Het hangt wat mij betreft een beetje af van de tijdspanne.
Op de lange termijn, en dan bedoel ik tientallen miljoenen jaren, ben ik ervan overtuigd dat de natuur makkelijk overwint, dat de aarde veel robuuster en veerkrachtiger is dan de mensheid. Met meteorietinslagen en weten wij veel wat nog meer heeft de aarde denk ik wel heftiger overleefd dan die poppetjes die er nu massaal een zooitje van maken. Ik verwacht dat de mensheid de aarde redelijk naar de knoppe gaat werken de komende tienduizenden jaren tot iets voor mensen onleefbaars, en dat we (bijna) uitsterven of ons elders gaan vestigen voor een nieuwe poging. De aarde, de natuur, gaat daar op termijn wel weer bovenop komen op aarde, wij denk ik niet.
Voor de korte termijn, van nu tot (sommige hebben dan 2030 voor zich, anders 2050, maar) zeg 2100 verwacht ik dat we aanzienlijk meer kwaad dan goed zullen doen en redelijk onherstelbare schade gaan aanbrengen. In een wereld die aaneenhangt van eigenbelang verwacht ik niet dat de inwoners als geheel de schouders er voldoende onder kunnen zetten om de te nemen maatregelen in toereikende mate te nemen. Dat heeft met verdeeldheid te maken, met draagvlak te maken, met landen die hun eigen straatje schoonvegen en vuile industrie niet opdoeken maar verplaatsen***, met het (qua opbrengst) enorm flucturende karakter van wind- en zonne-energie op een elektriciteitsnetwerk wat daar nergens ter wereld op berekend is, waterstof wat nog niet echt van de grond komt, complicaties bij de opslag van elektriciteit, en buiten (het taboe op) kernenergie in al haar vormen weinig duurzame opties..
^ Kijk, daar hebben we wat aan, niet aan een berichtje 'het regent in Frankrijk'.
Dat het een keertje regent is van alle tijden, als je structureel en significant meer heavy downpours hebt dan in het verleden, dan kan er wat aan de hand zijn.
*** ook met het omgekeerde: met mensen die miepen dat een data-center met groene stroom wordt voorzien en hun huisje niet, in plaats van vice versa, terwijl het geen zak uitmaakt welke van de twee nu groen is en welke grijs (voorkeur natuurlijk allebei groen, maar dat terzijde).
Laatst bewerkt: 14 okt 2020