Gelukkig ben je nog altijd onschuldig tot 't tegendeel bewezen is. En als je wordt gecontroleerd zonder dat wat wordt gevonden mag je je weg vervolgen.
En ja, ook ik denk bij een jonge jongen die scheurt in een BMW M3 met Belgisch kenteken in die minder frisse wijk dat de kans dat die auto niet helemaal fris verdiend is hoger is dan bij die oude dame in de Opel Agila die met 90 langstuft over de snelweg.
Gebaseerd op biased statistiek, I know, maar ik weet zeker dat als je alle Agilas van 80+ers en BMW M3s van 20-ers zou doorzoeken je bij die tweede groep meer zou 'vinden'. Zou 't persoonlijk problematischer vinden wanneer belastinggeld verkwanseld werd met 't doorzoeken van allerlei Agilas. Moet je agilas dan compleet negeren? Nee, maar ik zou me wel concentreren op risicoautos/groepen.
Maargoed... Dat is dus beetje fingerspitzen gefuhl van de dienders in kwestie. Je kunt t etnisch profileren noemen, daar hebben we 't al vaak over gehad. Merk op dat etniciteit in mijn verhaaltje niet voorkwam, alleen leeftijd en auto en rijgedrag en plaats. Wordt een blanke in de M3 staande gehouden dan is 't OK, is 't een niet-blanke dan is 't systemisch racisme lijkt 't soms
Maargoed... Als de politie al haar data zou verwijderen.... En vanaf nu een jaar lang met een schone lei gaat registreren... Automerk, leeftijd, etniciteit... Iets verboden gevonden ja/nee... In dat jaar worden er staandehoudingen per merk gedaan gebaseerd op 't aantal auto's van dat merk dat er rondrijden.. Denk je dan werkelijk dat gevonden drugs en wapens evenredig over alle automerken, leeftijden en etniciteiten verdeeld is? Denk 't niet zelf maar dat terzijde. Als zo een jaar lang data wordt verzameld, zullen we 't daarna dan niet meer biased noemen en dat de politie over jaar obv unbiased data mag selecteren?
Bonus
https://www.ad.nl/auto/bestuurders-van-deze-automerken-krijgen-de-meeste-bekeuringen~ae7a0f0a/
Klopt wel met m'n onderbuikgevoel.
Tikje hak op de tak, maar zit op m'n telefoon.
Mijn verhaaltje ging over auto's, beetje simpeler, maar die schone lei en alles een jaar registreren zou je ook op 't bovenstaande kunnen loslaten. Dan rolt er vanzelf uit welke variabelen correleren met bepaalde vormen van criminaliteit. Of die variabele de oorzaak, 't gevolg of door een andere variabele samenhangt is een tweede natuurlijk.
M3 is trouwens een heel toffe bak, puur illustratief als voorveeld gebruikt
Laatst bewerkt: 26 okt 2020