van belasting) dan poppetje B, de loterij heeft gewonnen, of het heeft geërfd van kennissen van poppetje A (die in hun werkzame bestaan meer of minder hebben verdiend dan andere poppetjes).

    Poppetje A verdient meer dan poppetje B, maar poppetje A moet méér méér belasting betalen dan dat hij meer verdient, de belastingdruk groeit naarmate je salaris groeit. Als ik van 5 dagen naar 4 dagen werken ga, zakken m'n uren met 20% in, maar m'n netto-salaris met (pakweg) 12%.
    Desondanks moet werken blijven lonen... Een samenleving waarbij je, ongeacht je bruto-inkomen, op hetzelfde netto-inkomen uitkomt lijkt me niet heel wenselijk. Idem een belastingstelsel waarbij iedereen op het einde van het jaar precies EUR 327,95 aan spaargeld overhoudt.

    'Vermogen' is ten slotte een saldo van inkomsten uit het verleden en uitgaven uit het verleden. Als je gaat reguleren op 'gelijk vermogen' dan straf je daar mensen mee die 'verstandig' cq spaarzaam omgaan met hun uitgaven t.o.v. mensen die dom uitgaan met hun uitgaven. Is het OK dat ik wat meer spaargeld ('vermogen') heb dan m'n buurman met dezelfde baan, maar met 3 koters, 2 honden, om de drie jaar een nieuwe BMW en een sigarettenverslaving?
     
  7. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Corporate :cool:

    Vermogen wordt niet alleen opgebouwd tijdens iemands leven, veel van de tegenwoordige vermogenden komen uit een vermogend nest. De huidige generatie heeft dan dus niet hoeven sparen. Kromme verhouding dus al direct bij geboorte.
     
  8. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    En naast 'Horeca' zijn andere sectoren die momenteel niet heel erg lekker gaan qua Corona-indammen o.a. kerkdiensten en klaslokalen.. Daar is weinig kapitalistisch aan?
     
  9. B Tender

    B Tender Robot Unicorn

    Berichten:
    3.930
    Leuk Bevonden:
    1.905
    Erken ik ook 'of het heeft geërfd van kennissen van poppetje A'.

    Wel heeft de pa van poppetje A daar in zijn tijd, bij het vergaren van het vermogen (lees: leven in een situatie waarbij je NA BELASTING meer ontvangt dan uitgeeft) al een hoop belasting over betaald (nog even los van schenkbelasting / erfbelasting e.d.).
     
    fredfenster vindt dit leuk.
  10. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Nee hoor valt vaak best mee. Gaat niet altijd op.

    Iemand kocht in jaren 50 een huis in een stad toen hypotheekvormen ruim waren met een modaal inkomen. Jaren 90 overlijdt deze persoon en er is wat spaargeld en 2 ton overwaarde.

    1 van de kinderen start met een ton een bedrijf en wordt door hard werken succesvol.
     
  11. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Niet alleen door hard werken, ook dood die ton ;)

    Maar als ik het heb over inkomensongelijkheid denk ik in eerste instantie aan zeg 10 miljoen en opwaarts.
     
  12. Reson

    Reson Active Member

    Berichten:
    770
    Leuk Bevonden:
    635
    Ik ben het gewoon 180 graden met je oneens. Al jouw argumenten vind ik kul en totale verzinsels.

    Dan kan ik alleen maar concluderen dat jij in een andere wereld leeft want in mijn wereld is de waarheid precies het tegenovergestelde van wat jij predikt.
     
  13. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Prima, maar dan mag je wel wat inhoudelijker reageren dan alleen maar op de man spelen, dat heeft geen enkele zin.
     
    FinalBob en ArtificialFaith vinden dit leuk.
  14. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.417
    Leuk Bevonden:
    17.516
  15. Yerewn

    Yerewn Zo lekker gewoon gebleven

    Berichten:
    2.603
    Leuk Bevonden:
    8.665
    Ik vind het met Peter R altijd zo dubbel. Volgens mij is die gast best een naar persoon, maar dan ondertussen bijt/beet hij zich wel vast in dit soort zaken. Ook je rug rechthouden als een Holleeder komt dreigen dat vind ik dan toch wel weer knap.
     
  16. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    Ja er zijn rijke mensen maar dat percentage is zo klein. Als je je druk maakt om 0,01 procent of minder van de wereldbevolking die zo rijk is voel je jezelf al snel achtergesteld.
    Je kunt het ook zo bekijken: hoeveel procent van de wereld met name in Zuid Amerika, Azië en Afrika ziet ons als hele rijke mensen en zouden alles doen om dezelfde welvaart te krijgen als wij.

    Dan doen wij het in Nederland toch erg goed en kun je ook gewoon tevreden zijn met ons kapitalistische landje ook al is dat niet perfect. Dat is ook een beetje het probleem met alle discussies van vandaag. Het gaat hier hartstikke goed, maar die paar verbeterpunten die er zijn wordt zo heftig tegen gedemonstreerd. Je zou als je alle Fred hoort en protesten ziet denken dat Lukashenko aan de macht is of dat het Kenia is waar alle opbrengsten van arbeid naar de lite gaan. We leven gewoon in een vrij welvarend land. Niet in een politiestaat waar alleen een bepaalde groep mensen geld kan verdienen en een mening mag hebben
     
  17. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
  18. fredfenster

    fredfenster Active Member

    Berichten:
    3.167
    Leuk Bevonden:
    3.312
    Ja iedereen met enig besef wist dat dit de privacy van burgers met de voeten zou treden, zelfs al werden de regels gevolgd is het stasi level shit waar
    In het vrije kapitalisme altijd laatdunkend over werd gedaan. Maar ja authies gonna authy... My cucks luv dat shit
     
    B Tender vindt dit leuk.
  19. lwn

    lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

    Berichten:
    1.459
    Leuk Bevonden:
    1.085
    :lol:
     
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.417
    Leuk Bevonden:
    17.516

Deel Deze Pagina