[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.723
    Biologisch verbouwd groenten en fruit is inderdaad de grootste onzin die er is. Het is allereerst in meerdere onderzoeken bewezen niet beter te zijn qua voedingsstoffen. Daarnaast worden bij biologisch verbouwen ook gifstoffen gebruikt om de plant te beschermen, alleen zijn deze biologisch en niet synthetisch. Deze zijn echter zo goed als net zo schadelijk.

Laatst bewerkt: 9 okt 2020
  2. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Je moet een keuze maken. Dieren veel leefruimte geven en langer laten leven is goed voor het dierenwelzijn maar niet voor het mileu. Biologisch is dus slecht voor het milieu.

Dieren massaal in kleine hollen proppen, vet mesten en op jonge leeftijd slachten is goed voor het milieu maar niet voor het dier.

Kies maar.

3. lwn

lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    1.089
    Dat hangt wel een beetje af van de definitie van 'biologisch'. Als het gaat om de certificering van SKAL (dus een product mag de naam 'biologisch' voeren) dan hebt je gelijk. Gaat het echter om - traditioneel/ ambachtelijk/ ecologisch/ kleinschalig (vind er een mooi woord voor die niet verkracht is) - geproduceerde landbouw en veeteelt producten, dan zit er wel degelijk een enorm verschil in kwaliteit, smaak en voedingswaarde.

Biologisch en ecologisch zijn ooit bedacht als tegenreactie op industriële landbouw. Omdat de consument zich daar inmiddels bewuster van is geworden en het beter heeft geaccepteerd, zijn de namen 'biologisch' gekaapt en omgetoverd in een productbeschrijving die ook geleverd kan worden door de bioindustrie.

Landbouw en veeteelt kent ontzettend veel problemen door industrialisering. EU en NL investeert daarom veel in het hervormen van die industrie. Kijk bijvoorbeeld naar strokenteelt

4. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Kies maar?
    Een biologische kip heeft echt amper een beter leven dan een scharrelkip. Het is even kut. Het is de grootste marketingtruc van de vleesindustrie dat ze mensen zulke rare dingen als jou laten uitspreken, met je 'biologisch is beter voor het het dier'. Dat is natuurlijk een lachertje.

Biologisch is van mindere kwaliteit natuurlijk. Bepaalde processen verbeteren onze landbouw, zoals bestrijdingsmiddelen.

Als je 2 hectare land hebt, kun je beter 1 hectare gewoon helemaal vrij houden voor wilde natuur, bv bos, en die andere hectare gewoon intensieve slimme landbouw. Als je 2 hectare biologische landbouw er van maakt is het 2x niks. Nul biodiversiteit en slechte opbrengst.

5. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Ik bedoel met biologisch niet zo'n stom keurmerk of stomme sticker. Daar heb ik nooit in geloofd.
    Ik bedoel dieren die echt de ruimte hebben en een stuk langer leven.

Mijn punt is niet dat het ene beter is dan het andere. Mijn punt is dat dierenwelzijn slecht is voor het milieu. Diervriendelijk en milieuvriendelijk gaan niet samen.

6. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.723
    Dat ben ik met je eens. Ik had het niet over producten van lokale kleinschalige landbouwers en bijvoorbeeld de mensen met een moestuin. Veel groenteboeren kopen niet voor niets hun waren in bij lokale tuinders. :)

Puur de 'biologische' SKAL-gecertificeerde teelt die je in de supermarkten is echter onzin.

Los daarvan: Het beste voor het milieu is nog altijd lokale seizoensproducten kopen en eten, ongeacht of het biologisch geteeld is of niet. :)

lwn vindt dit leuk.
  7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Een stuk langer leven? Wat bedoel je daar nou weer mee? Is langer leven en kenmerk van beter?
    En wat bedoel je met dieren die echt de ruimte hebben. Scharrelkippen?

Kijk, ik eet wekelijks vlees dus ik geef geen fuck om dieren. Maar die halve tamme idioten uit de stad die biologisch kopen 'want die dieren leven langer en hebben de ruimte', lol niggah please.

8. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Scharrelkip betreft officieel begrip is nog steeds geen ruimte.
    Met langer leven bedoel ik in ieder geval dieren die volwassen worden. Veel kippen die geslacht worden zijn nog niet volwassen en zijn nog kuiken.

Niet dat ik iemand ben die biologisch vlees moet hebben, maar je moet dan niet in de supermarkt zijn als je er wel om geeft. Bij een lokale slager die weet van welke boerderij zijn vlees komt heb je de meeste kans op dieren die vrij rondlopen zonder elkaar in de weg te zitten en die minimaal 2 keer zo oud wordt als de massakip.

Jij praat over halve tammen uit de stad. Bedoel je daarmee de echt grote steden of bedoel je meer dat jezelf van het platteland bent? Met name op het platte land en in dorpen koopt men vaker lokaal vlees in plaats van de supermarkt.

9. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Volgens mij lees je echt compleet over mn zinnen heen man. Met je lokaal vlees.

10. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443
    Er schuilt inderdaad wel een plattelandboer in Tyrant :lol:

11. lwn

lwn My mind is glowing XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    1.089
    Biologisch (dus niet de marketing-term) is vaak juist beter van kwaliteit (smaak/ voedingswaarde, uiterlijk regelmatig minder). Het probleem is dat het niet op schaal geproduceerd kan worden. Het intensief gebruik van bestrijdingsmiddelen is nodig als gevolg van monocultuur (simplistisch gezegd)

Bossen zorgen nou niet bepaald voor landbouwrijpe grond, maar goed, in een monocultuur is het een goed idee om landbouwgrond om de zoveel tijd braak te laten liggen, zodat het kan herstellen. Moderne landbouwtechnieken zijn erop gericht om van die monocultuur af te komen en continu te kunnen verbouwen zonder dat de grond wordt uitgeput. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door kleine stukken grond te beplanten met 20 verschillende rassen aardappelen, middels strookteelt of permacultuur.

Geef je zo weinig om dieren dat je ze zelf zou kunnen laten opgroeien en slachten? Of maak je alleen (dankbaar) gebruik van de abstractie die de industrialisatie en kapitalisme je gebracht heeft?

Vroeger lachte ik erom dat communisten 5 jaar moesten wachten op een auto, vanwege hun planeconomie. In 30 jaar zijn we dusdanig gedoctrineert, dat de consument om hetzelfde vraagt :+

Emoties (verlangen) is veel sterker dan het verstand. Dat praat het niet goed, maar creëert misschien begrip. Ik heb als tiener iets dergelijks meegemaakt, waardoor ik tegen al mijn wijsheid in alles gedaan hebt wat god verboden had.

fredfenster vindt dit leuk.
  12. Yi-Long

Yi-Long ...the little dragon

Leuk Bevonden:
    2.080
    Ik weet helemaal niets over het onderwerp, maar al dat dure biovlees blijft gewoon in de bakken liggen bij de supermarkt dus die beesten die een leuk leventje hadden zijn voor niets gekilled. Dat wordt na een week dus metneen 35% kortings-sticker gewoon weer in de afvalbak getieft. Heel diervriendelijk.

Je moet als overheid gewoon scherpe eisen stellen aan dierenwelzijn, en tegelijkertijd moet het betaalbaar voor de massa zijn, anders blijft het liggen. Leuk dat Jan-Karel en Annelies met een dubbel-inkomen een biologisch verantwoord biefstukje kunnen kopen voor de Japanse salade, maar als je 7 dagen per week eten op tafel moet zetten voor 3-6 mensen, en je hebt een karig inkomen, dan kies je toch gewoon voor betaalbare stukjes vlees.

13. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Je kunt ook paar dagen vega eten. Heerlijke recepten voor quiches, salades, falafel en weet ik wat meer. Dan haal je bij lokale slager mooi stukje kip voor bij de rijst of heerlijk gehakt waar jezelf heerlijke burgers van maakt.
    Ook zeggen mensen vaak goed vlees is duur maar dan eet vader wel 2 karbonades of ze halen voor 30 euro met het gezin op vrijdag kapsalon.

Iedereen moet het zelf weten, maar bij alle keuzes heb je goedkope en dure varianten.

14. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Juist ja, biologisch kan niet op schaal geproduceerd worden en is daarom zo'n bizar slechte keuze. Stel dat we morgen allemaal biologisch zouden eten, dan zouden we éxtra landbouwgrond nodig hebben, ongeveer ter grootte van de halve Amazone. Terwijl we juist van al die landbouwgrond af moeten: minder mest, minder stikstof. Hence, biologisch is slecht voor het milieu.

Daarnaast is de kwaliteit juist minder. Je moet ook de producten meerekenen die niet in de winkel belanden. Dat is bij biologisch een veel grotere stapel omdat er een hoop wordt weggeflikkerd.
    Het is ook niet gezonder. En het levert 5x minder op dan normaal. Waarom bestaat er in godsnaam biologisch?

Nee, we hebben veel te veel landbouwgrond. Maak er dan bos van, dat is veel beter voor het milieu dan braakliggende grond. Effective environmetalism heet dat.

Dat laatste. Heb naast mijn baan vrij weinig tijd, zin en ruimte om een varken vet te mesten.

Wat denk jij dat lokaal vlees precies inhoudt? Waar haalt de slager z'n vlees en waar de super?

15. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Met lokaal vlees bedoel ik vlees uit Nederland. Heel veel goedkoop vlees is plofkip uit Azië of rundvlees uit Zuid Amerika. Ondanks de reis die het vlees aflegt is dit goedkoper dan vlees.in Nederland gefokt.

Bij de lokale slager heb je de meeste kans vlees te kopen van een boerderij uit de buurt waar dieren een beter leven hebben dan de fokfabrieken uit het buitenland.

Met name uit Azië is het probleem. Argentijnse steak is goed.

16. Jimmy J.

Jimmy J. Active Member

Leuk Bevonden:
    3.740
    Nederland slacht 620.000.000 kippen per jaar (yes, 620 MILJOEN). Bijna 2 miljoen op een dag. Als er 1 land groot is in plofkippen kweken dan zijn wij het wel. En dit gaat er niet per se beter aan toe dan in het buitenland.

17. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Wat ze in Azië doen is in Nederland verboden in de pluimveehouderij.

18. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    17.955
    Guys ik zou maar beter naar @Tyrant luisteren want die man is farm simulator king

19. RaouLioo

RaouLioo Active Member

Leuk Bevonden:
    1.443

lwn en B Tender vinden dit leuk.
  20. B Tender

B Tender Robot Unicorn

Leuk Bevonden:
    1.905
    Nog kort terugkomend op vermogens(on)gelijkheid... Kwam dit plaatje tegen en moest aan de discussie hier denken :)

Hierbij heeft men (uiteraard) het linkse plaatje als doel voor ogen, maar ik denk dat het in werkelijkheid inderdaad beetje gaat neerkomen op dat rechtse plaatje (poppetje rechtsonder kan ik alleen niet helemaal plaatsen).

Heel kort gezegd: Als je geld afneemt van mensen die goed in (het efficiënt inzetten van) geld zijn (en daarom er veel van hebben verzameld, en dat geld weer inzetten voor nieuwe fabrieken waar nieuwe mensen een baan hebben etc etc) en je geeft dat geld aan mensen die niet goed met geld zijn, wordt het een zooitje voor iedereen :)

En ja, je hebt kneuzen die niks kunnen maar perongeluk uit de juiste baarmoeder zijn gekropen en daarom rijk zijn. Shit happens. Als ik uit de baarmoeder van de ma van Messi was gekropen, was ik denk ik een goede voetballer geweest. Maar dat mocht niet zo zijn :)

21. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Maar in neoliberalisme wordt gehandeld vanuit zo'n gedachte, en we zien dat dat juist tot verdere inkomensongelijkheid. Trickle down is a lie. Terwijl juist in periodes dat de overheid zich inspande voor meer gelijkheid in kansen, het algemene welvaartspeil steeg.

Verder is je voorstelling van mensen doe goed zijn met geld vs mensen die niet goed zijn met geld als verklaring van vermogensongelijkheid grote onzin. Alsof dat de oorzaak is van armoede, neighbor pls :')

Deel Deze Pagina