Biologisch (dus niet de marketing-term) is vaak juist beter van kwaliteit (smaak/ voedingswaarde, uiterlijk regelmatig minder). Het probleem is dat het niet op schaal geproduceerd kan worden. Het intensief gebruik van bestrijdingsmiddelen is nodig als gevolg van monocultuur (simplistisch gezegd)
Bossen zorgen nou niet bepaald voor landbouwrijpe grond, maar goed, in een monocultuur is het een goed idee om landbouwgrond om de zoveel tijd braak te laten liggen, zodat het kan herstellen. Moderne landbouwtechnieken zijn erop gericht om van die monocultuur af te komen en continu te kunnen verbouwen zonder dat de grond wordt uitgeput. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door kleine stukken grond te beplanten met 20 verschillende rassen aardappelen, middels strookteelt of permacultuur.
Geef je zo weinig om dieren dat je ze zelf zou kunnen laten opgroeien en slachten? Of maak je alleen (dankbaar) gebruik van de abstractie die de industrialisatie en kapitalisme je gebracht heeft?
Vroeger lachte ik erom dat communisten 5 jaar moesten wachten op een auto, vanwege hun planeconomie. In 30 jaar zijn we dusdanig gedoctrineert, dat de consument om hetzelfde vraagt
Emoties (verlangen) is veel sterker dan het verstand. Dat praat het niet goed, maar creëert misschien begrip. Ik heb als tiener iets dergelijks meegemaakt, waardoor ik tegen al mijn wijsheid in alles gedaan hebt wat god verboden had.
Laatst bewerkt: 9 okt 2020
fredfenster vindt dit leuk.